کلید قفل FATF در دستان نمایندگان مجلس

کلید قفل FATF در دستان نمایندگان مجلس مسعود طاهری- FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force – FATF) یکی از مهم‌ترین موضوع مناقشات ایران و غرب بوده است. این گروه مقررات مبارزه با پولشویی را برای کشور‌ها تدوین کرده و تاکنون بیش از ۱۷۰ کشور جهان با آن همکاری می‌کنند؛ در […]

کلید قفل FATF در دستان نمایندگان مجلس

مسعود طاهری- FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force – FATF) یکی از مهم‌ترین موضوع مناقشات ایران و غرب بوده است. این گروه مقررات مبارزه با پولشویی را برای کشور‌ها تدوین کرده و تاکنون بیش از ۱۷۰ کشور جهان با آن همکاری می‌کنند؛ در داخل اما همچنان مقاومت‌هایی در برابر آن وجود دارد.

منافع FATF برای ایران قابل توجه است

در همین ارتباط، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: تصویب لوایح FATF یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت. ظریف همچنین درباره تصویب ۳ لایحه باقی مانده از FATF گفت: ۳ لایحه‌ای که باقی مانده برای منافع کشور و شفاف‌سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین در دنیا انجام شده. مفید می‌دانیم این لوایح در تمامی سطوح از جمله دبیرخانه شورای امنیت ملی به‌طور ریز بررسی شود. منافع آن برای ایران قابل توجه است و یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت. وی گفت: این‌که فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می‌شود تصور اشتباهی است. بدخواهی‌هایی که علیه ایران از سوی سلطه طلب‌‌ها است، ادامه خواهد داشت اما یکی از بهانه‌های مهم از آنها گرفته می‌شود ضمن این‌که منافع کشور حفظ می‌شود و از دید دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی که مسؤول این کار است منافع کشور تقویت می‌شود.

مقام‌معظم‌رهبری بررسی FATF را به مجلس واگذار کردند

ظریف اظهارکرد: مقام‌معظم‌رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی‌دلیل را از آمریکا و کشورهایی که خودشان بزرگ‌ترین حامیان تروریسم هستند، بگیرد. امروز خبر‌ها را ببینید که اسرائیلی‌‌ها بیش‌ترین حمایت را از گروه‌های تروریستی در سوریه کرده است، قبلاً می‌گفتند فقط بیماران خود را به آنجا برای مداوا می‌برند اما الان معلوم شده هم حمایت مالی و هم تسلیحاتی و لجستیکی داشته‌اند و حالا مدعی جمهوری اسلامی شدند که با شفافیت در مقابله با تروریسم عمل می‌کند، آنها خودشان تروریسم و حامیان بزرگ آن هستند و جمهوری اسلامی این بهانه را نیز از آنها خواهد گرفت.

اجرای برنامه اقدام FATF اثر مثبتی بر روابط بانکی و نرخ ارز نداشت

اما تصویب این لوایح مخالفان خود را نیز به همراه دارد. محمدرضا حسن‌خانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر این‌که دولتی‌ها اصرار دارند تصویب لوایح مرتبط با FATF راهگشا خواهد بود، گفت: شواهد نشان می‌دهد که تصویب این لوایح چندان راهگشا نیست. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مشکلات کشور بیش از آن‌که متأثر از عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF باشد، ناشی از تحریم‌های آمریکا است، گفت: قبلاً ایران تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده است و علیه ما قطعنامه صادر شده بود اما الان تحریم‌های شورای امنیت را نداریم. تحریم‌های کنونی تحریم‌های آمریکاست. حسن‌خانی افزود: این مسأله هم باعث شده است تا خیلی از کشور‌ها در روابط با ایران تجدیدنظر کنند هر چند که بعضی کشور‌ها هم به تهدیدات آمریکایی‌ها اعتنایی نکرده‌اند. اما نکته آن است که در زمانی که ما تحریم‌های شورای امنیت را داشتیم فشار بر مردم این قدر زیاد نبود ولی اکنون علی‌رغم این‌که آن تحریم‌ها را نداریم مردم فشار بیش‌تری را دارند احساس می‌کنند.

امضای پیمان‌های دوجانبه پولی به جای FATF

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست دولت به جای تلاش برای تصویب لوایح مرتبط با FATF به سمت امضای پیمان‌های دوجانبه پولی و تقویت دیپلماسی با همسایگان می‌رفت، اظهارکرد: دولت در این زمینه دیر شروع کرد ولی بالاخره شروع کرد. سفر به ترکمنستان و عقد قراردادهایی با این کشور نشانه گسترش روابط با همسایه‌هاست. سفر اردوغان به ایران در جهت اهدافی است که بیان شد. نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس با تأکید بر مشخص نبودن تأثیرFATF بر بهبود روابط بانکی ایران با بانک‌های خارجی افزود: همین موضوع دلیل عدم تمایل نمایندگان مجلس به تصویب لوایح مرتبط با FATF بوده است. در واقع، معلوم نیست با تصویب این لوایح، فشار‌ها بیش‌تر می‌شود یا وضعیت بهبود می‌یابد. حسن‌خانی تأکیدکرد: البته شواهد نشان می‌دهد که تصویب این لوایح چندان راهگشا نیست هر چند که دولتی‌ها اصرار دارند که اثر‌گذار است اما مجلس هنوز به این جمع‌بندی نرسیده است. لذا ما اعتقاد داریم شورای نگهبان هم باید دخالت کند و اگر فکر می‌کند تصویب لوایح مرتبط با FATF در روند امور کشور مؤثر نیست از اختیاراتش استفاده کند حتی اگر مجلس به این لوایح، رأی مثبت داده باشد.

اجرای ۳۲ بند FATF تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آثار اجرای ۳۲ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام FATF بر روابط بانکی کشور و نرخ ارز گفت: این مسأله تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشت که اگر داشت ارتباطات با ما با دنیا برقرار می‌شد. اروپایی‌ها اصرار دارند که ما این را تصویب کنیم تا پس از آن، گشایشی برای ما حاصل کنند. اما همان‌طور که گفتم مشخص نیست این گشایش انجام شود و دوباره اروپایی‌ها از آمریکا بترسند یا نه. حسن‌خانی اضافه‌کرد: البته اروپایی‌ها اخیراً طرحی ارایه دادند که براساس آن بانک‌های مرکزی اروپا با ایران وارد رابطه می‌شود؛ اگر این طرح عملیاتی شود می‌تواند به پایداری برجام کمک کند.

۸۰ درصد از خواسته‌های FATF اجرا شد

احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این بار گفت: اجرای بخش اعظم برنامه اقدام FATF توسط ایران هیچ اثر مثبتی بر بهبود روابط بانکی و نرخ ارز نداشته است؛ این‌که گفته می‌شود تصویب FATF منجر به کاهش قیمت دلار می‌شود، اشتباه است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره آثار اجرای حدود ۸۰ درصد از بندهای برنامه اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی FATF توسط ایران بر بهبود روابط بانکی و نرخ ارز گفت: این مسأله تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشته است زیرا اگر مؤثر بود وضعیت اقتصادی کشور نباید به این شرایط می‌رسید. صفری با اشاره به بیانات مقام‌معظم‌رهبری که طرف غربی قابل اعتماد نیست، افزود: به نظرم دیگر ایران نباید منتظر مذاکره باشد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: این‌که گفته می‌شود تصویب FATF منجر به کاهش قیمت دلار می‌شود، اشتباه است. ما دنبال این بودیم که با امضای برجام تحریم نشویم اما شدیم؛ لذا دیگر الان منتظر چه چیزی هستیم؟