دومینوی مناقصات سدهای فریز شده به «مخملکوه » رسید

تدوین اسناد مناقصه‌ای با ۹ میلیارد تومان اعتبار دومینوی مناقصات سدهای فریز شده به «مخملکوه » رسید گروه انرژی- این روز‌ها اخبار خوشایندی از حوزه‌های اقتصادی و صنعتی به گوش نمی‌رسد. سایه بحران همچنان بر سر منابع طبیعی و سبد انرژی سایه انداخته، به گونه‌ای که بحران مذکور در حوزه آب و سدسازی شدت و […]

تدوین اسناد مناقصه‌ای با ۹ میلیارد تومان اعتبار

دومینوی مناقصات سدهای فریز شده به «مخملکوه » رسید

گروه انرژی- این روز‌ها اخبار خوشایندی از حوزه‌های اقتصادی و صنعتی به گوش نمی‌رسد. سایه بحران همچنان بر سر منابع طبیعی و سبد انرژی سایه انداخته، به گونه‌ای که بحران مذکور در حوزه آب و سدسازی شدت و حدت بیش‌تری یافته است.

سدهای کشور از دو منظر دچار چالش شده‌اند؛ در وهله نخست چالش‌های مالی و عدم مدیریت؛ در وهله دوم خشکسالی و کاهش حجم ذخیره‌های آب پشت سدها.

چالش نخست یعنی بحران مالی و اقتصادی به گونه‌ای درحال پیشروی است که بسیاری از پروژه‌های سدسازی را معطل خود گذاشته است. وزارت نیرو با ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی بضاعت چندانی در تزریق سرمایه به پروژه‌های نیمه کاره ندارد در این میان باید متوسل به چه راهکاری شد تا طرح‌ها به سرعت سروسامان بگیرند.

زمانی که دولت یازدهم آغاز به‌کار کرد ۱۴۴ سد در حال اجرا بود، اما با مطالعاتی که انجام شد تعداد ۵۰ سد به دلیل عدم بهره‌مندی از پیوست‌های زیست‌محیطی و شاخص‌های فنی از دستور کار دولت خارج شد. این درحالی بود که در دولت یازدهم ۳۴ سد افتتاح و آبگیری شد و قرار شد ۳ سد نیز در کرمانشاه و همدان به بهره‌برداری برسد.

در سال ۹۶ با تغییر مدیریت آب منطقه‌ای و شروع کار مدیر جدید ۶ طرح فریز شده شرکت آب منطقه‌ای شامل سد مخمل‌کوه، شبکه کاکارضا، شبکه سد آبسرده بروجرد، سد شهید بروجردی، سد تاج امیرنورآباد و زیبامحمد در اولویت پیگیری قرار گرفته و تعداد ۵ طرح از آنها به جز شبکه آب سرده از فریز خارج شده و برای سال ۹۷ ردیف اعتباری گرفتند.

از میان سدهایی که از اولویت وزارت نیرو خارج شدند ۵ طرح مهم سد، شبکه آبیاری و زهکشی استان لرستان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از اولویت وزارت نیرو در همان سیاهه بودند و تنها یک میلیون ریال اعتبار داشتند.

طی یک سال گذشته تاکنون از ظرفیت‌های موجود در استان از جمله استاندار و مجمع نمایندگان استان استفاده شد و این طرح‌ها در نهایت از فریز خارج شدند.

جمع اعتبارات پیش‌بینی شده برای این ۵طرح ٢٩٠ میلیارد ریال است که پس از عملیات اجرایی این طرح‌ها بعد از طی مراحل قانونی و انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد، دوره اجرای آن ۳ ساله بوده و مجموع هزینه‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. گفتنی است اعتبار مصوب سد مخملکوه و شبکه آبیاری آن در مجموع ۹ میلیارد و تخصیص آن ۵ میلیارد تومان است.

فارغ از سد مخملکوه، سد دیگر خطه لرستان یعنی زیبا محمد نیز بنا بود با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان مناقصه آن در سال ۹۷ برگزار شود. تأمین آب شرب جمعیت روستایی منطقه و تأمین آب دو هزار هکتار از اراضی دیم از مهم‌ترین اهداف احداث این پروژه مهم سدسازی به شمار می‌رود.

استارت عملیات اجرایی در مخملکوه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: طرح کاکارضا شامل ۶ مؤلفه بوده که یکی از مؤلفه‌های آن سد مخملکوه بوده و هدف از اجرای آن تأمین آب درازمدت و پایدار شهر خرم‌آباد برای افق ۱۴۲۵ است.

رضا میرزایی افزود: ساختگاه این سد در ۷ کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد و در ضلع شرقی مخمل کوه واقع شده است.

وی به ایسنا گفت: دو مؤلفه طرح کاکارضا شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب آن به طول ۳۱۱۱ متر و عرض ۷٫۳ متر و با ظرفیت عبور دبی ۱۵ مترمکعب در ثانیه اجرا شده است.

این مسؤول در خصوص مشخصات و ابعاد سد مخملکوه گفت: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده که ارتفاع آن ۵۳ متر، طول تاج ۶۶۳ متر، حجم مخزن ۳۳ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم سالیانه آن معادل ۶۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت تخصیص آب سد مخملکوه تصریح‌کرد: سد مخملکوه دارای ۶۰ میلیون مترمکعب تخصیص بوده که ۵۵ میلیون مترمکعب آن برای شرب درازمدت شهر خرم‌آباد و ۵ میلیون برای مصارف صنعتی است.

وی در خصوص زمان شروع عملیات اجرایی سد مخملکوه گفت: اسناد مناقصه توسط مهندسین مشاور در دست تهیه بوده و در نیمه دوم سال ۹۷ مناقصه برگزار می‌شود.

زنگ هشدار برای ۴۶ سد به صدا درآمد

از سوی دیگر باید گفت در بعد دوم چالش‌ها، سد‌ها با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که هرروز شاهد آب رفتن مخازن تلنبار شده پشت سد‌ها هستیم. براساس آمار موجود از میان ۱۱۰ سد بزرگ تأمین کننده آب شرب کشور حدود ۴۶ سد در وضعیت قرمز گرفته‌اند و زنگ هشدار برایشان به صدا درآمده است.

این بدان معناست که تمامی سد‌ها باید یک ذخیره استراتژیکی برای مدت ۱۸ ماه داشته باشند که در این سد‌ها شرایط ذخیره استراتژیک وجود ندارد.

این درحالی است که وضعیت بارندگی‌ها تا اواخر هفته گذشته نسبت به سال آبی ۹۶ ۲۷ درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت ۵۰ ساله نیز حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است.