حباب افزایش قیمت خودرو تا کجا!؟

حباب افزایش قیمت خودرو تا کجا!؟ مهدی‌قره‌داغلی- براساس اعلام معاون وزیر صنعت حدود ۳۲هزار خودرو به‌دلیل نقص در تأمین قطعات در پارکینگ‌های خودروسازان زمین‌گیر شده است. محسن‌صالحی‌نیا گفت: براساس برنامه‌ای که خودروسازان به وزارت صنعت ارایه داده‌اند، کسری قطعات در خطوط تولید خودروسازان اواسط شهریورماه مرتفع می‌شود. پیش از این رییس انجمن خودروسازان از توقف […]

حباب افزایش قیمت خودرو تا کجا!؟

مهدی‌قره‌داغلی- براساس اعلام معاون وزیر صنعت حدود ۳۲هزار خودرو به‌دلیل نقص در تأمین قطعات در پارکینگ‌های خودروسازان زمین‌گیر شده است. محسن‌صالحی‌نیا گفت: براساس برنامه‌ای که خودروسازان به وزارت صنعت ارایه داده‌اند، کسری قطعات در خطوط تولید خودروسازان اواسط شهریورماه مرتفع می‌شود. پیش از این رییس انجمن خودروسازان از توقف ۵۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان به‌دلیل نقص در قطعات خبر داده بود. تغییر منابع تأمین قطعات و همچنین تغییرات در تأمین مالی شرکت‌های خارجی، دو راهکاری است که مورد توجه خودروسازان قرار دارد تا کسری قطعات خود را جبران کنند.

افزایش قیمت تمام‌شده محصولات در حالی اتفاق می‌افتد که شورای رقابت در خردادماه تنها با افزایش ۷٫۲درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی موافقت کرده است و از آن زمان تاکنون در مقابل افزایش دوباره قیمت‌ها سکوت کرده است.

سعیدموتمنی، رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران بیان داشت: کاهش عرضه یکی از ترفندهای همیشگی خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت یا پیش‌فروش خودروهاست و با این کار موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می‌کنند. وی در ادامه یادآورشد: شرکت‌های خودروسازی با این روش ضمن ایجاد اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می‌کنند.

یونس‌آقازاده، کارشناس صنعت خودرو با تأیید احتکار خودرو در بازار اظهار داشت: افزایش قیمت ارز، سکه، مسکن و تحریم خودروسازان موجب شده تا برخی نمایشگاه‌داران و دلالان از این فرصت طلایی برای کسب سود بیش‌تر در بازار خودرو استفاده کنند. وی افزود: دلالان و نمایشگاه‌داران با خرید و جمع‌آوری خودروهای صفر در بازار و احتکار آنها در پارکینگ‌های اجاره‌ای، نقش مهمی در ایجاد اختلال در روند عرضه به موقع به مصرف‌کنندگان دارند. آقازاده در رابطه با چرایی افزایش قیمت خودرو‌های تولید داخل گفت: عدم تأمین به موقع قطعات مورد نیاز خودروسازان توسط قطعه‌سازان و شرکای خارجی موجب تولید ناقص خودرو‌ها و دپو شدن در کارخانه‌های خودروسازان شده است، ولی در این بازار آشفته و تشنه قیمت‌ها توسط مافیا و دلالانی تعیین می‌شود که طی ماه‌های گذشته اقدام به خرید بخش اعظم تولید خودروسازان داخلی کرده و از عرضه آنها به مشتری با هدف کسب سود بیش‌تر خودداری می‌کنند. وی تأکید کرد: چنانچه دولت و مسؤولین امر در راستای شناسایی فرصت‌طلبان و احتکارگران واقعی اقدامی نکرده و صرفاً خودروسازان را متهم اول این معادله پیچیده معرفی کنند. در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو‌ها و کاهش توان خرید از جانب قشر ضعیف جامعه خواهیم بود.

حمیدرضا‌قندی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان معتقد است که در حال‌حاضر نیز با وجود آشکار شدن تخلفات افراد سودجو، برای جلوگیری از تخلفات اقدامی صورت نگرفته است. افراد سودجو قیمت خودرو را به قیمت روز بازار شناور می‌کنند، بنابراین در چنین شرایطی مشتریان مجبور به خرید نقدی و مستقیم خودرو از کارخانه و شرکت‌ها می‌شوند. تا زمانی که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، دلالی و سودجویی ادامه خواهد داشت.

کوروش‌مرشدسلوک، رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در بازار خودروهای وارداتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌های فعلی حباب است که باید کاهش یابد.

مرشدسلوک اظهار کرد: ممنوعیت یکباره واردات خودرو و در نتیجه محدودیت عرضه، باعث افزایش قیمت غیرواقعی و ایجاد حباب در بازار خودروهای وارداتی شده است.

وی با بیان این‌که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌های فعلی در بازار خودرو حباب است که باید از بین برود، خاطرنشان کرد: اگر دولت اجازه واردات ۲۰هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش شده را بدهد شاهد ترکیدن این حباب و از بین رفتن بخش قابل‌توجهی از آن خواهیم بود.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: پیش از ممنوع شدن واردات خودرو از ابتدای تیر ماه، شرکت‌های واردکننده تعداد قابل‌توجهی خودرو را پیش‌فروش و نسبت به ثبت سفارش و طی کردن فرایند واردات این خودرو‌ها اقدام کرده بودند.

وی افزود: با این حال دولت همزمان با ممنوع شدن ثبت سفارش و واردات خودرو، ثبت‌سفارش‌های پیشین صورت گرفته برای واردات این محصولات را نیز باطل کرد و شرکت‌ها موفق به واردات این خودرو‌ها نشدند.

مرشدسلوک با بیان این‌که قبل از ممنوع شدن واردات در تیرماه برای واردات حدود ۲۰هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر اجازه واردات خودروهای ثبت‌سفارش شده را بدهند از یکسو شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند به تعهدات خود عمل کرده و خودروهای پیش فروش شده را تحویل مشتریان بدهند و از سوی دیگر شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در مذاکراتی که در این رابطه با وزارت صنعت، معدن‌وتجارت داشته‌ایم این وزارتخانه نظر مساعدی نسبت به واردات خودروهای ثبت سفارش شده داشته و در حال بررسی شرایط آن هستند.

در چند ماه اخیر قیمت خودرو افزایش شدید و افسارگسیخته‌ای در بازار داشته است.