طلسم مزایده سرخابی‌‌ها می‌شکند؟!

تراکتور و چراغ راهی که روشن شد طلسم مزایده سرخابی‌‌ها می‌شکند؟! گروه اجتماعی- واگذاری تیم‌های پرطرفدار، یکی از تابوهای فوتبال ایران بود تا این که محمدرضا‌زنوزی‌مطلق از راه رسید. کسی که با تیم گسترش فولاد تبریز به عنوان مالک در فوتبال ایران حضور یافته بود، اما خرید پرطرفدار‌‌ترین تیم آذری یعنی تراکتورسازی را در سرش […]

تراکتور و چراغ راهی که روشن شد

طلسم مزایده سرخابی‌‌ها می‌شکند؟!

گروه اجتماعی- واگذاری تیم‌های پرطرفدار، یکی از تابوهای فوتبال ایران بود تا این که محمدرضا‌زنوزی‌مطلق از راه رسید. کسی که با تیم گسترش فولاد تبریز به عنوان مالک در فوتبال ایران حضور یافته بود، اما خرید پرطرفدار‌‌ترین تیم آذری یعنی تراکتورسازی را در سرش داشت.

چراغ راه فوتبال روشن شد؟

با خرید تراکتورسازی توسط زنوزی و واگذاری تیم پرطرفدار تبریزی به بخش‌خصوصی اتفاقات چشمگیری در این تیم افتاد. تراکتوری که تاکنون قهرمان لیگ برتر نشده و تنها افتخار این تیم قهرمانی در جام حذفی است، این روز‌‌ها با خریدهای کهکشانی تنها قهرمانی در دو جام لیگ و حذفی را هدف خود قرارداده است. می‌توان گفت واگذاری تیم‌های پرطرفدار به بخش‌خصوصی می‌تواند آغازگر راهی پرافتخار برای مردمی باشد که فوتبال بخشی از زندگیشان است. خرید ۳ کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران اتفاقی تاریخی نه تنها برای تراکتور که برای کل فوتبال ایران بود. اشکان‌دژاگه، مسعود‌شجاعی و احسان‌حاج صفی ۳بازیکن تراز اول تیم ملی فوتبال ایران با واگذاری تراکتور به بخش‌خصوصی به این تیم متمول پیوستند تا همگان متوجه شوند با خرید سرخابی‌‌ها توسط بخش‌خصوصی، می‌توانستیم شاهد حضور چه بازیکنانی در این دو غول فوتبال ایران باشیم!

مزایده سرخابی‌‌‌ها چه شد؟

حال سؤال اصلی این است که چرا هیچ دولتی تاکنون نخواسته یا نتوانسته پرسپولیس و استقلال را به بخش‌خصوصی واقعی واگذار کند؟ پرسپولیس و استقلال دو غول فوتبال ایران هستند که شکست یکی از آنها غم میلیون‌‌‌ها ایرانی را در پی دارد و پیروزیشان نیز دل میلیون‌‌‌ها ایرانی را شاد می‌کند. شاید همین تأثیرگذاری هم باعث شده تا دولت‌‌‌ها یکی پس از دیگری بیایند و وعده خصوصی شدن سر بدهند اما در نهایت دلشان نیاید سرخابی‌‌‌ها را دست بخش‌خصوصی بدهند! از سوی دیگر پرطرفدار بودن سرخابی‌‌‌ها همیشه محل ظن دخل و خرج این دو تیم بوده است. سال‌ها یکی پس از دیگری سپری شده‌اند و هر سال هزینه سرخابی‌‌‌ها بیش‌تر از قبل شده است و همین مسأله موجب شد تا خبر جالبی منتشر شود: تحقیق و تفحص از سرخابی‌‌‌ها این بار در مجلس رأی آورد، اما در بین طرح تحقیق و تفحص یکی از مهم‌ترین مشکلات سرخابی‌‌‌ها که همانا واگذاری به بخش‌خصوصی از طریق برگزاری مزایده بود مغفول مانده است!

