برای مهار رشد نقدینگی چه باید کرد؟

برای مهار رشد نقدینگی چه باید کرد؟ گروه بانک، بیمه، بورس- رشد نقدینگی؛ اتفاقی که طی دولت یازدهم و خصوصاً دوازدهم به صورتی ویژه رشد کرده است و در واقع می‌توان گفت پاشنه‌آشیل دولت شده است. نقدینگی بنا بر آخرین آمار‌‌ها از ۱۶۵۰هزار میلیارد تومان گذشته و این حجم از نقدینگی با ورود به بازارهایی […]

برای مهار رشد نقدینگی چه باید کرد؟

گروه بانک، بیمه، بورس- رشد نقدینگی؛ اتفاقی که طی دولت یازدهم و خصوصاً دوازدهم به صورتی ویژه رشد کرده است و در واقع می‌توان گفت پاشنه‌آشیل دولت شده است. نقدینگی بنا بر آخرین آمار‌‌ها از ۱۶۵۰هزار میلیارد تومان گذشته و این حجم از نقدینگی با ورود به بازارهایی همچون سکه و ارز باعث تلاطم شدید شده است.

خلق پول توسط بانک‌ها

تاکنون خلق پول در شبکه بانکی بسیار بالا بوده است؛ ضمن این‌که معضل رشد نقدینگی در گذشته و در دولت‌های قبلی هم به وجود آمده که علت اصلی آن، مداخله دولت در سازوکارهای اقتصادی است. در شهریور سال ۹۶ بانک‌مرکزی و مجموعه تیم اقتصادی درصدد پایین آوردن نرخ سود بانکی بودند و بانک‌مرکزی به این نتیجه رسید که بازوی تولید جامعه، توانایی پرداخت سود ۲۰درصدی را ندارد.

فروش سکه آخرین تدبیر دولت!  

با افزایش نقدینگی دولت دست به فروش سکه زد تا بلکه بتواند نقدینگی را کنترل کند و می‌توان گفت آخرین تدبیری که دولت و بانک‌مرکزی انجام داد فروش سکه و جمع‌آوری نقدینگی جامعه بود. همچنین طلا به عنوان ذخیره بانک‌مرکزی از سال‌های گذشته است و بانک‌مرکزی شاید کار درستی در ارایه و فروش ذخایر طلای کشور نکرد، طلایی که در سال‌های مقاومت و تحریم، جمع‌آوری شده بود.

همچنین نبودن سیاست‌های اقتصادی و سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت یکی از ضعف‌های بانک‌مرکزی بوده است. در همین ارتباط، کارشناسان از پایدار نبودن سیاست‌های اقتصادی و سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت انتقاد کرده و معتقدند، بانک‌مرکزی تاکنون، آماری اعلام نکرده است؛ ولی می‌توان گفت حدود ۵۰درصد نقدینگی اخیر از سپرده‌های بانکی به بازار وارد شده است.

نوسانات اقتصادی بودجه کشور

در همین ارتباط، عزیزنژاد، کارشناس اقتصادی در رابطه با نقدینگی می‌گوید: نوسانات اقتصادی بودجه کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و از طرف دیگر، شبکه بانکی براساس تعادل در ترازنامه خود بانک باید به سمت مدیریت ریسک نقدینگی حرکت کند. با توجه به این‌که بانک‌ها توانایی نگهداری پول در زمانی‌که صاحب سرمایه آن را مطالبه کند ندارند، بنابراین برای انجام تعهدات خود در پرداخت سودهای گذشته مجبورند سرمایه‌های جدیدی را با تعهد پرداخت سود بیش‌تر جذب کنند. او تنها راه ممکن برای خروج این بن‌بست را خروج بانک‌ها از بنگاه داری و اصلاح ساختار بانکی کشور و شورای پول دانست.

بایدونباید‌های افزایش نرخ سود بانکی

برخی از کارشناسان نیز می‌گویند افزایش نرخ سود بانکی راهی مطمئن برای مهار نقدینگی است. در این باره، هادی‌حق‌شناس، کارشناس نظام بانکی گفت: با افزایش نرخ سود بانکی، بانک‌ها بهترین پناهگاه برای نقدینگی سرگردان بوده و تولیدکنندگان متضرر خواهند شد. میزان حجم نقدینگی بر اساس آخرین آمار بانک‌مرکزی در دی‌ماه ۹۶ حدود ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است که در هر ماه نیز به‌طور میانگین رشدی معادل با ۱٫۶درصد را ثبت کرده است. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این‌که بازار سکه و ارز محلی امن برای نقدینگی سرگردان به حساب می‌آید تصریح کرد: جهش و افزایش قیمت ارز به‌طور قطع باعث افزایش قیمت کالا می‌شود که شاخص آن می‌تواند افزایش نرخ تورم را موجب شود. این کارشناس نظام بانکی با اشاره به این‌که با افزایش نرخ سود بانکی، بانک‌ها بهترین پناهگاه برای مردم هستند، افزود: در شرایط پرتلاطم بازار، جذب نقدینگی به سمت بانک‌ها، یک سیاست پولی کوتاه مدت برای مدیریت و کنترل نقدینگی سرگردان به شمار می‌رود. حق‌شناس افزایش نرخ سود بانکی را برای تولیدکننده مضر دانست و گفت: اقتصاد کشور ما به تورم‌ و سود‌های دورقمی عادت کرده است این در حالی است که اگر در برنامه ۵ ساله ششم توسعه این امر را مورد هدف قرار دهیم و بتوانیم رشد اقتصادی را به ۸درصد برسانیم به مدیریت کارآمد و اثربخش تر رسیده و بهره‌وری بیش‌تری خواهیم داشت.