نمایش حقیقت معادن کشور در جشنواره عکس معدن

نمایش حقیقت معادن کشور در جشنواره عکس معدن معدن‌کاری به علت نقش مهم آن در تأمین مواداولیه و نیازهای جامعه، به‌صورت گسترده در کشورهای مختلف جهان مورد توجه است. یکی از مهم‌ترین موارد شناساندن این منابع عظیم به مردم استفاده از قلم و عکس می‌باشد، به‌طوری که یک عکس می‌تواند دید یک جامعه را نسبت […]

نمایش حقیقت معادن کشور در جشنواره عکس معدن

معدن‌کاری به علت نقش مهم آن در تأمین مواداولیه و نیازهای جامعه، به‌صورت گسترده در کشورهای مختلف جهان مورد توجه است. یکی از مهم‌ترین موارد شناساندن این منابع عظیم به مردم استفاده از قلم و عکس می‌باشد، به‌طوری که یک عکس می‌تواند دید یک جامعه را نسبت به این بخش عوض کند.

از مشکلات این بخش می‌توان به نداشتن شناخت جامعه نسبت به عکس اشاره کرد، متأسفانه یک عکاس در ایران هیچ‌گاه در جایگاه مناسب خود قرار نمی‌گیرد، خبرنگار و عکاس هر دو باید نسبت به‌ کار یکدیگر تا حدودی اطلاع داشته باشند. فعال در حوزه مطبوعات باید خیلی خوب بداند که عکس چیست، زیرا از عکس به‌عنوان یک ابزار در کار خود استفاده می‌کنند. تا زمانی که این آگاهی ایجاد نشود، هیچ‌وقت جایگاه درستی از عکس در مطبوعات نخواهیم داشت.

رشد چشمگیر استفاده از مفاهیم توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف مرتبط با زندگی انسان و اهمیت منابع معدنی و استخراج آنها باعث می‌شود کشورهای مختلف نیاز ورود به توسعه پایدار و تدوین مقررات لازم در این زمینه را احساس کنند. توسعه پایدار ۳ رکن اصلی اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست را شامل می‌شود. در این باره و اهمیت شناخت معدن و معدنکاری، محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره «کیمیا» گفت: حقیقت معادن کشور را در جشنواره عکس معدن به نمایش می‌گذاریم و جامعه را با این مقوله آشنا می‌کنیم.

بهرامن، رییس خانه معدن ایران درباره این جشنواره گفت: هدف ما از حمایت جشنواره عکس کیمیا این است که جامعه ما باید با معدن آشنا شود. حتی رسانه‌ها درباره معدن نیز قلم می‌زنند اما هنوز نتوانسته‌اند صنعت معدن را به خوبی بشناسند.

رییس خانه معدن ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ادامه داد: ما یک ثروتی در کشور داریم و یک عده‌ای در این مجموعه اقتصادی کار می‌کنند، آنان کسانی هستند که در واقع با نیروی فکر و مشقت در چرخه تولید وارد شده‌اند و قابل ارزش هستند.

امروز نگاه ما این است که معدن ما فقط زغال نیست

بهرامن اظهارداشت: امروز نگاه ما این است که معدن ما فقط زغال نیست، فقط چهره‌های سیاه و چروکیده کارگر آن نیستند. ممکن است کسی که زیبایی گچ و شیشه‌ای که در منزلش می‌بیند را نداند که با چه مشقتی و از کجا به دست آمده است؟ که قرار است این مسأله در جشنواره عکس معدن به تصویر کشیده شود و ما نیز از این جشنواره حمایت کرده‌ایم تا در کنار آنها باشیم و از همین مسیر جامعه خودمان را با اطلاعات درست زیبا کنیم.

هدف از این جشنواره را می‌توان به نوعی استفاده از حافظه و دانش تصویری عکاسان در معادن دانست

می‌توان به نوعی استفاده از حافظه و دانش تصویری عکاسان برای گسترش و ترویج موضوعات مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی و ایجاد ارتباط بین اهالی فرهنگ و هنر با مسؤولان را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره دانست.

دستیابی هر کشوری به توسعه اقتصادی ارتباط مستقیمی با بخش معدن و صنایع معدنی دارد و ایران به عنوان کشور برخوردار از این ظرفیت‌ها، در صورت توجه و مدیریت صحیح این حوزه می‌تواند به شکوفایی اقتصادی دست یابد که این امر با نگاه دقیق و مدیریتی می‌تواند آسیب‌‌ها را در بخش تولید معدن به حداقل برساند و همچنین با در نظر گرفتن مسایل آتی، فضای کسب و کار را بهبود بخشید که در شرایط امروز کشور می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

البته یکی از کارشناسان این رشته امیدوار است که برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها صرفاً به دلیل جمع‌آوری عکس‌های مختلف برای آرشیو سازمان صنعت و معدن نباشد و برعکس برگزاری این جشنواره‌ها بهانه‌ای باشد برای این‌که عکاسان هم بتوانند با سازمان‌های مختلف این حوزه همکاری کنند.

دومین جشنواره عکس معدن «کیمیا» با موضوعات انسان و معدن، شکوه معدن و صنایع معدنی و ایمنی و محیط‌زیست در معدن و صنایع معدنی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به حضور در آن می‌توانند آثار خود را تا روز ۲۵ شهریور جاری به وب‌سایت جشنواره به نشانی www.kimiyafest.ir یا دبیرخانه این جشنواره واقع در تهران، خیابان سمیه بعد از مفتح، پلاک ۱۰۰‌، طبقه سوم ارسال کنند.