ارزهای مجازی مُسکن بخش مسکن!

ارزهای مجازی مُسکن بخش مسکن! بیت‌کوین آب یا آتش حوزه ساخت و ساز؟! گروه راه و شهرسازی- در جهان امروز هیچ صنعتی را نمی‌توان پیدا کرد که به سایر صنایع وابسته نباشد و از اقتصاد کلان کشور و نوسانات متغیر‌ها و شاخص‌های آن، اثر نپذیرد. صنعت ساختمان و بازار خرید و فروش مسکن نیز از […]

ارزهای مجازی مُسکن بخش مسکن!

بیت‌کوین آب یا آتش حوزه ساخت و ساز؟!

گروه راه و شهرسازی- در جهان امروز هیچ صنعتی را نمی‌توان پیدا کرد که به سایر صنایع وابسته نباشد و از اقتصاد کلان کشور و نوسانات متغیر‌ها و شاخص‌های آن، اثر نپذیرد. صنعت ساختمان و بازار خرید و فروش مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. حال که نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین ارز جهانی موجود به دلیل تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا روی خوشی به این روزهای اقتصاد ایران نمی‌دهد باید به فکر چاره بود تا نیاز ما به این ارز کاهش یابد و به دنبال آن اقتصاد کشور و از جمله بخش فراگیر ساخت و ساز کم‌ترین آسیب را در تولید و قیمت‌ها متحمل شود.

یکی از راه‌های جایگزین برای مقابله با تحریم‌های موجود و به‌خصوص دلار جایگزین شدن معاملات با غیر از دلار و از جمله گسترش ارزهای مجازی از جمله «بیت کوین» می‌تواند باشد. در این صورت آثار روانی و نیز تورمی حاکم بر قیمت‌های بازار مسکن و نیز تأمین برخی مصالح ساختمانی آنها از خارج، دیگر دستخوش نوسانات سرسام‌آور نخواهد شد.

رابطه تحریم‌ها با بخش ساختمان

باید گفت گروهی معتقد هستند که تشدید تحریم‌ها به‌خصوص در بخش بانکی بر بازار مسکن اثرات غیرمستقیم جدی می‌گذارد. با محدودیت در تزریق منابع ارزی، زمینه سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی کاهش می‌یابد و در میان‌مدت و بلندمدت، کاهش توان وام‌دهی بانک‌ها و عدم حمایت یارانه‌ای از بخش مسکن موجب کاهش درآمد خانوار‌ها و در نتیجه افت قدرت خرید مردم و در نهایت کاهش تقاضا برای خرید مسکن می‌شود. در واقع با افزایش هزینه «تجارت» و تسهیل مبادلات بانکی در شبکه جهانی، عدم جذابیت فعلی بازار پول (سپرده‌گذاری) به سایر بازار‌ها تسری می‌یابد که در این بین «بورس» و «مسکن» در اولویت متضرر شدن قرار خواهند داشت.

البته گروهی دیگر نیز معتقد هستند که در تحولات بازار مسکن، اثر نوسانات بازارهای رقیب همچون سکه و ارز، فشار تقاضا و تغییرات قیمتی در نهاده‌های ساختمانی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن است و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای تأثیری در این بازار نخواهد داشت. بازار مسکن بر اثر تحولات بین‌المللی همچون خروج آمریکا از برجام دچار تلاطم نمی‌شود؛ چرا که نهاده‌های ساختمانی تماماً ساخت داخل است و ایران در تولید فولاد، آهن، سیمان، گچ، آجر، سرامیک و کاشی کاملاً خودکفا است. با این وجود اثر عوامل بیرونی همچون نوسانات نرخ ارز، سکه و تورم عمومی بر بخش مسکن غیرقابل انکار است.

از سوی دیگر تجربه نشان داده تأثیر رشد مصالح ساختمانی بر بازار مسکن در کوتاه‌مدت خود را نشان نمی‌دهد، اما در فاصله‌های زمانی بر رشد قیمت مسکن سر جمع می‌شود. فقط در پاییز سال ۱۳۹۶ میانگین قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران ۱۲ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن رشد کرد. این در حالی است که بنا به گفته‌ فعالان صنعت ساختمان قیمت فولاد تا ۷۰ درصد، شن و ماسه ۳۰ تا ۳۵ درصد و سیمان ۱۵ درصد افزایش نشان داد اما رشد قیمت مسکن در پایان سال گذشته ۲۶ درصد ثبت شد. این در حالی است که فشار طرف تقاضا تعیین‌کننده‌‌ترین محرک بخش مسکن است. از نیمه دوم سال گذشته با تأثیرپذیری بازار مسکن از تسهیلات بانکی و رسیدن قیمت مسکن به کف شاهد افزایش تدریجی متقاضیان این بازار بودیم. همزمان قیمت‌های پیشنهادی تا ۴۱ درصد رشد یافت و به همین دلیل در پایان سال گذشته، بازار مسکن شاهد ریزش مشتریان واقعی خود شد و از سوی دیگر تقاضای سرمایه‌گذاری در این بازار رشد کرد. به‌طور مثال اسفندماه ۱۳۹۶ در شهر تهران خانه‌های ۲۰۰ متر به بالا ۴۸ درصد و خانه‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان ۵۲ درصد رشد معاملات را تجربه کردند که این نشان می‌دهد عمده خرید و فروش در ماه پایانی سال گذشته مربوط به تقاضای سوداگری بوده است.

