توسعه همکاری‌های مشترک زمین‌شناسی ایران و فرانسه

توسعه همکاری‌های مشترک زمین‌شناسی ایران و فرانسه به دنبال سفر دیدار معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت ایران و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به فرانسه، ضمن دیدار با دومینیک‌گویونت، رییس سازمان زمین‌شناسی فرانسه به مذاکراتی در رابطه با پروژه‌های مشترک زمین‌شناسی و اکتشافی پرداختند همچنین در زمینه اجرای یک برنامه کامل زمین‌شناسی در منطقه‌ای […]

توسعه همکاری‌های مشترک زمین‌شناسی ایران و فرانسه

به دنبال سفر دیدار معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت ایران و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به فرانسه، ضمن دیدار با دومینیک‌گویونت، رییس سازمان زمین‌شناسی فرانسه به مذاکراتی در رابطه با پروژه‌های مشترک زمین‌شناسی و اکتشافی پرداختند همچنین در زمینه اجرای یک برنامه کامل زمین‌شناسی در منطقه‌ای از ایران به توافق رسیدند که موجب امضای تفاهمنامه شد.

همچنین طبق این تفاهمنامه دوجانبه، در خصوص آموزش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به مقیاس یک‌پنجاه هزارم و همچنین آموزش تجهیزات آزمایشگاهی مدرن در نظر گرفته شد.

در این دیدار موضوعات مختلفی از جمله انجام یک برنامه کامل زمین‌شناسی و اکتشاف منابع معدنی در یک منطقه از ایران شامل تهیه نقشه زمین‌شناسی با آخرین روش‌های روز دنیا، برداشت‌های صحرایی، انجام خدمات آزمایشگاهی ایزوتوپی و سن‌سنجی، ایجاد بانک اطلاعاتی، پردازش‌های داده‌ها، بازپردازش داده ژئوفیزیک هوایی موجود، تفسیر و تجمیع داده‌ها، تعیین نقاط حفاری اکتشافی، مدلسازی‌‌ها و برآورد ذخیره اطلاعات مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

در ادامه رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و دیگر حاضران در این نشست ضمن بازدید از امکانات آزمایشگاهی سازمان زمین‌شناسی فرانسه، درباره چگونگی بهره‌برداری بهینه و نحوه مدیریت نمونه‌ها و همچنین درآمدزایی از این بخش مذاکراتی کردند.

از سویی دیگر برای اولین بار در ایران تهیه نقشه سه‌بُعدی ملی زمین‌شناسی ایران در مقیاس یک‌پنج میلیونیوم رقم خورد و زمان اجرای این پروژه ۳سال اعلام شد و مقرر شد در انتهای سال دوم ‌پیش‌نویس نقشه‌ها تهیه شود.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در کنار ۷سازمان پیشرو زمین‌شناسی دنیا عهده‌دار مطالعات زمین‌شناسی کره‌زمین است که بخش اعظم مطالعات آن پیرامون تکتونیک و چینه‌شناسی و ژئودینامیک زمین حوزه خاورمیانه است.

تاکنون پروژه‌های مختلفی از جمله تهیه نقشه سایزمو تکتونیک دنیا، نقشه کینماتیک دنیا، نقشه زمین‌شناسی، تکتونیک و متالوژنی خاورمیانه توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران انتشار یافت و در حال‌حاضر نقشه‌های ماگماتیزم و کواترنری خاورمیانه تحت بررسی نهایی در کمیسیون بین‌المللی نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا قرار دارد.

در حاشیه این سفر کلیه نقشه‌ها، گزارش‌ها و مجموعه مقالات مربوط به پروژه‌های Middle East Basin Evolution) MEBE) و داریوش Darius که در همکاری بین‌المللی اروپایی با محوریت فرانسه پایان یافته بود، تحویل رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران شده و از هم‌اکنون در کتابخانه این سازمان موجود است.

این طرح یک برنامه تحقیقاتی بود که با همکاری ایران و مؤسسات تحقیقاتی فرانسه و برخی دانشگاه‌های بزرگ اروپایی و منطقه انجام شده و اطلاعات و نتایج حاصل از این طرح، تفسیر تازه‌ای از سیر تکاملی زمین‌شناسی خاورمیانه را ارایه می‌دهد.

گفتنی است که این طرح مشتمل بر ده‌ها پروژه علمی بوده که شامل بیش‌تر از ۳۰۰ پژوهشگر از ۲۵ کشور اروپایی و خاورمیانه در آن همکاری می‌کردند و موضوعات اصلی طرح تکتونیک، چینه‌شناسی، ژئودینامیک و ژئوفیزیک است و پروفسور Eric Barrier به‌عنوان مدیر طرح بازسازی سیرتکاملی مدل تکتونیک حوزه خاورمیانه از زمان دوره تریاس بود.

شایان ذکر است، هدف اصلی پروژه شامل مواردی از جمله سکوهای پایدار و حوزه‌های رسوبی سپر عربستان و جنوب شرقی اروپا و آسیا، منطقه برخورد اوراسیا-عربستان-آفریقا که شامل کمربند اصلی کوهزاد قفقاز، شمال و مرکز ایران و زاگرس است.

بر همین اساس، این اهداف حول ۴مسأله اصلی شامل تحلیل فرونشست حوزه‌های پوسته زمین تحت فشار رسوبات در حوضه‌ها، مطالعه انرژی‌های دیرینه، تشکیل پیاله‌های پوسته‌ای و لایه‌نگاری متمرکز است.