سرویس مدارس؛ مطمئن یا نامطمئن؟

تلاش دولت و شهرداری برای رفع نگرانی خانواده‌ها سرویس مدارس؛ مطمئن یا نامطمئن؟ گروه اجتماعی- حمل و نقل مدارس، دغدغه همیشگی خانواده‌هاست. دغدغه‌ای به جا از خانواده‌هایی که می‌خواهند مطمئن باشند فرزندشان سالم به مدرسه رفت و آمد می‌کند. همچنین طی چند سال اخیر اخباری مبنی بر مشکلات سرویس مدارس با دانش‌آموزان به وجود آمده […]

تلاش دولت و شهرداری برای رفع نگرانی خانواده‌ها

سرویس مدارس؛ مطمئن یا نامطمئن؟

گروه اجتماعی- حمل و نقل مدارس، دغدغه همیشگی خانواده‌هاست. دغدغه‌ای به جا از خانواده‌هایی که می‌خواهند مطمئن باشند فرزندشان سالم به مدرسه رفت و آمد می‌کند. همچنین طی چند سال اخیر اخباری مبنی بر مشکلات سرویس مدارس با دانش‌آموزان به وجود آمده بود که نگرانی‌هایی را در پی داشت؛ همچنین افزایش قیمت سرویس مدارس نیز طی این چند سال به دغدغه خیلی از خانواده‌ها بدل شده است.

سرویس مدارس فقط با معاینه فنی

در همین ارتباط علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: خودروهایی که به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شود باید دارای معاینه فنی و رانندگانی با ظاهری آراسته باشد. اعطاء در خصوص مصوبات جلسه شورای شهر تهران، گفت: ابهاماتی در خصوص لایحه نرخ سرویس مدارس وجود دارد که باید به این موضوع اشاره کنم که مسؤولیت ارزشیابی، مدیریت و کنترل قرارداد‌ها برعهده کارگروهی است که متشکل از نماینده وزارت آموزش و پرورش، نماینده وزیر کشور، نماینده اولیا و مربیان و همین‌طور شهرداری تهران است. وی ادامه داد: شهرداری به عنوان دبیر کارگروه است و در این کارگروه در خصوص نرخ خرید خدمات مربوط به دانش‌آموزان مدارس تصمیم‌گیری می‌شود.

نقش شورا در تعیین قیمت سرویس مدارس

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران در خصوص این‌که چه مقدار از این نرخ به راننده پرداخت می‌شود، تصمیم‌گیری می‌کند که مشخص شد ۷۵ درصد از نرخ مصوب به راننده سرویس مدارس پرداخت می‌شود. اعطاء افزود: آنچه که در کارگروه ماده ۱۸ تصویب می‌شود این است که والدین بابت سرویس مدارس باید چه ارقامی را پرداخت کند. وی گفت: کارگروه ماده ۱۸ باید جداول مربوط به نرخ سرویس مدارس را مشخص کند و این ارقامی است که از والدین دریافت می‌شود. سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس یکی از مسایل بحث‌برانگیز در رابطه با مدارس کودکان استثنایی بود که کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پیشنهاد ۵۰ درصد تخفیف را داده بود که آنچه امروز به تصویب رسید این بود که سرویس مدارس استثنایی کاملاً رایگان باشد

شهرداری تهران درآمد خوبی ندارد

وی گفت: شهرداری تهران به لحاظ درآمدی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و در کنار ۳۰ میلیارد تومان کمک به آموزش و پرورش ۸٫۵ میلیارد تومان نیز به این موضوع اختصاص یافته است که امیدواریم در اصلاحیه بودجه بتوانیم کسری این مورد را پوشش دهیم.

