آزادسازی محدوده‌های معدنی کشور یکشنبه هفته بعد

با دو هفته تأخیر رأس ساعت ۱۱ انجام می‌شود آزادسازی محدوده‌های معدنی کشور یکشنبه هفته بعد ۲۴شهریور سال جاری محمد شریعتمداری، وزیر صنعت اعلام کرد: ۲۰۰ محدوده اکتشافی جدید آماده واگذاری به بخش خصوصی است که از ۲۵ شهریور این مهم آغاز می‌شود، اما با گذشت زمان مورد نظر خبری از واگذاری‌ها نشد، همچنین درباره […]

با دو هفته تأخیر رأس ساعت ۱۱ انجام می‌شود

آزادسازی محدوده‌های معدنی کشور یکشنبه هفته بعد

۲۴شهریور سال جاری محمد شریعتمداری، وزیر صنعت اعلام کرد: ۲۰۰ محدوده اکتشافی جدید آماده واگذاری به بخش خصوصی است که از ۲۵ شهریور این مهم آغاز می‌شود، اما با گذشت زمان مورد نظر خبری از واگذاری‌ها نشد، همچنین درباره عدم واگذاری‌ها علی‌اصغر‌زاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو گفت: دلایل لغو زمان واگذاری محدوده‌های اکتشافی در روزهای گذشته صرفاً به سیاستی بازمی‌گردد که وزارت صمت در پیش‌گرفته تا همه بازیگران بخش معدن بتوانند از این فرصت استفاده کرده و محدوده‌های موردنظر خود را در شفافیت کامل ثبت کنند. وی گفت: معمولاً وزارت صمت از طرق مختلف نسبت به اطلاع‌رسانی برای واگذاری بلوک‌های امیدبخش معدنی اقدام می‌کند، با این‌ حال برخی فعالان محلی معادن و شرکت‌های تعاونی ممکن است از این اخبار بی‌اطلاع بمانند. ازاین‌رو، سیاست بر آن است تا چند بار تاریخ ثبت محدوده‌ها اعلام‌ شده و سپس لغو شود. در این صورت است که چنین خبری دهان‌به‌دهان می‌گردد و همه بازیگران می‌توانند در ثبت این مناطق اقدامات لازم را به عمل آورند.

دوباره باز وزارت صمت در آخرین اعلام خود در سامانه ثبت و صدور مجوزهای معدنی(کاداستر)، آزادسازی محدوده‌های معدنی، پهنه‌ها و طرح‌های مطالعاتی کشور با دو هفته تأخیر رأس ساعت ۱۱ روز یکشنبه هشتم مهر ماه سال‌جاری انجام می‌شود.

به منظور بررسی و رفع مشکلات فنی موجود، آزادسازی محدوده‌های معدنی، به تأخیر افتاد

سامانه ثبت و صدور مجوزهای معدنی اعلام کرد: بنا به درخواست بسیاری از متقاضیان ثبت محدوده در خصوص وجود اختلال در بسترهای اینترنتی برای اتصال به سامانه در برخی استان‌ها و به منظور بررسی و رفع مشکلات فنی موجود، آزادسازی محدوده‌های معدنی، پهنه‌ها و طرح‌های مطالعاتی کشور انجام می‌شود.

فرصت طلایی دولت برای فعالان معدنی

همچنین محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران واگذاری ۲۰۰ محدوده امیدبخش در مهرماه را حرکتی رو به جلو در بخش معدن کشور و فرصت طلایی برای اکتشاف دانست.

بهرامن با اعلام این خبر گفت: در این واگذاری‌ها مطالعات و تحقیقات وسیعی در زمینه معادن کشور صورت می‌گیرد که می‌تواند به تکمیل اکتشافات و در نتیجه توسعه معادن کشور کمک شایانی کند. بنابراین می‌توان گفت این یک فرصت طلایی است که دولت در اختیار فعالان معدنی کشور گذاشته است.

وی در رابطه با سابقه این واگذاری افزود: این واگذاری‌ها که از ۴سال پیش مطرح شده است، به این معناست که محدوده‌های بزرگ امیدبخش معدنی را به کسانی که توانمندی بهره‌برداری از آن را دارند با حداقل ۲۵۰کلیومتر و حداکثر دو هزار کیلومتر واگذار می‌کنند.

به گفته او کسانی که می‌توانند این پهنه‌ها را در اختیار داشته باشند از بخش خصوصی، دولتی و حتی سازمان‌های خصولتی هستند.

بهرامن با اشاره به روند در اختیار گرفتن این محدوده‌ها اضافه‌کرد: این افراد و ارگان‌‌ها بعد از ثبت نام و در اختیار گرفتن این پهنه‌ها می‌توانند در یک دوره مشخص اکتشافاتی داشته باشند و موظف هستند گزارش این اکتشافات را به متولی معادن که وزارت صنعت، معدن و تجارت است ارایه دهند.

