نسیم اجرای «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» به مدیران صنعتی رسید

نسیم اجرای «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» به مدیران صنعتی رسید گروه اقتصاد کلان – حدود ۳ هفته پیش مجلس قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح و تصویب کرد تا زنگ خروج واقعی مدیران دولتی و پا به سن گذاشته زده شود. حالا کم‌کم دامنه نفوذ این قانون به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مدیران صنعتی رسیده […]

نسیم اجرای «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» به مدیران صنعتی رسید

گروه اقتصاد کلان – حدود ۳ هفته پیش مجلس قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح و تصویب کرد تا زنگ خروج واقعی مدیران دولتی و پا به سن گذاشته زده شود. حالا کم‌کم دامنه نفوذ این قانون به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مدیران صنعتی رسیده و افکارعمومی و رسانه‌ها پیگیر اجرای آن شده‌اند و همه منتظرند برکات اجرای آن و استفاده از نیروهای متخصص جوان را مشاهده کنند. باید گفت کشور به این اجماع رسیده است که نیاز به خروج فوری مدیران بازنشسته از چرخه اداری کشور وجود دارد و باید نیروی جوان و دانش‌آموخته جایگزین شود، از سویی لازم است پرورش مدیر و ظرفیت‌های مدیریتی جدی‌تر گرفته شود و از تجربیات مدیران قدیمی بهتر استفاده شود.

 

 

چندی پیش نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح و محدودیت‌های جدیدی را در این قانون اعمال کردند و دایره به‌کارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کردند. این طرح با ۱۹۴ رأی موافق، ۳۶ رأی منفی و دو رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب مجلس رسید. تنها اجازه به‌کارگیری بازنشستگان بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل رؤسای ۳قوه، معاون اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس شورای‌اسلامی، اعضای شورای‌نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس‌جمهور هستند را می‌دهد و مشمولان بندهای (د) و (هـ) را که شامل استانداران و معاونان استانداران هم‌‌طراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند.

ماده واحده این طرح به شرح زیر در مجلس به تصویب رسید:

تبصره یک: به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸مهر ۱۳۸۶ و همچنین به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی‌ معظم‌کل‌قوا صرفاً در دستگاه متبوع خود مجاز است. به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است.

دارندگان اجازات خاصه مقام‌معظم‌رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

 

 

موافقت اکثر اعضای شورای‌نگهبان با کلیات طرح «اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان»

پس از آن حدوداً دو هفته پیش سخنگوی شورای‌نگهبان از موافقت اکثر اعضای شورای‌نگهبان با کلیات طرح «اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» خبر داد. عباس‌علی‌کد‌خدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که این قانون از چه زمانی در نهادهای دولتی و مرتبط اجرایی می‌شود، گفت: اجرای قوانین به ابلاغ از سوی مجلس و رییس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی مرتبط است و پس از تشریفات قانونی و پس از رفع ابهامات انشاا… شاهد اجرای این برنامه باشیم. سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با این‌که ابهامات مورد اشاره در این قانون شامل چه مواردی می‌شود؟ عنوان کرد: در دو مورد با وضع ایرادات عبارتی روبه‌رو بودیم که امیدواریم مجلس شورای‌اسلامی آن را اصلاح کند. مورد دیگر مربوط به حوزه نیروهای مسلح بود که تردیدهایی وجود داشت.

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دولت نیازمند کار کارشناسی بیش‌تری است

یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: باید ضعف‌هایمان را در حوزه جوانگرایی از بین ببریم؛ اما برای این کار نباید چشم بر واقعیات ببندیم. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دولت نیازمند کار کارشناسی بیش‌تری است. حسین‌کاشفی اظهار کرد: برای این‌که خودمان را از یک امکان محروم کنیم احتیاج به قانون نیست. باید برنامه‌ریزی کنیم که از امکان استفاده از نیروهای توانمند و با سابقه بهره ببریم، نه این‌که خودمان را از حضورشان محروم کنیم. من با اصل این موضوع که باید از نیروی جوانان استفاده کنیم مشکلی ندارم اما استفاده کردن از نیروی کارشناس با سابقه هم اولویتی است که نباید از آن غافل شویم. وی ادامه داد: باید ضعف‌هایمان را در حوزه جوانگرایی از بین ببریم؛ اما برای این کار نباید چشم بر واقعیات ببندیم و با حذف، عده‌ای دیگر را بر سر کار بیاوریم. این فعال سیاسی گفت: فکر می‌کنیم با برخورد‌های حذفی مسأله ساماندهی می‌شود؛ این در حالی است که کاملاً در اشتباه هستیم. باید به صورت طبیعی انتصاب و انتخابات را انجام دهیم و افرادی را به‌کار بگیریم که از دانش تحصیلات و تجربه مناسب برخوردار باشند. باید این الگو‌‌ها را وارد نظام اداری و مدیریتی خودمان کنیم. بحث منابع انسانی و توجه به آینده آنها مهم است. در علم آینده‌پژوهی هم تأکید شده که نباید از نیروهای انسانی غافل شد. وی با انتقاد از رویکرد دولت یازدهم در حوزه جوانگرایی تأکید کرد: یک زمانی آمدند و گفتند سمتی به عنوان مشاوران جوان باشد؛ اما حتی توجه نکردند از لحاظ لغوی هم عزیزی که با انگیزه از دانشگاه آمده نمی‌تواند جایگاه مشاوره داشته باشد؛ چرا که اصلاً معنای مشاور یعنی کسی که دارای تجربه و سابقه است.

