فقط حاجیان پولدار…

حج ۹۸ زیر سایه افزایش شدید نرخ ارز فقط حاجیان پولدار… زهرا قره داغی- افزایش شدید قیمت ارز باعث خواهد شد تا برگزاری حج ۹۸ فقط برای حاجیان پولدار میسر باشد! زیرا به گفته مسؤولان ارشد سازمان حج، هر حاجی برای شرکت در مناسک حج نیازمند ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار است. همچنین با این‌که چند […]

حج ۹۸ زیر سایه افزایش شدید نرخ ارز

فقط حاجیان پولدار…

زهرا قره داغی- افزایش شدید قیمت ارز باعث خواهد شد تا برگزاری حج ۹۸ فقط برای حاجیان پولدار میسر باشد! زیرا به گفته مسؤولان ارشد سازمان حج، هر حاجی برای شرکت در مناسک حج نیازمند ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار است. همچنین با این‌که چند سالی از حادثه منا در مکه عربستان می‌گذرد، اما به گفته حمید محمدی، رییس سازمان حج و زیارت، همچنان ۱۱ ایرانی مجهول‌الهویه از منا در عربستان جامانده‌اند! محمدی روز گذشته در یک نشست خبری شرکت کرد تا آخرین وضعیت برگزاری حج امسال را تشریح کند.

شرایط عربستان برای عمره مهیا نیست

رییس سازمان حج و زیارت در این نشست خبری با اعلام این‌که شرایط عربستان برای عمره مهیا نیست، از ادامه مذاکرات ایران با عربستان برای برگزاری حج ۹۸ خبر داد. محمدی درباره سرانجام عمره با توجه به پیش‌نویسی که ایران به عربستان داده است، اظهارکرد: نمی‌توان حج را با عمره مقایسه کرد. حج فریضه واجب است که باید انجام شود. ما در حج نگرانی‌هایی داشتیم که در مذاکرات طولانی با عربستان به نتیجه رسیدیم، سعودی‌‌ها دو سال است که بندهای مورد توافق از جمله تأمین امنیت، عزت و کرامت زائران را اجرا می‌کنند. وی یادآور شد: رابطه دوجانبه‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد که این مسأله به نتیجه رساندن عمره را سخت می‌کند هر چند که هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره سرانجام عمره سخن گفت اما شرایط حال عربستان برای اعزام زائران ایرانی به عمره مهیا نیست. وی افزود: ایران برای اطمینان پیدا کردن از تحقق مطالبات خود به ویژه در حوزه کنسولی و تأمین امنیت زائران در عربستان امسال همزمان با حج پیش‌نویس عمره را به سعودی‌‌ها تحویل داد اما اگر این کشور سازوکاری را مشخص نکند، نمی‌توان عمره را اجرا کرد.

مذاکرات حج ۹۸ در دی ماه انجام می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حج ۹۸ و قیمت آن با توجه به نوسانات زیاد ارز گفت: مذاکرات حج طبق روال عادی در دی ماه انجام می‌شود، برنامه‌ریزی‌های حج ۹۸ از حالا آغاز شده اما عملیات اجرایی آن به نتیجه مذاکره با عربستان و امضای توافقنامه با آن منوط است. او با بیان این‌که نوسانات ارز تفاوت فاحشی را در قیمت حج آینده ایجاد خواهد کرد، گفت: هر حاجی به‌طور میانگین ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار هزینه ارزی در سفر حج دارد. امسال با توجه به تأمین ارز مورد نیاز حج در اسفندماه به نرخ ۳۹۰۰ تومان قیمت حج افزایش زیادی نداشت اما اگر سال آینده با همین نوسانات و به نرخ ارز ثانویه قیمت‌ها محاسبه شود، تفاوت زیادی را شاهد خواهیم بود، البته باید منتظر بمانیم ببینیم چه عددی در بازار ثانویه تعیین می‌شود.

آخرین خبر از حادثه منا

رییس سازمان حج و زیارت همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره سرنوشت ۱۱ تن از زائران شهید فاجعه منا که همچنان مجهول‌الهویه در عربستان هستند، توضیح‌داد: امسال ۱۱ تن از خانواده‌های شهدای منا همزمان با موسم حج برای انجام آزمایش DNA به عربستان اعزام شدند. متأسفانه دولت این کشور از ابتدای ماه محرم تعطیل است بنابراین اعلام نتیجه این آزمایش‌ها را به پس از تعطیلات موکول کرده‌اند. محمدی افزود: البته عده‌ای از خانواده این شهدا حج گذشته نیز به عربستان اعزام شدند اما برای اطمینان خاطر و انجام دوباره آزمایش‌ها نفر دومی از آن خانواده امسال نیز اعزام شد. به گفته او همچنان ۱۱ تن از زائران ایرانی فاجعه منا، مجهول‌الهویه در عربستان به خاک سپرده شده‌اند. وی با اشاره به پیگیری پرونده‌های منا و مسجدالحرام در مذاکره‌های متعدد با مسؤولان عربستان گفت: پاسخ سعودی‌‌ها همچنان مثل گذشته است. درباره منا می‌گویند کمیته‌ای که تشکیل شده باید به نتیجه برسد و اعلام کردند موضوع (غرامت) مسجدالحرام در حال اجراست.

تأمین ارز سفر اربعین با سامانه نیما

محمدی در ادامه این نشست درباره هزینه سفر اربعین با توجه به اختلافات ارزی اظهارکرد: قرار شده با هماهنگی ستاد اربعین و بانک مرکزی ارز مورد نیاز ویزای عراق (به قیمت ۴۱ دلار) از طریق سامانه نیما تأمین شود. در حال حاضر نرخ این ارز حدود ۹۰۰۰ تومان برای هر دلار در سامانه نیما تعیین شده که به‌طورکل قیمت هر ویزا بیش از ۳۶۰ هزار تومان می‌شود. محمدی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که با توجه به این‌که شکل محاسبه روزانه ارز با در نظر گرفتن نرخ بازار ثانویه قیمت‌ها هر روز تغییر کند، گفت: هر قیمتی که این سامانه اعلام کند ما بر آن اساس نرخ ویزا را اعلام خواهیم کرد. سامانه «سماح» که برای ثبت نام سفر اربعین طراحی شده روی این سیستم تنظیم شده و مشکلی برای محاسبات وجود ندارد. به گفته او ثبت نام سفر اربعین به زودی انجام خواهد شد.

تأمین امنیت، مبنای اعزام سفرهای سوریه

رییس سازمان حج و زیارت درباره برگزاری دوباره سفرهای سوریه نیز اظهارکرد: مدتی است این موضوع مطرح شده ما هم مترصد فرصتی هستیم. اما مبنای اعزام تأمین امنیت است، باید در این زمینه اطمینان کامل پیدا کنیم. هر وقت اعتماد نسبت به تأمین امنیت ایجاد شد، این شرایط را برقرار می‌کنیم.