غرق شدن صادرکنندگان در باتلاق بخشنامه‌های ارزی

نبض خصوصی‌های نفت و گاز ضعیف شد! غرق شدن صادرکنندگان در باتلاق بخشنامه‌های ارزی سمیه مهدوی- تولید کنندگان و صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اوضاع سخت و بحرانی را پشت سر می‌گذارند. از یک سوی تحریم‌های خارجی و از سوی دیگر تحریم‌های داخلی نفس مهره‌های اصلی این صنف را به شمارش انداخته است. بخش […]

نبض خصوصی‌های نفت و گاز ضعیف شد!

غرق شدن صادرکنندگان در باتلاق بخشنامه‌های ارزی

سمیه مهدوی- تولید کنندگان و صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اوضاع سخت و بحرانی را پشت سر می‌گذارند. از یک سوی تحریم‌های خارجی و از سوی دیگر تحریم‌های داخلی نفس مهره‌های اصلی این صنف را به شمارش انداخته است. بخش خصوصی تنها مأمن اقتصادی کشور که در شرایط متشنج تجاری حاضر باید بسترسازی مناسبی برای ادامه حیاتشان مهیا شود، بالعکس در محاصره بخشنامه‌های عریض و طویل ارزی قرار گرفته‌اند که برای فهم درست آن باید ساعت‌ها برای تفسیر آن زمان بگذارند تا به نقطه عطفی ازعملکرد منطقی بازار دست یابند، اما غافل از این‌که این تفسیر به رأی‌ها فقط صادرکنندگان را به سمت بلاتکلیفی و اتلاف وقت سوق می‌دهد. پراکندگی و تشتت آرا در تصمیم‌گیری‌های کلان ارزی و پولی باتلاقی برای بخش خصوصی فراهم کرده است که منجر به دست و پا زدن بیش‌تر بازیگران این عرصه شده است.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، از همین روی جمعی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در جلسه‌ای که با اصحاب رسانه داشتند به عنوان نمایندگان این صنف از زوایای پیدا و پنهان مشکلات ارزی و صادرات که در محاق بخشنامه‌های پر طمطراق قرار گرفته است، رونمایی کردند. پیش از آغاز این دردِ دل‌ها سخنگوی اتحادیه اوپکس گریزی به خواب تعبیر نشده ترامپ زد و از راهکار‌ها برای دور زدن تحریم‌ها گفت.

با تداوم بورس؛ بخش خصوصی در صادرات نفت کمک می‌کند

حمیدحسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با اشاره به مشکلات عرضه نفت به بازار بیان‌کرد: هیأت دولت مصوب کرده که بورس نفت راه‌اندازی شود و امکان حضور بخش خصوصی در بازار جهانی نفت فراهم شود، ما روزانه ۱٫۷ میلیون بشکه نفت صادر کردیم وقتی به زمان تحریم می‌رسیم کسی سازوکار را نمی‌داند، بنابراین باید صادرات کاهش پیدا کند، در تحریم قبلی ابتدا صادرات کاهش یافت. بعد از چند ماه برای کشتیرانی، اسناد و نقل و انتقال بانکی راه‌حل پیدا کردیم، اکنون می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آغاز کار کاهش داشته باشیم و حتی در بورس عرضه داشته باشیم اما کسی خریدار نباشد، حتی اگر یک نفر پیدا شود با توجه به این‌که ۲۰ درصد هم ریالی پرداخت شود که نقل و انتقال پول حل شود حرکت خوبی است.

حسینی ادامه داد: اگر بورس نفت تداوم پیدا کند حتماً بخش خصوصی در صادرات نفت خام و میعانات و فرآورده‌ها کمک می‌کند، در دو سال آخر تحریم قبلی بسیاری از اعضای اصلی تأمین‌کنندگان بنزین و گازوئیل کشور بودند و مازوت و فرآورده نیز صادر می‌کردند. به اعتقاد او ارزهای دیجیتالی می‌تواند در بن‌بست انتقالات پولی به داد مبادلات ایران برسد.

راه افتادن نظام چانه‌زنی در اقتصاد

وی با انتقاد از چندگانگی تصمیم‌گیری در دولت اظهارداشت: برخی تصمیمات را رؤسای ۳ قوه می‌گیرند و فراقوه‌ای است، هیأت دولت تصمیمات جدا و بانک مرکزی جدا می‌گیرد. اکنون نظام چانه‌زنی در اقتصاد کشور راه افتاده و ذی‌نفعان هر بخشی فشار می‌آورند و امتیاز می‌گیرند. مثلاً روز اول دلار ۴۲۰۰ تومانی به نفع واردکنندگان و به ضرر صادرکنندگان بود، بعد سامانه نیما شکل گرفت. پتروشیمی‌ها می‌بایست در سامانه نیما ارز را عرضه کنند عراق و افغانستان را استثنا کردند، وزارت بازرگانی آیین‌نامه نوشت که سقف ۵ درصد بیش‌تر در بورس امکان رقابت ندارد اکنون حذف سقف رقابت را هیچکس باور نمی‌کند.