میانگین سنی مدیران صنعت بالاست

ابوالفضل‌کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

قطعاً هدف از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نگرش جدید، رویه نو و استفاده از افراد با انگیزه و با دانش بیش‌تر است تا با تلاش و تعهد بتوانند سکاندار نظام اداری کشور شوند. اگر چنین تفکری مدنظر قانون‌گذار بوده که قطعاً هست، این قانون بسیار مطلوب خواهد بود اما ریسکی را نیز با خود به همراه دارد؛ این‌که اگر جانشین‌پروری لازم صورت نگرفته باشد و کار بزرگ به دست کاردان سپرده نشود، با مشکل مواجه خواهیم بود چرا که در شرایط کنونی که با فشارهای بین‌المللی روبه‌رو هستیم نابسامانی اداری موجب خواهد شد تا شرایط سخت‌تر شود. به‌طور حتم پوست‌اندازی و بازپیکره‌بندی ساختارهای اداری کشور کاری ضروری و لازم است که باید انجام شود. اما اگر بتوانیم این اقدام را به صورت تدریجی و همراه با درایت و با جانشین‌پروری مدنظر قرار دهیم، بسیار مطلوب‌تر خواهد بود لذا قطعاً میانگین سن مدیران صنعت کشور در حوزه‌های صنعت، معدن‌وتجارت، صنعت‌نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کلیدی کشور بالاست و عمده مدیران آنهایی هستند که از ابتدای پیروزی انقلاب در سمت‌های مدیریتی ارشد بوده‌اند و برخی از این افراد که تجارب بسیار خوبی را نیز دارند باید به آکادمی‌های مدیران بروند و تجارب و دانش خود را به نسل جوان‌تر منتقل کنند. در سازمان مدیریت صنعتی نیز به دنبال این هستیم که آموزشکده حکمرانی را راه‌اندازی کنیم که هدف از ایجاد آن در رأس قرار گرفتن چنین مدیرانی در حوزه آموزش است تا انتقال دانش به خوبی صورت پذیرد. در حال‌حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که می‌توان مشکلات را به صورت ملموس مشاهده کرد، تا جایی که مدیران ارشد صنعت کشور در حال خروج از سمت‌های خود هستند و آن گونه که به نظر می‌رسد جانشین شایسته و تربیت‌شده‌ای برای سمت‌های آنها وجود ندارد. یکی از اهداف سازمان مدیریت صنعتی این است که بخش‌های مختلف صنعتی از دوره پرورش مدیران بخش‌های صنعتی کشور استقبال کنند و مدیران خود را برای شرکت در چنین دوره‌ای ترغیب کنند. یک روز کاری بسته به تقاضای شرکت‌کنندگان جهت برگزاری این دوره اختصاص‌یافته و کل دوره حدود ۲۰۰ساعت زمان می‌برد و در طول آن به یک مدیر یاد می‌دهیم که چگونه حکمرانی سازمان را فرا گیرد و با اصول و مبانی مدیریت آشنا شود.

 

تشریح محتوای آموزشی مدیران صنعتی

محتوای دوره پرورش مدیران بخش‌های صنعتی کشور اصول و قوانین مدیریت، نگرش سیستمی، مدیریت مالی برای مدیران غیرمالی، مدیریت منابع انسانی، اقتصاد برای مدیران، قوانین مورد نیاز برای مدیران اعم از قوانین اداری و مالیاتی، اخلاق حرفه‌ای، رهبری، حاکمیت شرکتی، مدیریت استراتژیک، اصول و فنون مذاکره، تکنیک‌های خلاقانه حل مسأله، اصول بازاریابی با تکیه بر بازاریابی دیجیتال و مدیریت زنجیره تأمین است که یک مدیر نیازمند فراگیری آنها بوده تا شرایط احراز پست مدیریتی را داشته باشد. باید بدانیم که همه آموزش‌ها تئوریک نیستند و اثر آموزش تئوریکی تنها ۱۰درصد است و ۷۰درصد دیگر مربوط به آموزش در حین خدمت بوده و ۲۰درصد دیگر نیز یادگیری مجاورتی است. در چنین دوره‌هایی محیطی فراهم می‌شود تا بر اساس شبیه‌سازی محیط کار در کنار آموزش دوره‌های تئوریک فرد احساس کند به یک کارخانه وارد شده تا به صورت ملموس و از نزدیک فعالیت‌های مختلف را تجربه کند.