فاصله ۹۷ میلیارد تومانی پروژه‌های آبی کردستان تا اجرا

دو طرح در کردستان به بهره‌برداری رسید فاصله ۹۷ میلیارد تومانی پروژه‌های آبی کردستان تا اجرا گروه انرژی- وزارت نیرو در هفته دولت طی یک ماراتن تعداد بی‌شماری از پروژه‌های آب و برقی خود را به مدار تولید آورد. با بهره‌برداری رسمی از این پروژه‌ها در حوزه صنعت برق راندمان نیروگاه‌ها افزایش یافت و در […]

دو طرح در کردستان به بهره‌برداری رسید

فاصله ۹۷ میلیارد تومانی پروژه‌های آبی کردستان تا اجرا

گروه انرژی- وزارت نیرو در هفته دولت طی یک ماراتن تعداد بی‌شماری از پروژه‌های آب و برقی خود را به مدار تولید آورد. با بهره‌برداری رسمی از این پروژه‌ها در حوزه صنعت برق راندمان نیروگاه‌ها افزایش یافت و در حوزه سدسازی‌ها نیز بودجه‌های مورد نیاز پروژه‌های نیمه‌کاره به جریان افتاد تا تکانکی به طرح‌های صنعتی کشور داده شود.

کردستان از جمله شهرهایی بود که در واپسین هفته گذشته تعدادی از پروژه‌های خود را به واسطه حضور مقامات عالی کشوری به بهره‌برداری رساند. این پروژه‌ها به این دلیل اهمیت مضاعفی می‌یابند که به میزان اشتغالزایی در روستا‌ها و مناطق مختلف در شهرهای بزرگ اضافه می‌کنند و نیز نیازهای برقی و آبی این مناطق  رفع و رجوع خواهد شد.

پایداری شبکه برق در جنوب کردستان

در این راستا عملیات اجرایی پست ۲۳۰٫۶۳ کیلوولت کامیاران کردستان کلنگ‌زنی شد. این پروژه که با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد، با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو و حسام الدین‌آشنا، مشاور رییس‌جمهور کلنگ‌زنی شد.

هدف از اجرای این پروژه انتقال بار و پایدای شبکه برق جنوب کردستان، رفع افت ولتاژ در شبکه برق کامیاران و روستاهای اطراف، تأمین بار مصرفی ایستگاه پمپاژ دهکانان و شهرک صنعتی کامیاران و ایجاد زیرساخت تأمین بار صنعتی و کشاورزی منطقه عنوان شده است.

در پست ۲۳۰ کیلوولت کامیاران، دو فیدر خط و ترانسفورماتور ۲۳۰ کیلوولت و دو فیدر خط و ترانسفورماتور ۶۳ کیلوولت، دو ترانس هر کدام به ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر نصب خواهد شد.

صرف ۱۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای سد عباس‌آباد

پروژه دیگر سد عباس‌آباد بانه بود که اردکانیان آن را رسماً افتتاح کرد. این سد در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه و بر روی رودخانه ننور واقع و عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ شروع شده است که از مصوبات سفر مقام‌معظم‌رهبری به استان کردستان است. حجم مخزن آن ۱۴ میلیون مترمکعب، ارتفاع از پی ۵۲ متر، طول تاج آن ۵۳۵ متر و عرض آن ۱۰ متر است.

تاکنون از محل اعتبارات بودجه عمومی کشور و صندوق توسعه ملی، ۱۱۴ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و اعتبار مورد نیاز برای اتمام سد ۱۷ میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز برای اجرای حدود ۱۱ کیلومتر خط انتقال به منظور انتقال آب به تصفیه‌خانه موجود شهرستان بانه حدود ۲۵ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تصفیه‌خانه شماره ۲ شهرستان نیز ۵۵ میلیارد تومان است.

براساس این گزارش اثرات مثبت و هدف از اجرای سد عباس‌آباد، تأمین آب شرب و صنعت شهر بانه و شهرهای بویین، کانی‌سور، آرمرده و روستاهای اطراف در افق طرح ۱۴۲۰ با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر به میزان ۱۶٫۵ میلیون مترمکعب، تأمین نیاز حقابه‌بران کشاورزی و جلوگیری از هدر روی آب از طریق مرز، ذخیره سیلاب‌های رودخانه ننور از سرچشمه‌های رود کلاس (زاب)، تأمین حقابه ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی محل و ایجاد تفرجگاه و تفریحگاه برای اهالی منطقه است.

طرح‌های آب و خاکی کردستان در صف انتظار

لازم به ذکر است فارغ از دو پروژه مذکور طرح‌های دیگری نیز در کردستان در صف بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، این طرح‌ها یا تکمیل شده‌اند یا در دست اجرا هستند.

طرح سد و سامانه انتقال آب ژاوه که در ۲۰ کیلومتری شهر سنندج واقع شده از جمله این طرح‌هاست. درحالی که این سد بهمن‌ماه سال جاری آبگیری می‌شود، هدف از اجرای آن تأمین بخشی از آب موردنیاز نواحی اطراف دریاچه سد و پایین‌دست آن و همچنین دشت قروه‌دهگلان از طریق سامانه انتقال آب است.

طرح دیگر طرح ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج که توسط مجری طرح سد ژاوه در دست اجراست.

سد آزاد و سامانه انتقال آب آن نیز برای تأمین کمبود آب شرب شهر سنندج در افق درازمدت و تأمین آب شرب روستایی و آبیاری بخشی از اراضی واقع در مسیر سامانه انتقال این اجرا شده است.

سد چراغ‌ویس نیز با ۸۷ میلیون مترمکعب گنجایش، برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت در ۴۰ کیلومتری شهر سقز در استان کردستان احداث شده است.

این سد قرار است ۳۰ میلیون مترمکعب آب برای شرب شهر سقز و ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای بخش نعت فراهم کرده و آب مورد نیاز ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تأمین کند.