جولان خودروهای چینی در بازار صنعت خودرو کشور

جولان خودروهای چینی در بازار صنعت خودرو کشور مهدی‌قره‌داغلی- در شرایطی که با تحریم‌های جدید آمریکا، برخی خودروسازان بزرگ دنیا، از احتمال ترک بازار ایران خبر داده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد خودروهای چینی آنچنان جایی در بازار آمریکا ندارند، با توجه به این‌که چینی‌ها در کنار رقبای اروپایی خود به ارایه محصولات متنوع و جدیدی […]

جولان خودروهای چینی در بازار صنعت خودرو کشور

مهدی‌قره‌داغلی- در شرایطی که با تحریم‌های جدید آمریکا، برخی خودروسازان بزرگ دنیا، از احتمال ترک بازار ایران خبر داده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد خودروهای چینی آنچنان جایی در بازار آمریکا ندارند، با توجه به این‌که چینی‌ها در کنار رقبای اروپایی خود به ارایه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به‌روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند. این در حالی است که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستم ایران مشغول هستند، بنابراین در دوره تحریم‌ها در ایران خواهند ماند. تجربه تحریم‌های گذشته هم حاکی از آن است که چینی‌‌ها تمایل به ماندن در بازار خودرو ایران دارند و حتی فعالیتشان نیز توسعه پیدا کرده است. در حال‌حاضر بسیاری از مشتریان ایرانی قدرت خرید اندکی در بازار خودرو دارند و این موضوع کاملاً به نفع چینی‌‌ها تمام شده است، زیرا آنها در مقایسه با خودروسازان غربی، از توانایی بیش‌تری در تولید محصولات ارزان برخوردار هستند و این ویژگی مهم، همچنان بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌‌ها را برای شرکت‌های چینی نگه خواهد داشت.

پیش از این نیز برخی خودروسازان چینی اعلام کرده بودند که بازار ایران را حتی با تحریم، ر‌ها نمی‌کنیم. مدیر یک شرکت خودروساز چینی گفته بود: هرگونه تغییر در وضعیت برجام نمی‌تواند سد راه برنامه‌های ما در ایران و منطقه شود.

هرچند کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای چینی هنوز هم تا حدی یکی از نقاط ضعف آنها در بازار ایران به‌ شمار می‌رود، با این حال چون خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی را در حوزه کیفیت داشته باشند، این موضوع نیز به نفع چشم‌بادامی‌‌ها تمام شده است.

گفتنی است که با وجود کاهش تولید خودرو که طی تیر ماه و همچنین ۴ ماه ابتدایی امسال گریبان خودروسازی کشور را گرفته، محصولات چینی با افزایش تیراژ رو‌به‌‌رو شده‌اند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع ۴۱هزارو۱۵۷ دستگاه انواع خودروی چینی از سوی خودروسازان بزرگ کشور در ۴ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هرچند چینی‌‌ها نیز متأثر از تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران هستند، با این حال از آنجا که حضور خاصی در بازار خودرو این کشور ندارند، در دوران تحریم نیز ظاهراً قصد ندارد تا ایران را ترک کنند.

در این باره شهرام‌آزادی، عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌طوسی گفت: در حال‌حاضر ایران بازار اصلی و عمده صادرات خودروسازان چینی است با این حال پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی رشد کیفی این خودرو‌ها در سال ۲۰۲۰ شاهد صادرات گسترده خودروهای چینی به اروپا باشیم.

آزادی اظهار کرد: تا حدود یک دهه قبل خودروسازان چینی به هیچ وجه در سطح دنیا مطرح نبودند و شاید از صنعت خودروی ایران نیز عقب‌تر بودند.

وی با بیان این‌که با این حال در یک دهه اخیر خودروسازان چینی سرمایه‌گذاری بسیار زیادی با حمایت دولت این کشور برای توسعه محصولات داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در همین راستا خودروسازان چینی با بسیاری از خودروسازان مطرح بین‌المللی مانند بی‌ام‌و، فولکس‌واگن، فورد و جی‌ام به مشارکت در تولید پرداخته‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌طوسی ادامه داد: خودروسازان چینی در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه ساخت قطعات و سیستم‌های خودرو کرده‌اند و در این زمینه از قطعه‌سازان صاحب‌نام بین‌المللی همچون بوش کمک گرفته‌اند، ضمن این‌که با شرکت‌های مطرح بین‌المللی در حوزه تولید قطعات اصلی خودرو همچون زداف و پانچ‌پاور تک وارد مشارکت شده‌اند.

وی افزود: بنابراین با پیشرفت‌های چند سال اخیر خودروسازان چینی دیگر نمی‌توان به صنعت خودروی چین مانند گذشته نگاه کرد و مشخص است که هدف چینی‌‌ها از این روند روبه رشد، ورود به بازار کشورهای اروپایی و آمریکا است.

آزادی با بیان این‌که چینی‌‌ها صادرات خودرو را از ایران شروع کردند ولی دیگر بازارشان تنها منحصر به ایران نیست، تصریح کرد: در حال‌حاضر خودروسازان چینی به صورت محدود وارد بازار اروپا شده‌اند اما می‌توان گفت که با پیشرفت سریع این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ شاهد صادرات گسترده خودروهای چینی به اروپا خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان چینی کیفیت خودروهای تولیدی خود را روزبه‌روز ارتقا می‌دهند و از نظر تکنولوژی و آپشن‌های خودرو روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند به‌گونه‌ای که ظرف دو تا ۳ سال آینده به جایی خواهند رسید که از نظر قیمت و کیفیت با خودروهای کره‌ای و اروپایی در بازارهای جهانی رقابت خواهند کرد.

شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی‌ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودرو‌ها را روانه بازار ایران کرده‌اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.