رییس خانه معدن ایران با اشاره به دو مزیت اصلی در اجرای این طرح گفت: در وهله اول اکتشافات تنها به سازمان زمین‌شناسی محدود نشده و فعالان معدن کشور هم در این اکتشافات نقش دارند. در واقع فعالان می‌توانند از یک فرصت برای شناسایی ساختار زمین و دسترسی به مواد‌معدنی به خصوص پلی‌متال‌‌ها استفاده کنند.

در سامانه کاداستر معدن محدوده‌های مشمول آزادسازی با رنگ قرمز نمایش داده می‌شوند

براساس اعلام سامانه کاداستر معدن محدوده‌های مشمول آزادسازی با رنگ قرمز در این سامانه نمایش داده می‌شوند.

متقاضیان ثبت اجازه برداشت موظف هستند پس از ایجاد حساب کاربری در سامانه کاداستر معدن برای ثبت محدوده به‌ کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه و درخواست خود را در دبیرخانه استان ثبت کنند.

متقاضیان ثبت محدوده‌های اکتشافی موظف هستند، نخست به ایجاد حساب کاربری در سامانه کاداستر معدن اقدام کنند، آنگاه به اخذ گواهی صلاحیت فنی و مالی معتبر از سازمان‌های نظام مهندسی معدن با امتیاز مورد نیاز مطابق با نوع ماده معدنی مورد درخواست از طریق تکمیل فرم خود ارزیابی در کارتابل حساب کاربری روی آورند و در نهایت با فعالسازی حساب کاربری پس از اخذ گواهی صلاحیت فنی و مالی از نظام مهندسی معدن (فیزیکی و الکترونیکی) با مراجعه به سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت استان نسبت به تشخیص هویت اقدام کنند.

نکات قابل توجه در ثبت محدوده‌های معدنی

با توجه به مکانیزه شدن اجرای تبصره ۲ ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن در سامانه کاداستر معادن در زمان ثبت درخواست اکتشافی جدید، تمامی اشخاص حقیقی، فاقد درخواست و پروانه اکتشاف قبلی و دارای حداقل امتیاز لازم متناسب با ماده معدنی مورد درخواست و تمامی اشخاص حقوقی نیز باید دارای ظرفیت باقیمانده متناسب با حداقل امتیاز لازم با توجه به ماده معدنی مورد درخواست باشند.

بنابراین ضروری است تا پیش از برگزاری آزادسازی، تمامی متقاضیان ثبت محدوده نسبت به تکمیل فرم خود ارزیابی الکترونیکی از طریق سامانه کاداستر و اخذ گواهی صلاحیت فنی و مالی جدید و یا انتقال اطلاعات گواهی‌های صلاحیت فنی و مالی معتبر قبلی خود به سامانه کاداستر از طریق مراجعه به سازمان‌های نظام مهندسی معدن اطمینان حاصل کنند.

سامانه کاداستر معدن اعلام کرده، شرایط ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف و اعلام بخش آزاد علاوه بر اعمال حریم محدوده‌های معدنی به شرح زیر انجام می‌شود

۱- حداکثر تعداد اضلاع مجاز برای ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف و اجازه برداشت: ۸ ضلع

۲-حداقل عرض مجاز ترسیمی در حین ثبت درخواست (برای پرهیز از ایجاد محدوده‌های میله‌ای): ۱۵۰متر

۳- حداقل مساحت برای ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف، اجازه برداشت، اعلام بخش آزاد و کاهش محدوده: ۳۰ هزار مترمربع

بنا به اعلام سامانه کاداستر معدن، متقاضیان برای ثبت نام در این سیستم باید ابتدا کلیه مدارک مورد نیاز را به صورت اسکن شده تهیه کنند.

همچنین لازم است، در بخش ثبت نام و دریافت حساب کاربری اطلاعات هویتی (حقیقی یا حقوقی) و اطلاعات بررسی توان فنی و مالی خود را وارد کرده و ثبت نام کنند.

پس از اتمام ثبت نام و دریافت حساب کاربری باید با در دست داشتن مدارک هویتی برای احراز هویت به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محدوده مورد درخواست مراجعه کنند، چرا که در غیراینصورت امکان ثبت درخواست برای آنان فعال نخواهد شد.

همچنین پس از احراز هویت توسط سازمان بخش ثبت محدوده برای متقاضی فعال شده و از طریق ورود اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی، محدوده مورد درخواست را به نام خود ثبت کنند.

از این پس درخواست متقاضی مطابق با قوانین مندرج در قانون اصلاح قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه بررسی شده و در همه مراحل نتایج از طریق سیستم به‌کارتابل او اطلاع‌رسانی می‌شود.

بنا به اعلام سامانه کاداستر معدن، گرفتن حساب کاربری هیچ‌گونه حقی برای اولویت ثبت محدوده ایجاد نمی‌کند.

کاداستر مجموعه‌ای از اطلاعات دقیق و طبقه‌بندی شده و به روز از اراضی موجود در یک کشور است.