تب چک برگشتی در مردادماه فروکش کرد

طبق آمارهای بانک مرکزی تب چک برگشتی در مردادماه فروکش کرد گروه بانک، بیمه، بورس- ناقص بودن قانون چک، مسأله‌ای که باعث شده تا دردسرهای زیادی در بین صنوف و اقشار دیگر جامعه به وجود آید. در واقع افزایش تعداد چک‌های برگشتی و برخی نواقص در قانون چک باعث شده خیلی از کسانی که چک […]

طبق آمارهای بانک مرکزی

تب چک برگشتی در مردادماه فروکش کرد

گروه بانک، بیمه، بورس- ناقص بودن قانون چک، مسأله‌ای که باعث شده تا دردسرهای زیادی در بین صنوف و اقشار دیگر جامعه به وجود آید. در واقع افزایش تعداد چک‌های برگشتی و برخی نواقص در قانون چک باعث شده خیلی از کسانی که چک برگشتی و بلامحل در دست دارند از وصل مبلغ آن ناامید باشند. این موضوع خصوصاً در چک‌های با مبلغ پایین بیش‌تر به چشم می‌خورد.

آخرین آمار چک برگشتی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، حدود ۹٫۱ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٨٣٣ هزار میلیارد ریال در مرداد‌ماه ١٣٩٧، در کل کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۴٫۶ درصد و ۳٫۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ۳٫۲ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٦٥ هزار میلیارد ریال مبادله شد. همچنین بالغ بر ۱٫۲ میلیون فقره چک به ارزش حدود ١٣٠ هزار میلیارد ریال در مرداد ماه ۹۷ در کل کشور برگشت داده شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۹٫۶ درصد و ۸٫۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تهران، اصفهان و خراسان در صدر چک‌های برگشتی

۵۳٫۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ در ۳ استان تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۵٫۸ درصد، ۹٫۳ درصد و ۸ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۷٫۳ درصد از ارزش چک‌های فوق در ۳ استان تهران (۵۵٫۸درصد)، خراسان رضوی (۵٫۸ درصد) و اصفهان (۵٫۷درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

۷٫۸ میلیون فقره چک وصول شدند

بالغ بر ۷٫۸ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٠٣ هزار میلیارد ریال در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳٫۸ درصد و ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۸۶٫۵ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۴٫۴درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. در مرداد ماه ١٣٩٧، در استان تهران بالغ بر ۲٫۸میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٤٠١ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد ۸۷٫۳درصد و از نظر ارزش ۸۶٫۲درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۸۹٫۴ درصد)، یزد (۸۸٫۹ درصد) و البرز (۸۸٫۷ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۷۸٫۵ درصد)، کردستان (۷۹٫۳ درصد) و چهارمحال و بختیاری (۸۰٫۶ درصد) پایین‌‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

کهگیلویه، البرز و خوزستان در صدر چک‌های وصولی

در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۹٫۷ درصد)، البرز (۸۹٫۴ درصد) و خوزستان (۸۸٫۹درصد) اختصاص یافته است واستان‌های هرمزگان (۶۰٫۸ درصد)، سمنان (۷۵٫۶ درصد) و گلستان (۷۸٫۳درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

میلیون فقره چک برگشتی

همچنین بالغ بر ۱٫۲میلیون فقره چک به ارزشی حدود ١٣٠ هزارمیلیارد ریال در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۹٫۶ درصد و ۸٫۵درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٤١١ هـ زار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٦٤ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۱۳٫۵درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۵٫۶درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران ۱۲٫۷درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۳٫۸درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های هرمزگان (۳۹٫۲ درصد)، سمنان (۲۴٫۴ درصد) و گلستان (۲۱٫۷درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۱۰٫۳درصد)، البرز (۱۰٫۶درصد) و خوزستان (۱۱٫۱درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

فقدان یا کسری موجودی؛ علت برگشت ۹۶ درصد چک‌ها

در مرداد ماه ١٣٩٧، در کل کشور حدود ۱٫۲میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ١٢١ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶٫۴ درصد و از نظر ارزش ۹۳٫۴ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ٣٩٢ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٦٠ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۵٫۵ درصد و از نظر ارزش ۹۲٫۷درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.