بازار مسکن بدون هیچ تغییری به ادامه مسیر خود ادامه خواهد داد

محمدرضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سؤال که بازار مسکن چه تغییراتی را در پی این موضوع شاهد خواهد بود، می‌گوید: بازار مسکن بدون هیچ تغییری به مسیر خود ادامه خواهد داد؛ زیرا فرآورده‌های ساختمانی از خارج تهیه نمی‌شود که حواشی برجام بتواند تأثیری در قیمت مسکن داشته باشد. رضایی با بیان این‌که مسکن و پروژه‌های عمرانی هیچ ارتباطی به خروج آمریکا از برجام ندارد، افزود: با توجه به پایبندی سایر کشورهای طرف برجام به این توافق خللی در روند مراودات ایران با کشورهای دیگر صورت نمی‌گیرد.

نقش افزایش نرخ ارز در بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی وارداتی

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: مصالح ساختمانی نقش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در قیمت تمام شده ساختمان دارد، از این رو ساماندهی این حوزه بسیار ضروری است.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به افزایش روزافزون قیمت مصالح ساختمانی، گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر بوده است.

نقش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده ساختمان

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، با اعلام این‌که مصالح ساختمانی نقش ۳۰ تا ۴۰ درصدی از قیمت تمام شده ساختمان دارد، ادامه‌داد: این آمار نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت ساماندهی حوزه مصالح ساختمانی برای کنترل قیمت مسکن است.

وی گفت: به‌طور حتم به هر میزانی که قیمت مصالح ساختمانی بالا برود، قیمت تمام شده املاک نیز افزایش خواهد یافت، بنابر این مسأله افزایش قیمت مصالح یک امر جدی بوده که دولت باید برای ساماندهی آن اقدام کند.

موسوی بیوکی درباره افزایش ۷۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، گفت: افزایش بالای ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، با توجه به سهم ۴۰ درصدی این مصالح در قیمت تمام شده، بسیار قابل توجه است.

وی افزود: البته در افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تنها نوع مدیریت ملاک نیست، زیرا برخی از محصولات ساختمانی وارد می‌شود، حال با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت مصالح وارداتی نیز رشد چشمگیر خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: در شرایط کنونی براساس قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسؤول نظارت و مدیریت تولید مصالح ساختمانی در کشور است و این وزارتخانه باید تدابیر ویژه‌ای را برای کنترل این مباحث بیاندیشد.

اختصاص ارز دولتی برای واردات مصالح ساختمانی کارشناسی نیست

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به طرح برخی مباحث درباره ضرورت اختصاص ارز دولتی برای واردات مصالح ساختمانی، گفت: این مسأله به هیچ وجه قابل قبول و کارشناسی نیست و ارز دولتی باید تنها برای واردات کالاهای اساسی و حیاتی اختصاص یابد.

بیت‌کوین مسکن بخش مسکن

حال برخلاف مصوبات بانک مرکزی مبنی بر عدم استفاده از ارزهای مجازی در کشور با قانونی شدن واردات دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین و ارزهای مجازی در کشور امیدها برای تقویت تجارت خارجی و رهایی از وابستگی به دلار افزایش یافته که آثار روانی خوبی را بر بازار مسکن خواهد داشت. در واقع نقدینگی دیجیتال یا نقدینگی رمزپایه با توجه به رشد چشمگیر قیمت آن توجه افراد مختلف حتی در ایران را در حوزه‌ فعالیت‌های مالی به خود جلب کرده است. در واقع نقدینگی دیجیتال یا نقدینگی رمزپایه در مدت اخیر با توجه به رشد چشمگیر قیمت آن توجه افراد مختلف را در حوزه‌ فعالیت‌های مالی به خود جلب کرده و صحبت از ارزهای دیجیتال به‌ویژه مشهور‌ترین آنها نیز نوسانات شدیدی را در این مدت تجربه کرده و حتی دولت‌هایی مثل چین و روسیه به دلیل عدم اشراف خود بر بیت‌کوین مجبور به راه‌اندازی نقدینگی دیجیتال خود شده‌اند زیرا بیت‌کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است که برای انجام تراکنش‌‌ آن نیازی به نهادهای متمرکز مانند بانک یا مؤسسات دیگر وجود ندارد و آثار تحریم‌ها بر آن کم‌تر می‌تواند باشد، هرچند باید این ابزار مالی جدید را درست مورد استفاده قرار دهیم تا آب باشد نه آتش.