ایجاد فراخوان برای سرمایه‌گذاری در بازارهای صادراتی معادن سنگ

ایجاد فراخوان برای سرمایه‌گذاری در بازارهای صادراتی معادن سنگ گرو معدن‌وزمین -استان اصفهان به عنوان قطب اصلی سنگ کشور مطرح است و با برخورداری از ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از هزارو۸۰۰ کارخانه فرآوری، به بزرگ‌‌‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزیینی در کشور تبدیل شده و رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده […]

ایجاد فراخوان برای سرمایه‌گذاری در بازارهای صادراتی معادن سنگ

گرو معدن‌وزمین -استان اصفهان به عنوان قطب اصلی سنگ کشور مطرح است و با برخورداری از ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از هزارو۸۰۰ کارخانه فرآوری، به بزرگ‌‌‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزیینی در کشور تبدیل شده و رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که با استفاده از این شرایط، سنگبرهای استان اصفهان تقریباً ۵۰درصد سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تأمین می‌کنند. این در حالی است که صنعت سنگ و دیگر صنایع که دارای ظرفیت صادراتی هستند می‌توانند بخش مهمی از پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش کشند و سهم و جایگاه خود را در بازارهای جهانی ارتقا دهند.

استان اصفهان را می‌توان جزو استان‌های معدنی با ظرفیت بالا در ایران دانست. معادن فلزی نیز در این استان یافت می‌شود. محور مهم سرب و روی ایران که بخش بزرگی از آن در اصفهان قرار گرفته «ملایر- اصفهان» نام دارد که بیش از ۱۶۰ اندیس، کانسار و ذخیره معدنی در آن جای گرفته است.

واحدهای معدنی مهم دیگری که در استان اصفهان وجود که دارای جنبه گردشگری است. واحد پتاس در منطقه کویری خور و بیابانک در استان اصفهان در فاصله ۳۱۰ کیلومتری شهرستان نایین و ۴۰ کیلومتری جاده خور- طبس واقع شده است. بهره‌برداری از کارخانه پتاس در سال گذشته، علاوه بر جنبه‌های اقتصادی از نظر گردشگری نیز در خور توجه است.

عدم وجود مدیریت علمی و برنامه‌ریزی صحیح، عدم انتخاب ماشین‌آلات مناسب، روش استخراج نامناسب، ایجاد ضایعات نامتعارف، عدم حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل فرسوده بودن ماشین‌آلات، تنگناهای مالی و… را می‌توان از مشکلات و چالش‌های بخش سنگ برشمرد. مهدیکرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن‌‌وتجارت با تأکید بر اهمیت نقش فولاد‌مبارکه اصفهان در توسعۀ صنعت فولاد کشور و با بیان این‌که در فولاد مبارکه تجارب ارزنده‌ای به دست آمده است، گفت: هم‌اکنون سهم این شرکت در تولید فولاد کشور حدود ۵۰درصد است که امیدواریم این گروه با توجه به ظرفیت‌ها و تجربه‌هایی که دارد، به موازات افزایش تولید در کشور و رسیدن به هدف تولید ۵۵میلیون تن فولاد، همچنان سهم خود را حفظ کند.

در این زمینه محسن‌مهرعلیزاده، استاندار اصفهان خواستار سرمایه‌گذاری برای پیدا کردن بازارهای صادراتی، تجهیزات ساختمانی و انجام اقدامات ویژه در حوزه معدن در راستای استفاده مطلوب‌تر از معادن شد.

مهرعلیزاده اظهار داشت: نباید در بهره‌برداری از معادن مسایل زیست‌محیطی و تخریب منابع‌طبیعی وجود داشته‌باشد و در این راستا سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی باید شاخص‌های لازم را ارایه کنند.

مهرعلیزاده با اشاره به گزارش کار گروه بررسی موانع و مشکلات تحقق تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن، اظهارداشت: باید با تشکیل کمیته‌ای در سازمان صنعت، معدن‌‌وتجارت نظارت دقیق برای این موضوع و فرمت مشخص برای کنترل آن ایجاد شود.

استاندار اصفهان با تأکید بر این‌که محیط‌زیست و منابع طبیعی و سازمان صمت باید از معادن سرکشی داشته باشند و مراقب باشند که زندگی مردم با مشکل مواجه نشود، افزود: نباید در بهره‌برداری از معادن مسایل زیست‌محیطی و تخریب منابع طبیعی وجود داشته باشد و باید سازمان محیط‌زیست چک لیستی تهیه نماید تا مبنای فعالیت‌ها قرار گیرد و کنترل‌‌ها بر اساس یک شاخص صورت گیرد.

مهرعلیزاده تأکید کرد: این شاخص‌‌‌ها باید ظرف ۲۰روز آینده توسط سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی و صنعت معدن‌‌وتجارت تدوین شود و کنترل‌‌‌ها براساس آن انجام گیرد.

استاندار اصفهان معافیت ۲۰ درصدی معادن بهره‌ور از پرداخت حقوق دولتی را حق قانونی صاحبان معادن خواند و افزود: دادن این ۲۰ درصد منوط به گزارش‌های سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی و صنعت معدن‌‌وتجارت است.

مهرعلیزاده با اشاره به ایجاد باسکول معادن و نظارت برآن و کنترل بار، اظهارداشت: ایجاد باسکول از وظایف سازمان صمت است و در این راستا نیروی انتظامی نیز باید نظارت بیش‌تری داشته باشد.

استاندار اصفهان با بیان این‌که کنترل باید از سوی سازمان صمت برای میزان بهره‌برداری استاندارد صورت گیرد، افزود: احتمال خطا و اشتباه باید به حداقل برسد و تا یکماه آینده باید مطالعات کارشناسی انجام و چند نقطه برای ایجاد باسکول مشخص شود و از سرمایه‌گذار خواسته شود برای سرمایه‌گذاری و ایجاد باسکول اقدام کند.

مهرعلیزاده در ادامه به گزارش ارایه شده درخصوص تعطیلی برخی از معادن اشاره کرد و افزود: باید توسط تیمی با حضور در محل علل تعطیلی این معادن مشخص شود.

وی مسأله معادن را در استان بسیار مهم خواند و افزود: اصفهان استانی صنعتی و معدنی است و با وجود ۸۰۰ معدن در استان باید در جهت استفاده مطلوب از معادن بکوشیم.