مبادلات تجاری با ارزهای دیجیتال؛ شاهراه فرار از تحریم؟!

مبادلات تجاری با ارزهای دیجیتال؛ شاهراه فرار از تحریم؟! گروه فناوری اطلاعات به زبان ساده ارز دیجیتال یک پول به شکل کدی رمزنگاری شده است که به صورت مستقیم قابل مبادله و انتقال از فردی به فرد دیگر در سیستم کنترلی به نام بلاک چین بوده که سیستم مذکور ضامن تأیید اصالت پول و مالک […]

مبادلات تجاری با ارزهای دیجیتال؛ شاهراه فرار از تحریم؟!

گروه فناوری اطلاعات

به زبان ساده ارز دیجیتال یک پول به شکل کدی رمزنگاری شده است که به صورت مستقیم قابل مبادله و انتقال از فردی به فرد دیگر در سیستم کنترلی به نام بلاک چین بوده که سیستم مذکور ضامن تأیید اصالت پول و مالک پول است.

سلطه دلار

این روز‌‌ها ارز‌های دیجیتال بیش از هر زمان دیگری خود را در اقتصاد دنیا نشان داده‌اند. اروپایی‌‌‌ها و برخی کشور‌هایی که این روز‌‌‌ها سایه سنگین دلار را در معاملات خود تجربه می‌کنند، بدشان نمی‌آید که به واسطه این ارز‌‌‌ها هم به سیطره دلار پایان دهند و هم اندکی خود را از این فضای سنگین تجارت با ایالات متحده آمریکا بیرون بکشند.

نمونه خارجی دور زدن تحریم

نمونه بارز آن ونزوئلا است که به خوبی توانسته با طراحی یک ارز دیجیتال با پشتوانه نفت، اندکی از سیطره آمریکا کم کند و بالاخره راهی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت خود به دنیا پیدا کند. همین چند وقت پیش بود که سفیر ونزوئلا در ایران، با اشاره به استفاده کشورش از ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داده بود؛ این کشور به‌زودی طلا را نیز به پشتوانه انتشار ارز‌های دیجیتال خود اضافه خواهد کرد.

نظر مثبت اروپا!

حال اروپایی‌‌‌ها هم دست به ‌کار شده و می‌خواهند که محدودیت‌های مالی دلار در تبادلات تجاری خود با برخی کشور‌های دنیا (از جمله ایران) را از بین ببرند: راهکاری هم که ظاهراً بیش از هر چیز دیگر به مذاقشان خوش آمده، استفاده از ارز‌ دیجیتال است. این در حالی است که به صراحت در سخنرانی‌های خود به ایران سیگنال می‌دهند که می‌تواند به عنوان یک گزینه در تبادلات تجاری خود با دنیا (به خصوص در سایه تحریم‌های سرسختانه آمریکا)، از ارز‌ دیجیتال استفاده کند.

ارتباط از نوع ارز دیجیتال

اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران با بیان این‌که ایران و اروپا می‌توانند برای ارز‌های دیجیتال با هم همکاری داشته باشند، گفت:

اروپا یک شیوه تأمین مالی را برای حمایت از کسب و کار‌های کوچک در دستور کار قرارداده است، به این معنا که ارز‌های دیجیتال را به‌ کار گیرد تا از آن برای همکاری صنایع کوچک و متوسط دو طرف استفاده کند.

وی افزود: البته دستگاه‌های رگولاتور ایرانی و اروپایی و پلیس باید همکاری کنند و دنیای دیجیتال ارزی را به خوبی بشناسند تا از برخی سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود و این موضوع نتواند روند کار را متوقف کند.

شولز تأکید کرد که پیام قوی ما بر این است که این کانال‌های معاملاتی باز باشد و از آن مراقبت کنیم، چراکه ما همه با هم هستیم و اتحادیه اروپا، ده‌ها میلیارد دلار در سال آینده از توقف صادرات به ایران ضرر می‌کند، پس باید با هم صریح بوده و از ایران بخواهیم که با ما مشارکت داشته باشد.

نظر بانک مرکزی ایران

در این میان، هر آنچه که بانک مرکزی در مورد طراحی سازوکار‌های معاملات ارز‌های دیجیتال تعلل کرده و کار را به کندی پیش برده است، فعالان اقتصادی و مجلس دست به‌کار شده و خود طرح‌های مطالعاتی را در این زمینه رو می‌کنند. این در حالی است که سال گذشته، ناصر حکیمی، معاون فناوری بانک مرکزی اعلام کرده بود که ضوابط از سوی بانک مرکزی تدوین می‌شود، اما شرایط کشور ایجاب می‌کند که بانک مرکزی کار‌های خود را با سرعت بیش‌تری انجام دهد.