آرزویی دیرین!

بی‌شک یکی از آرزوهای دیرین هواداران سرخابی، خصوصی‌سازی آنهاست و دولت‌های بسیاری وعده این کار را دادند اما اتفاق خاصی نیفتاد تا این‌که در دولت یازدهم، متولی این امر سازمان خصوصی‌سازی لقب گرفت و تاکنون ۴بار مزایده این دو باشگاه بزرگ برگزار شده است اما باز هم به دلایلی از جمله عدم تأیید اهلیت خریدار و…، سرخابی‌‌‌ها دولتی ماندند! حال باید از نمایندگان محترم مجلس پرسید که چرا در جریان تحقیق و تفحص به کلیدی‌‌‌‌ترین نکته که همان واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش‌خصوصی بود، اشاره‌ای نشده است؟ مگر نه این است که نمایندگان مجلس نهم با نامه‌های خود از خصوصی شدن سرخابی‌‌‌ها در لحظات آخر جلوگیری کردند؟ سرآخر هم دولت سرخابی‌‌ها را به عنوان بخش فرهنگی محسوب کرد تا کلا بحث واگذاری سرخابی‌‌ها منتفی شود!

تلاش وزیر ورزش برای مزایده سرخابی‌ها

حال طبق آخرین اخبار بحث واگذاری سرخابی‌‌ها باز هم داغ شده است؛ آن هم در شرایطی که با واگذاری تراکتورسازی به بخش‌خصوصی واقعی و ساختن تیمی کهکشانی توسط مالک آن، حالا هواداران سرخابی می‌خواهند تا تیم محبوبشان به سرنوشت تراکتور دچار شود تا بلکه بتواند بعد از دهه‌ها یک قهرمانی در عرصه آسیا کسب کند. در این بین خبر‌‌ها حاکی است که وزیر ورزش اقداماتی در این باره انجام داده است. در همین ارتباط پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی از نامه سلطانی وزیرورزش به روحانی برای مزایده سرخابی‌‌ها خبر داد. پوری‌حسینی در خصوص واگذاری دو تیم فوتبال تهرانی، گفت که وزیر ورزش طی تلاش‌هایی که به منظور کاهش بدهی‌ها و آماده شدن باشگاه‌های ورزشی فرهنگی پرسپولیس و استقلال صورت داده در نامه‌نگاری با ریاست‌جمهور عنوان کرده موضوع واگذاری سرخابی‌‌‌‌ها براساس برخی قوانین و از جمله دستورالعمل فیفا مغایرت داشته و بر لزوم واگذاری این سرخابی‌‌‌‌ها تأکید کرده است. در همین راستا رییس‌جمهور با تأیید این پیشنهاد تأکید کرده است که باشگاه‌های مذکور در چنگ نااهلان نیفتد. امید می‌رود مصوبه مرداد ماه سال ۹۴ هیأت‌وزیران که بر فرهنگی بودن این باشگاه‌ها و عدم امکان واگذاری آنها اشاره کرده بوده دوباره لغو و بلافاصله فرایند واگذاری سرخابی‌‌‌‌ها در دستور کار قرار گیرند. سال گذشته وزیر ورزش طی نامه‌ای خواستار خروج ۷ ورزشگاه از فهرست واگذاری‌های سالانه سازمان خصوصی‌سازی از هیأت واگذاری شد که پارسال از فهرست سالیانه خارج و طی امسال نیز ادامه یافته است. منتها لغو واگذاری باشگاه‌ها در حیطه اختیارات هیأت‌وزیران بوده و اگر قرار باشد تا ابد این باشگاه‌ها از لیست واگذاری خارج شود نیازمند مصوبه هیأت‌وزیران است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بالاخره طلسم مزایده سرخابی‌‌ها می‌شکند یا همچنان دولت دست این دو تیم را برای افتخارآفرینی بسته نگاه می‌دارد؟