رایگان بودن سرویس مدارس فقط برای کودکان استثنایی نیست

اعطاء گفت: رایگان بودن سرویس مدارس فقط برای کودکان استثنایی نیست بلکه افراد کم توان جسمی و حرکتی نیز می‌توانند از این سرویس‌‌ها استفاده کنند که کودکان استثنایی شامل ۷ گروه می‌شوند که کودکان کم‌توان جسمی و حرکتی نیز جزو این گروه‌ها محسوب می‌شد. سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خودروهایی که در سرویس مدارس حضور فعالیت می‌خواهند بکنند باید معاینه فنی داشته باشند و رانندگانی از لحاظ ظاهری باید آراسته باشند. وی گفت: در خصوص سرویس مدارس دخترانه نیز سعی شده از خانم‌‌ها استفاده شود ولی با توجه به این‌که ممکن است تعداد رانندگان خانم کم باشد الزامی در این خصوص وجود ندارد.

امسال هم از پراید به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شود

همچنین یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در خصوص سرویس مدارس، استفاده از خودروی پراید بود. در این زمینه عیسی فرهادی، فرماندار گفت که امسال نیز از خودرو پراید به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شود چراکه به هر حال پراید نیز خودرویی است که در این شهر وجود دارد. وی در حاشیه آیین رونمایی و الصاق نمادین برچسب سرویس مدارس شهر تهران گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز با ۵۵ هزار همکار فرهنگی از هفته آینده با بازگشایی درب مدارس فعالیت خود را آغاز می‌کنند. وی با اشاره به ۱۵ هزار راننده‌ای که آماده سرویس‌دهی به مدارس شهر تهران هستند، گفت: آموزش‌های لازم به این رانندگان جدید‌الورود داده شده و پس از آن برچسب سرویس مدارس به خودروهای این رانندگان الصاق می‌شود و این خودرو‌ها تحت مدیریت تاکسیرانی شهر تهران و با نظارت انجمن اولیا و مربیان و نظارت فرمانداری و همکاری پلیس راهور فعالیت خود را در سطح شهر تهران آغاز می‌کنند. فرماندار تهران با بیان این‌که پیش‌بینی‌ می‌کنیم این ظرفیت تا ۲۰ هزار نفر نیز افزایش پیدا کند خاطرنشان‌کرد: نزدیک به ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش سرویس مدارس را داریم و میزان پرداختی برای سرویس مدارس همان مبلغی است که در سال گذشته تعیین شده بود. البته ممکن است درصدی افزایش پیدا کند و ما منتظر مصوبات شورای شهر تهران در این خصوص هستیم و تا شورای شهر تهران در خصوص هزینه سرویس مدارس مصوبه‌ای را اعلام نکند امکان افزایش قیمت وجود ندارد و ما امیدواریم شورای شهر نیز درصد معقولی را برای این امر تصویب کند.

سرویس‌های مدارس مطمئن و شناخته شده هستند

فرهادی تصریح‌کرد: توصیه ما این است که انجمن اولیا و مربیان و خانواده‌های دانش‌آموزان با این سرویس‌های مدارس همکاری لازم را داشته باشند چراکه این خودرو‌ها مطمئن و شناخته شده هستند و از طریق سامانه‌ای که در سایت تاکسیرانی تهران وجود دارد امکان کنترل این سرویس‌های مدارس نیز وجود دارد و امیدواریم با این نظارتی که وجود دارد رضایتمندی عمومی انجمن اولیا و مربیان و خانواده‌های دانش‌آموزان را جلب کنیم. وی ادامه‌داد: همان‌طور که گفتم تاکنون ۱۵ هزار خودرو در این سیستم ثبت نام کرده‌اند و ممکن است تا ۲۰ هزار خودرو نیز افزایش پیدا کند، اما استفاده از این خودرو‌ها بستگی به همکاری خانواده‌ها دارد. برخی از خانواده‌ها و برخی از مدارس سرویس مدارس را خود انتخاب می‌کنند و مسؤولیت آن برعهده ما نیست. ما مسؤولیت خودروهایی را می‌پذیریم که در زیر چتر این سیستم قرار دارند و تحت نظارت تاکسیرانی تهران انجام می‌شود. خواهش ما این است که خانواده‌ها از این فرصت استفاده کنند چراکه باعث می‌شود برای انتقال دانش‌آموزان مدارس استفاده از خودروهای شخصی کاهش پیدا کند و طبیعی است که استفاده از این سرویس مدارس می‌تواند در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر نیز مؤثر باشند.