حسینی یادآور شد: دولت باید تصمیم جدی بگیرد و کار کارشناسی در مرحله صفر با حضور بخش خصوصی، تشکل‌ها و قوا داشته باشد تا مشکلات حل شود.

سردرگمی صادرکنندگان در پی بخشنامه‌های ملون!

در ادامه رییس اتحادیه اوپکس در مورد رانتی که در جامعه حاکم شده است، بیان‌کرد: اتحادیه نه رانتی می‌خواهد و نه موافق ایجاد این رانت است. تجارت باید در شرایط مساوی انجام شود و صادرات نیز باید در ترازوی عدالت صورت بگیرد. اگر قرار باشد عده‌ای خاص از فرصتی به نام رانت استفاده کنند دولتمردان باید وارد عمل شوند و عدالت را برقرار کنند.

عباسعلی اسلامی بیان‌کرد: اخیراً بخشنامه‌های مختلفی ابلاغ شده است که در برخی موارد متضاد یکدیگرند و باعث سردرگمی صادرکنندگان می‌شود، این درحالی است که در شرایط حاضر باید رکن اصلی اقتصاد کشور یعنی صادرات را تقویت کرد.

مخالف رانت در نرخ خوراک هستیم

سعید رفیعی‌فر، دبیر کل اوپکس نیز گفت: عدم وجود نهاد رگولاتوری در کشور به هرج و مرج اقتصادی منجر شده است. نباید امتیاز در جای خاص بلوکه شود، باید مستقیم به همه بخش‌ها جاری شود نه این‌که فقط به خصولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها تزریق شود.

وی تأکیدکرد: موضع اتحادیه کاملاً شفاف و روشن است و اعتقاد دارد که قیمت نفت گاز و نفت سفید باید آزاد باشد و هرگونه رانتی برای فرآورده‌ها حذف شود، ضمن این‌که با هرگونه رانت در مورد نرخ خوراک نیز مخالفیم.

رفیعی‌فر گفت: ما این قابلیت را داریم که در شرایط مساوی بهتر از بخش‌های دیگر کار کنیم اما مشکل ما این است که برخی رانت‌‌ها به صادرات و تولید اعضای اتحادیه صدمه می‌زند و در نتیجه منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی و رواج بزهکاری می‌شود.

اختلاف با ادارات بیمه و امور مالیاتی در راه است

در بخش دیگر این نشست احمد صرامی دیگر عضو اتحادیه اوپکس گفت: اتحادیه ۲۳ درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می‌دهد و بخش قابل توجهی از بازرگانان کشور در این اتحادیه حضور دارند. ما سال‌ها پیش عنوان سربازان تجاری را داشته‌ایم یک سرباز برای حضور در جبهه صادرات نیاز به ابزار و لوازم تجارت دارد که ما اکنون آنها را در اختیار نداریم.

صرامی تصریح‌کرد: به رغم سعی دولت در دیپلماسی اقتصادی، خواست ما به معنای واقعی تحقق پیدا نکرده است و مبادلات بانکی حمل و نقل، بهبود فضای کسب و کار را شاهد نیستیم.

وی با بیان این‌که بخشی از تحریم‌ها به داخل و بخشنامه‌های پشت سر هم که شفافیت نیز ندارند؛ برمی‌گردد، گفت: ظرف چند ماه آینده به دلیل بلاتکلیفی که در سیستم وجود دارد دچار دعوا با بیمه و امور مالیاتی می‌شویم. اگر هر روز دچار خسران شویم از دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری می‌کنیم چرا که صادرکننده اکنون در بسیاری مواقع در مقابل اشخاص خارجی سرافکنده است.

عراق بازار قیر ایران را تصاحب می‌کند

در پایان وحیدشیخی، عضو هیأت مدیره اتحادیه اوپکس نیز در ادامه با بیان دغدغه‌های این صنف خصوصی از چالش‌های قیر گفت. به اعتقاد او در پی مشکلات به وجود آمده در بازار قیر ایران، فرصتی فراهم شده است تا عراق این بازار را تصاحب کند و جایگزین قیر ایران می‌شود.