نردبان طلایی بنام دلار!

ترمز رشد قیمت ارز چه زمانی کشیده می‌شود؟ نردبان طلایی بنام دلار! گروه بانک، بیمه، بورس- قیمت دلار طی هفته گذشته‌ای که گذشت با رشد وحشتناکی روبه‌رو شد و پا در مرز ۱۹ هزار تومانی نیز گذاشت! اتفاقی که البته با توجه به مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی دونالدترامپ و حسن‌روحانی قابل انتظار بود. […]

ترمز رشد قیمت ارز چه زمانی کشیده می‌شود؟

نردبان طلایی بنام دلار!

گروه بانک، بیمه، بورس- قیمت دلار طی هفته گذشته‌ای که گذشت با رشد وحشتناکی روبه‌رو شد و پا در مرز ۱۹ هزار تومانی نیز گذاشت! اتفاقی که البته با توجه به مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی دونالدترامپ و حسن‌روحانی قابل انتظار بود.

هیپنوتیزم دلار؟!

می‌توان گفت که این افزایش فقط به دلیل نبود ثبات در قوانین و تصمیمات است که موجب متشنج شدن افکارعمومی و کشاندن آنها به سمت بازار غیرمولد شده و بازار را ملتهب کرده است. بازاری که می‌تواند یک شبه سرمایه‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد، قطعا جذاب‌تر از بارارهای دیگر است و از این‌رو مردم نیز دچار هیپنوتیزم دلار شده و به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند.

دلار و افزایش قیمت کالاها

می‌توان گفت علی‌رغم اعلام برخی آمارهای رسمی توسط نهادهای دولتی اما تورم و افزایش قیمت‌ها به اندازه کافی مشهود است. افزایش قیمت‌ها تقریباً اندکی بعد از صعود قیمت دلار در بازار آغاز شد. این تورم ابتدا در بازار کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن، سکه و طلا آغاز شد و در ادامه بازار خودرو را هم تحت تأثیر قرارداد. در آخرین مرحله از این افزایش قیمت‌ها، بازار کالاهای مصرفی هم دستخوش تغییراتی اساسی شد و افزایش قیمت‌ها به مغازه‌های خرد هم رسید.

ایجاد جو منفی

همچنین شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای شده که روزانه بیش از هزار تومان به قیمت دلار و سایر ارز‌ها افزوده می‌شود، بیش‌تر هیجانات و مسایل خارجی همچون تحریم‌های ظالمانه است که قبلا هم گرفتارش بوده‌ایم و برای تجار و امنیت فکری مردم مشکلاتی را پیش آورده است. مجالس و صحبت‌هایی همچون سخنان رییس‌جمهور آمریکا و جلساتی که علیه ایران برگزار می‌شود، همه جو روانی منفی ایجاد می‌کند که باید جلوی آن گرفته شود.

دلار تا چه قیمتی رشد می‌کند؟

حال سؤالی که برای خیلی از اصناف و حتی مردم مهم است این که دلار تا چه قیمتی رشد خواهد کرد و چه زمانی ترمز رشد آن کشیده می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که در شرایط حاضر احتمال این امر کم است. در همین ارتباط، بیت‌ا…‌ستاریان، کارشناس اقتصاد می‌گوید: پیش‌بینی من این است که ماه آینده سقف بازدهی طلا و ارز پر می‌شود و سپس سرمایه‌ها وارد بخش مسکن خواهد شد. همواره دو بازار موازی کوتاه مدت در کنار بازار بلندمدت مسکن وجود داشته که ارز و طلا بوده‌اند. این بازار‌ها موقتاً سرمایه‌ها را به سمت خودشان جذب کرده‌اند و به همین دلیل معاملات مسکن راکد شد و در شهریورماه کاهش ۳۳درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد. با این حال زمانی که بازده سرمایه‌گذاری در طلا و ارز به صفر برسد سرمایه‌ها با ارزش افزوده بالاتری به بخش مسکن می‌آید.

طلا و ارز جاذبه خود را از دست می‌دهند

پیش‌بینی آینده سکه و ارز به خیلی پارامتر‌ها بستگی دارد ولی احتمالاً ظرف ماه آینده بخش طلا و ارز جاذبه خود را از دست می‌دهد. اگر آمریکا در برجام می‌ماند سرمایه‌ها به بخش‌های مولد می‌رفت ولی با خروج ترامپ از برجام احتمال بازار موازی جذابی وجود ندارد. بازارهای خدماتی تجاری می‌توانند برای مدت یک یا دو سال مسکن را به رکود ببرند اما این بازار‌ها کوتاه مدت هستند.

مسکن، ترمز ارز را می‌گیرد

ستاریان درباره علت افزایش قیمت مسکن گفت: عوامل درونی و وزارت راه‌وشهرسازی، هیچ نقشی در رشد قیمت مسکن نداشته‌اند. اگر استیضاح وزیر هم رأی بیاورد، وزیر آینده هم نمی‌تواند از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند؛ هرچند معتقدم وزارت راه‌وشهرسازی طی ۵سال اخیر برنامه روشنی برای تولید مسکن یا کنترل بازار نداشت اما افزایش قیمت مسکن ناشی از عواملی خارج از کنترل این وزارتخانه بود. وقتی نقدینگی بالا می‌رود مردم به اولین کالایی که رجوع می‌کنند مسکن است. مقصر آن هم فقط وزارت راه‌وشهرسازی نیست بلکه اقتصاد دولتی است که این ضربه‌ها را به بخش اقتصاد خصوصی می‌زند. وقتی نقدینگی از حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد بخش مسکن بیش‌ترین تأثیر را پیدا می‌کند.

رشد ۶۲ برابری ارز طی ۲۵ سال

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در ۲۵ سال گذشته قیمت ارز ۶۲ برابر شده ولی مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است. این تفاوت اصلا قابل قیاس نیست. عملکرد دولت‌‌ها در اقتصاد کلان، طی ۴۰-۵۰ سال گذشته، مردم را به این نتیجه رسانده که مسکن بهترین مکان سرمایه‌گذاری است. این مشکلات هم از اقتصاد دولتی ناشی می‌شود. وقتی دولت طلایه‌دار اقتصاد شده و به عنوان یک تاجر بسیار بزرگ، نفت، گاز، طلا و سایر منابع را در اختیار گرفته و نقدینگی را هم افزایش می‌دهد این تلاطمات در اقتصاد کلان رخ می‌دهد.