وی اخیراً نیز از تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا پایان شهریورماه امسال خبر داد و گفت: امیدواریم از طریق توسعه همکاری بین بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعامل با لایه‌های پایین‌تر کسب و کار برقرار شده و چارچوب‌های استفاده از این نوع ارز تعیین شود.

گلایه از بانک مرکزی!

در همین ارتباط، مسعود‌خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: مطالعاتی در اتاق بازرگانی تهران در مورد ارز‌های دیجیتال صورت گرفته است که نتایج آن به زودی ارایه می‌شود.

وی با بیان این‌که در جهان ۱۸۰۰ نوع ارز دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مسأله را مورد انتقاد قرارداد که بانک مرکزی حاضر نیست این ارز‌‌‌ها را به رسمیت بشناسد.

ایران چه کند؟!

در این جنگ تمام عیار، تمرکز جمهوری اسلامی باید بر تثبیت حضور خود در سیستم تجارت جهانی، با بهره‌گیری هوشمندانه از همه ابزارهای مالی موجود و با استفاده از تمام ظرفیت سیاست خارجی کشور باشد. یکی از بهترین ابزارهای مالی در شرایط کنونی، استفاده از «رمز ارزها» یا ارزهای دیجیتال است که پیشنهاد اصلی نگارنده این یادداشت است.

ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری تحولی زنجیره بلوکی (بلاکچین)، نهادهای واسط را در ارتباطات مالی حذف نموده و رفتارهای پلیسی آمریکا در نظام مالی بین‌الملل را ناممکن می‌سازد. ایجاد یک ارز دیجیتال بومی، با پشتوانه منابع عظیم نفت و گاز کشور، بهترین راهکار برای دور زدن تحریم‌ها در شرایط فعلی است.

با استفاده از این ابزار، امکان انجام دریافت و پرداخت‌های جهانی، بدون نیاز به نقل و انتقال فیزیکی پول، حتی بدون همراهی نهادهای بین‌المللی همچون سوئیفت، فراهم است. موفقیت در این کار، نه تنها می‌تواند کشور را از محاصره اقتصادی برنامه‌ریزی شده توسط ایالات متحده خارج سازد، که با توجه به پشتوانه عظیم این ارز پیشنهادی، می‌تواند در میان مدت به تقویت پول ملی کشور نیز منتج شود.

پرچالش‌‌ترین بخش ماجرا برای ایران، جا انداختن این ارز جدید در نظام مالی بین‌الملل و ترغیب سایر کشور‌ها به پذیرش این ابزار نوین در معاملات دو و چند جانبه است. خوشبختانه، با توجه به تقابل جامعه جهانی با آمریکا در موضوع تحریم ایران و چراغ سبز اتحادیه اروپا، چین و روسیه برای حمایت از مراوده مالی با ایران، در کنار چشمداشت آنها به چند ده میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات به کشور، این اقدام نسبت به همیشه، شدنی‌تر است.

کافی است وزیر ارتباطات، وزیر جوان و با انگیزه کابینه، با وقت‌شناسی، بانک مرکزی را با وزارتخانه متبوع خود همراه سازد و با همکاری دستگاه‌های مختلف، زیرساخت‌های تکنولوژیک موضوع، پشتیبانی فنی و رگولاتوری آن را فراهم کند. پس از آن، دیپلمات‌های توانمندمان، کشور‌ها را برای استفاده از این کانال معاملاتی جدید با جمهوری اسلامی ایران متقاعد خواهند ساخت.

نتیجه‌گیری

نکته آخر این که، برغم تهدیدات جدی ارزهای دیجیتال برای نظام کلاسیک مالی جهان، بسیاری از کشور‌ها علاقه‌مندند که قاعده بازی در فضای مالی جهان را بر هم بزنند و با نابودی دلار، سلطه آمریکا را در نظام مالی بین‌الملل مخدوش سازند، بنابراین فرصتی تاریخی در اختیار کشور است تا با بهره‌گیری از این شرایط، این تهدید جدی را به یک فرصت استثنایی بدل کند.

————

منابع: اکوفارس؛ arzdigital.com؛ ایرنا