تحقق توسعه استراتژیک معادن با مدیریت ارشد کسب‌وکار در صنایع معدنی

تحقق توسعه استراتژیک معادن با مدیریت ارشد کسب‌وکار در صنایع معدنی گروه معدن و زمین -ارتباطات دنیای کسب‏وکار همواره در حال تغییر و تحول است. در زمانی که صنایع معدنی به دلیل تحریم‌ها و شرایط بد اقتصادی کشور و موانع دیگر در بازارهای هدف با چالش‌های بسیاری مواجه شده است، شرکت‌های معدنی می‌توانند با تشکیل […]

تحقق توسعه استراتژیک معادن با مدیریت ارشد کسب‌وکار در صنایع معدنی

گروه معدن و زمین -ارتباطات دنیای کسب‏وکار همواره در حال تغییر و تحول است. در زمانی که صنایع معدنی به دلیل تحریم‌ها و شرایط بد اقتصادی کشور و موانع دیگر در بازارهای هدف با چالش‌های بسیاری مواجه شده است، شرکت‌های معدنی می‌توانند با تشکیل استارت‌آپ‌های معدنی تحول بزرگی را در کسب‌وکار خود ایجاد کنند. نیاز بخش معدن سرمایه‌گذاری و ایجاد نوآوری در برنامه‌های راهبردی این بخش می‌باشد.

در چنین وضعیتی دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند تا اثر تخریبی تحریم‌ها را بر کشور دفع کنند یا به حداقل ممکن برسانند تا سیستم اقتصادی و به‌خصوص بنگاه‌هایی نظیر بخش صنایع معدنی به تناسب نوع فعالیت‌ و میزان اتکا به منابع و بازارهای بین‌المللی، کم‌وبیش با بحران مواجه نشوند.

مدیران توسعه‌ای در معادن همواره باید از مهارت‌های تحلیلی و تحقیقاتی قوی برخوردار باشند

در این زمینه مدیران این بخش همچون دیگر صنایع به ویژگی‌های شخصیتی خاصی چون شجاعت، سرعت در تصمیم‌گیری به موقع و صحیح، قدرت تحلیل، بینش‌صحیح، تعامل‌پویا با دیگران و… نیاز دارند که اگرچه برخی از این ویژگی‌ها می‌تواند به صورت اکتسابی تقویت شود، اما خواه‌ناخواه لازم است بخش عمده‌ای از این خصوصیات به صورت ذاتی و ژنتیک در شاکله شخصیتی آنان وجود داشته باشد تا بتوانند در وظایف و مأموریت‌های خود موفق عمل کنند. در این زمان آشنایی مدیران با مدیریت ارشد کسب‌وکار به خصوص در صنایع معدنی نیاز مبرم در این بخش می‌باشد مدیران توسعه‌ای در معادن همواره باید از مهارت‌های تحلیلی و تحقیقاتی قوی برخوردار باشند و این مهم آنها را به عضوی با ارزش در کسب‏وکار تبدیل می‌کند.

لذا باید مدیران کشور با آموزش‌های جدید در این بخش آشنا شوند. مدیر توسعه‌ای می‌تواند از سرمایه‌های انسانی خلاق در محیط کاری استفاده کند.

به همین منظور سازمان مدیریت صنعتی با درک اهمیت نقش صنایع معدنی در توسعه اقتصادی ایران، اقدام به طراحی رشته MBA– صنایع معدنی کرده است تا از این طریق مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان متولی این حوزه را در معرض آخرین ابزار‌ها و دستاوردهای مدیریتی قرار دهد و زمینه‌ساز تحقق توسعه استراتژیک این بخش از اقتصاد شود

تفاوت بین مدیریت سنتی و نوین تنها به الگوهای رفتاری و سطح تحصیلات محدود نمی‌شود

رییس خانه معدن ایران محمدرضابهرامن در مراسم افتتاح دوره MBAمعدن گفت: اغلب زمانی که صحبت از مدیر سنتی و مدرن می‌شود مقایسه بین الگوهای رفتاری و سطح تحصیلات آنها انجام می‌گیرد. حتماً شما هم در ذهن خود یک مدیر مدرن را رهبر یک تیم و مدیر سنتی را فردی با تجربه با نظارت و کنترل بر همه چیز تصور می‌کنید. این تصور البته کاملاً صحیح است اما تفاوت بین مدیریت سنتی و نوین تنها به الگوهای رفتاری و سطح تحصیلات محدود نمی‌شود؛ بلکه مواردی فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

وی بابیان این‌که مدیران سنتی و مدرن هر دو به دنبال افزایش بهره‌وری و بهبود اثربخشی منابع سازمان خود هستند شکی نیست. همچنین می‌توان گفت؛ هر دو گروه بر اهمیت نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین منبع انسانی اتفاق‌نظر دارند. اما قطعاً شیوه‌ای که برای رسیدن به این اهداف مشترک دارند متفاوت است.

