نابودی کارگاه‌های طلا؛ روی دیگر سکه

نگاهی به دو روی افزایش قیمت سکه در بازار نابودی کارگاه‌های طلا؛ روی دیگر سکه گروه بانک، بیمه، بورس- نقدینگی کشور از مرز ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان گذشته و این اژدهای هفت‌سر کم‌کم دارد کل اقتصاد را از پا در می‌آورد. اصناف و بازاریان که روزی به دلار ۱۰ هزار تومانی رضایت نمی‌دادند الان راضی به […]

نگاهی به دو روی افزایش قیمت سکه در بازار

نابودی کارگاه‌های طلا؛ روی دیگر سکه

گروه بانک، بیمه، بورس- نقدینگی کشور از مرز ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان گذشته و این اژدهای هفت‌سر کم‌کم دارد کل اقتصاد را از پا در می‌آورد. اصناف و بازاریان که روزی به دلار ۱۰ هزار تومانی رضایت نمی‌دادند الان راضی به دلار ۱۵ هزار تومانی به شرط ثابت ماندن آن هستند! اما اتفاقی که این روز‌ها بازار‌ها را هدف قرارداده است این است که پول‌ها هر روز بیش‌تر از خزانه بانک‌ها خارج و راهی بازارهایی همچون سکه و ارز می‌شوند. در این بین اما داستان افزایش قیمت طلا و سکه جذاب‌تر شده است.

بازگشت روزهای طلایی سکه

کم‌تر از دو سال از وفور سکه ۹۰۰ هزار تومانی در بازار می‌گذرد! طی این مدت سرمایه‌گذاران طلا، طلایی‌‌ترین روزهایشان را سپری کرده‌اند. کسانی که با فروش دارایی خود دل به طلایی‌‌ترین کالای ایران یعنی طلا داده‌اند و طی این مدت سرمایه خویش را چند برابر کردند. طلا طی دو سال گذشته روندی رویایی را در پیش گرفت و سرمایه‌گذارانش را خوشحال کرد. به‌طوری که همین الان نیز نمی‌توان انتظار داشت که قیمت طلا ثبات پیدا کند و باید هر روز شاهد افزایش قیمت آن در بازار باشیم. شاید اگر دوسال پیش به کسی می‌گفتی که قیمت سکه تا دو سال آینده به ۵ میلیون تومان می‌رسد، به شما به چشم یک متوهم نگاه می‌کرد اما اکنون این اتفاق افتاده و هنوز هم جا برای رشد طلایی‌‌ترین کالای ایران وجود دارد.

تعطیلی کارگاه‌های طلاسازی

اما در کنار رشد روزافزون قیمت سکه در بازار، گرایش مردم به خرید سکه باعث شد تا دیگر محصولات طلایی در بازار جایی نداشته باشند و به دلیل رکود کامل در این بخش کارگاه‌های طلاسازی و حتی مغازه‌های طلافروشی دست از کار بکشند و تعطیل شوند! در همین ارتباط، احمد وفادار عضو اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: طی دو سال اخیر ۶ هزار واحد طلافروشی و طلاسازی تعطیل شدند.

سال ۹۶؛ تعطیلی ۱۳۰۰ واحد

وفادار همچنین درباره وضعیت طلافروشی و کارگاه طلا‌سازی گفته: سال گذشته در تهران حدود ۱۳۰۰ واحد طلافروشی و کارگاه طلا‌سازی تعطیل شدند که هر کدام ۲۰ تا ۳۰ کارگر داشتند. در کل کشور نیز طی دو سال اخیر حدود ۶ هزار واحد طلاسازی و طلا فروشی تعطیل شدند که بیش‌تر آنها در استان اصفهان بوده است.

۳ علت تعطیلی واحدهای طلاسازی

عضو اتحادیه طلا و جواهر رکود بی‌سابقه، مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم از جمله این دلایل دانسته و می‌گوید: یک فرد اگر ۳ بار طلای خود را بخرد و بفروشد، مثل این است که دیگر طلایی ندارد. همچنین رکود عجیبی ظرف یک و نیم سال گذشته در بازار حاکم شده که در ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه است، متأسفانه خریدار نیست و بدلیجات جای طلا را گرفته است.

مالیات بلای جان طلاسازها

وفادار، مالیات بلای جان طلاساز‌ها خوانده و گفت که اکنون ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به علاوه ۷ درصد سود مغازه‌دار به علاوه ۲۵ درصد اجرت ساخت گرفته می‌شود. هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد مالیات افزایش یافته است. آماری از میزان مالیات صنف طلافروشان نداریم، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۴ به بعد حدود ۵۰ درصد مالیات عملکرد مشاغل افزایش دارد. مالیات‌ستانی دنیا براساس ابزارهای قدرتمند مثل حساب‌های بانکی و تمامی اطلاعات اقتصادی و دارایی افراد است، تا بتوان مالیات عادلانه طلب کرد.

عدالت در مالیات

عضو اتحادیه طلا و جواهر گفت که سازمان مالیاتی باید حساب‌های بانکی را داشته باشد و به عدالت مالیات بگیرد. اعتمادی میان دو طرف وجود ندارد و دفاتر پذیرفته نمی‌شود و ممیزان مالیاتی دلیل محکمه‌پسندی برای افزایش مالیات ارایه نمی‌کنند.‌ برنامه زیرمیزی باید حل شود اولین مشکل مربوط به دولت و سازمان مالیاتی است که نمی‌تواند براساس مستندات مالیات بگیرد و از این ضعف، عده‌ای سوء‌استفاده می‌کنند.

استقبال مردم از بدلیجات

همچنین افزایش شدید قیمت طلا باعث شده تا مردم بیش‌تر از بدلیجات استفاده کنند. در همین ارتباط، کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید بر این‌که علی‌رغم بالا نرفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی اما قیمت طلا و سکه در بازار داخلی دستخوش تغییر و افزایش شد، گفت که با افزایش قیمت طلا و سکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و صنعت طلای کشور با رکود شدیدی همراه شده است. این رکود باعث شده تا تقاضا برای مصنوعات طلا به حد صفر نزدیک شود و مردم بیش‌تر از بدلیجات استفاده کنند.

حال با توجه به شرایط موجود و عدم سیاست‌گذاری مناسب دولت باید انتظار رکوردهای بعدی و همچنین افزایش تعطیلی کارگاه‌ها را داشت؛ وضعیتی که بی‌شک به افزایش نقدینگی و بیکاری هزاران نفر دیگر منجر می‌شود.