احیای مناقصات پروژه‌های صنعت آبفا

احیای مناقصات پروژه‌های صنعت آبفا  سمیه مهدوی- از جمله ارگان‌های دولتی که خیز اساسی برای فعال کردن بخش خصوصی سرمایه‌گذار در پروژه‌های آب و برقی برداشته، وزارتخانه نیرو است. رضا اردکانیان؛ وزیر تازه نفس نیرو در تلاش است تا با افتتاح پروژه‌های نیمه‌کاره در صنعت متبوع خود تکانی به بازار خواب‌آلود بهره‌برداری پروژه‌ها بدهد و […]

احیای مناقصات پروژه‌های صنعت آبفا 

سمیه مهدوی- از جمله ارگان‌های دولتی که خیز اساسی برای فعال کردن بخش خصوصی سرمایه‌گذار در پروژه‌های آب و برقی برداشته، وزارتخانه نیرو است. رضا اردکانیان؛ وزیر تازه نفس نیرو در تلاش است تا با افتتاح پروژه‌های نیمه‌کاره در صنعت متبوع خود تکانی به بازار خواب‌آلود بهره‌برداری پروژه‌ها بدهد و رخوت را از سرمایه‌گذاران دور نگه دارد. این درحالی است که طی یک دهه اخیر میزان سرمایه‌گذاری در بخش برق به شدت کاهش پیدا کرده است. بنابراین باید مسؤولان در این شرایط بازار را برای بخش خصوصی جذاب کنند تا تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره مشخص شود تا سرانجام چرخ مناقصات طرح‌ها به درستی بچرخد.

بخش خصوصی وارد گود می‌شود

در همین راستا اخیراً ۴۶ پروژه صنعتی به ارزش ۲۴۳هزار میلیارد ریال به سرمایه‌گذاران خصوصی در حوزه آب و برق معرفی شد. این اقدام وزارتخانه نیرو براساس بند قانونی تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور صورت گرفته است. در این بند قانونی آمده است:

در اجرای ماده (۲۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ۴ /۳ /۱۳۸۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی به منظور جلب مشارکت هر چه بیش‌تر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید و نیمه‌تمام (با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام) و بهره‌برداری طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل‌ شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی- خصوصی، نسبت به انعقاد انواع قرارداد (از جمله واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری یا برون‌سپاری) با بخش خصوصی و تعاونی اقدام و تمام یا بخشی از وظایف و مسؤولیت‌های خود در تأمین کالا‌ها و خدمات در حوزه‌هایی از قبیل پدیدآوری، طراحی، ساخت، تجهیز، نوسازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری را در چارچوب مقررات ذیل به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند.

اما و اگرهای تخصیص اعتبارات

براساس بند (الف) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مقرر شده؛ به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تسهیل تأمین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دارای توجیه اقتصادی و مالی با اولویت طرح‌‌های نیمه‌تمام نسبت به جلب و انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی اقدام و به شرح زیر منابع مالی مورد نیاز را تأمین نماید:

*حداقل ۲۰ درصد از محل آورده طرف مشارکت که متناسب با پیشرفت طرح پرداخت می‌شود.

* ۲۵ درصد از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده همان طرح یا سرجمع اعتبارات همان فصل تعهد و در مواعد مشخص نزد بانک‌های عامل تودیع می‌شود.

* مابقی منابع مورد نیاز از محل منابع داخلی بانک‌ها تأمین می‌شود و…

سهم ۶۷ هزار میلیارد ریالی آبفا از طرح‌های مشارکتی

بخشی از۴۶ پروژه معرفی شده مربوط به طرح‌های آب و فاضلاب کشور می‌شود. در این بخش وزارت نیرو ۲۴ طرح را در قالب واگذاری تحت تبصره ۱۹ معرفی کرده که برآورد مالی این طرح‌ها ۶۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. بر اساس آن نیز توسط مسولان ذی‌ربط تدابیری برای تأمین آب صنعت و فضای سبز در نظر گرفته شده است.

با توجه به این‌که در حوزه فاضلاب به دلیل محدودیت اعتبارات پروژه‌ها بیش‌تر به سمت بیع ‌متقابل می‌رود، قالب قراردادی ۲۱ طرح به صورت بیع متقابل تعریف شده است. همچنین این ۳ طرح نیز در حوزه آبرسانی تأمین آب و احداث تصفیه‌خانه مشخص شده که قالب قراردادی این ۳ طرح نیز BOT است.

با اجرایی شدن طرح‌های مذکور به ویژه از طریق طرح‌های بیع متقابل علاوه بر این‌که می‌توان مشکلات زیست‌محیطی را برطرف کرد، تأسیسات فاضلاب نیز در شهر‌ها احداث خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند تأمین بخش صنعت را نیز برعهده بگیرد.

براساس این گزارش، طرح‌های آبرسانی، طرح‌های دیون‌دار دولت است که باید در حوزه آب و فاضلاب واگذار شود، اما در بخش آب به دلیل این‌که تعرفه‌ها تکلیفی است پروژه‌ها نمی‌توانند خودگردان باشند.

در حال حاضر این پروژه‌ها در مرحله فراخوان قرار دارند که پس از مناقصه در یک دوره زمانبر وارد مرحله اجرا می‌شوند. انتظار می‌رود براساس شرایط موجود ۲۴ قرارداد به وارد مرحله واگذاری برسد.