رییس خانه معدن ایران اظهار کرد: مدیران سنتی در بخش معدن، اساساً نمی‌توانند توسعه‌ای باشند و بدون مدیران توسعه‌ای، توسعه بخش معدن امکان‌پذیر نیست.

بهرامن تصریح کرد نگاه استارت‌آپی امروزه در بخش معدن جا افتاده است. دلیل عدم پیشرفت بخش‌خصوصی این بوده است که ریسک مثبت را فقط در دلالی دیده است، در حالی که ریسک مثبت واقعی در تولید است. با تربیت مدیران ریسک می‌توان در مواقع بحرانی از بحران خارج شوند. هرشخصی مدیر می‌شود باید ریسک‌پذیر بوده و حامی تولید و اشتغال باید مدیران خاطراتی کنار رفته و جای آنها را مدیران مخاطره‌ای بگیرند.

وی بابیان این‌که باید مدیران خاطراتی کنار رفته و جای آنها را مدیران مخاطره‌ای بگیرند، تأکید کرد: پس این‌گونه دوره‌ها می‌توانند مدیران مخاطراتی تربیت کنند. گروهی از مدیران هستند که سالیان دراز مدیر بوده‌اند و هر ایده جدیدی که مطرح کنید، آنها دفترچه خاطرات‌ ذهن‌شان را برای شما باز کرده و خلاصه حرفشان این است که «این ایده را ما در سال فلان اجرا کردیم و نتیجه نداد.» اینها اصلاً توجه نمی‌کنند که اصلاً این همان ایده‌ای است که آنها اجرا کرده‌اند و اگر هست آیا آن روز که موفق نشدند، دلیل ناکامیشان بد اجرا کردن، انجام کار مناسب در زمان نامناسب یا هر دلیل دیگری نبود؛ اینها «مدیران خاطرات» هستند.

وی افزود اما «مدیران مُخاطرات» اگر چه در واژه، فقط یک «م» از مدیران خاطرات بیش‌تر دارند اما به کلی متفاوتند. آنها حتی وقتی سابقه شکست‌های گذشته را می‌دانند، ایده‌های جدید را تحسین می‌کنند، نوآوری را می‌پسندند، می‌فهمند که دنیا تغییر کرده است و با روش‌های گذشته نمی‌شود سازمان و کشور را اداره کرد. مدیران مخاطرات به روش‌های گذشته نچسبیده‌اند، از این‌که آشکارا با هر آن‌چه در گذشته ناکارآمدی‌اش ثابت شده است وداع کنند بیم ندارند؛ حتی اگر این گذشته تا اندازه‌ای میراث خود آنها باشد.

مدیران مخاطرات می‌توانند با «ذهن‌های جوان» کار کنند.

بهرامن با تأکید براین‌که ذهن جوان الزاماً در سن جوانی نیست، بیان کرد: گاه افراد  باتجربه‌ای هستند که هنوز می‌خوانند، فکر می‌کنند و فقط به حفظ صندلیشان فکر نمی‌کند؛  و حالشان از جلسات بی‌حاصل به هم می‌خورد.

وی تصحیح کرد: مدیران مخاطرات به نسخه‌های بدیل وضع موجود سازمان و مدیریت فکر می‌کنند و به کسانی که چنین اندیشه‌هایی داشته باشند میدان می‌دهند.

بهرامن در ادامه بیان این‌که «مدیران مخاطرات» مبدعان و جسور‌ها را پشتیبانی، و از نوآوری و مخاطره استقبال می‌کنند، افزود: اصلی‌‌ترین مخاطره‌ای که باید از آن استقبال کنند، مخاطره به چالش کشیده شدن پنداشته‌های ذهنی خودشان است و از این کار ابایی ندارند

رییس خانه معدن در پایان خطر نشان کرد: یکی از ترسناک‌‌ترین لحظه برای مدیران – و شاید هر انسانی – زمانی است که ذهنیات درست‌پنداشته خود را در معرض خطر می‌بیند، اما مدیران مخاطره حاضرند همه ذهنیت‌های خود را در معرض بازنگری انتقادی قرار دهند و به زیردستانشان بابت به چالش کشیدن این ذهنیت‌ها پاداش می‌دهند.