قیمت ارز باز هم کاهش می‌یابد!؟

بازگشت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان قیمت ارز باز هم کاهش می‌یابد!؟ گروه بانک، بیمه، بورس- در هفته‌ای که گذشت بازار ارز کشور پرالتهاب‌‌ترین هفته‌‌اش را سپری کرد. برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، التهابات سیاسی پیرامون متن سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا یعنی حسن روحانی و دونالد ترامپ و در نهایت برگزاری جلسه […]

بازگشت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان

قیمت ارز باز هم کاهش می‌یابد!؟

گروه بانک، بیمه، بورس- در هفته‌ای که گذشت بازار ارز کشور پرالتهاب‌‌ترین هفته‌‌اش را سپری کرد. برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، التهابات سیاسی پیرامون متن سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا یعنی حسن روحانی و دونالد ترامپ و در نهایت برگزاری جلسه شورای امنیت به ریاست شخص ترامپ، همه و همه باعث شد تا دلار برای اولین بار در روز چهارشنبه گذشته، مرز ۱۹ هزار تومان را نیز پشت سر بگذارد. اما در روز پنجشنبه هفته گذشته و اولین روز هفته جاری انواع ارز و خصوصاً دلار و یورو با کاهش روبه‌رو بود، به‌طوری‌که دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی بازگشت؛ حال سؤال این است که آیا قیمت ارز باز هم کاهش می‌یابد؟

سقوط قیمت دلار و سکه امکان‌پذیر است

در همین ارتباط، نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از احتمال اُفت شدید قیمت دلار و سکه در بازار آزاد خبر داد. سیدحسن‌حسینی‌شاهرودی درباره وضعیت بازار ارز، گفت: بازارهای اقتصادی شاید در یک مقطع زمانی تحت تأثیر عملیات روانی سوداگران قرار بگیرند اما مردم بدانند که بازارهای اقتصادی نهایتاً از مؤلفه‌های اقتصادی پیروی می‌کنند. نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: هر چند مدیریت ضعیف در افزایش نرخ ارز مؤثر بوده اما نباید فراموش کرد نرخ دلار در بازار آزاد به هیچ عنوان واقعی نبوده و کاذب است.

تلاش سوداگران ارزی برای نگه داشتن قیمت دلار به‌صورت غیرواقعی ادامه دارد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: سوداگران و کسانی که دلار به قصد سوداگرای خریداری کرده‌اند برای دستیابی به سود بیش‌تر، همچنان در تلاش هستند با ایجاد التهاب کاذب در بازار اجازه کاهش قیمت را ندهند.

احتمال اُفت شدید قیمت دلار

حسینی شاهرودی به خانه‌ملت گفت که در هر صورت مردم اطلاع داشته باشند که وارد بازار سوداگران نشوند و اقدام به خرید ارز نکنند چرا که هر لحظه ممکن است قیمت دلار منطقی شود و نرخ‌های موجود در بازار با افت شدید روبه‌رو شود که به‌طور طبیعی قیمت طلا نیز متأثر می‌شود و احتمال کاهش شدید نرخ سکه و طلا وجود دارد. وی تصریح‌کرد: در صورتی‌که ارز حاصل از صادرات شرکت‌ها به سامانه نیما ارایه شود و با فضای سوداگری در بازار ارز به‌صورت جدی مبارزه شود روند سقوط قیمت دلار ممکن است.

حمایت از تیم اقتصادی دولت برای از بین بردن قیمت کاذب دلار

نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بازار متشکل ارزی که کمیسیون اقتصادی در طرح دوفوریتی خود روی انجام این مهم، تأکید کرده می‌تواند به تعدیل نرخ ارز کمک کند و در این راستا از اقدامات مسؤولان اقتصادی برای کاهش قیمت دلار حمایت جدی می‌شود.

خرید دلار ریسک زیادی دارد

عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به احتمال سقوط آزاد نرخ ارز، گفت: با مدیریت صحیح و اعمال سیاست‌های اقتصادی می‌توان شرایط بازار ارز را ساماندهی کرد. سیدتقی‌کبیری درباره وضعیت قیمت ارز، اظهارداشت: اختلاف قیمت ارز در بازار ثانویه با بازار آزاد رو به افزایش بوده و متأسفانه قیمت کالا‌ها در بازار براساس نرخ بالاتر به روز می‌شود. عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: رییس‌جمهور روی ضرورت ارایه ارز شرکت‌های صادراتی به سامانه نیما تأکید کرده اما این مهم به دلیل قیمت بالای ارز در بازار آزاد نسبت به بازار ثانویه محقق نشده است.

نرخ فعلی ارز بیش‌تر ناشی از عوامل روانی است

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: در مجموع وضعیت درآمدهای ارزی کشور در حال حاضر نسبت به سال ۹۱ الی ۹۲ بهتر بوده و میزان فروش نفت ایران تاکنون به نسبت سال ۹۱ با کاهش قابل توجهی روبه‌رو نشده، بنابراین می‌توان عنوان کرد قیمت فعلی ارز بیش‌تر ناشی از عوامل روانی بوده است. کبیری ادامه‌داد: تعدادی از شرکت‌های صادرکننده که به اصطلاح خصولتی هستند، ارز خود را به سامانه نیما ارایه نمی‌کنند که این موضوع ناشی از ضعف مدیریت است. وی گفت: با وجود این‌که روند افزایش نرخ ارز ادامه داشته و از ارزش پول کاسته می‌شود اما خریداری ارز ریسک زیادی دارد چرا که قیمت‌های ارز غیرواقعی است. عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآورشد: در هر صورت با مدیریت صحیح و اعمال سیاست‌های اقتصادی می‌توان شرایط بازار ارز را ساماندهی کرد و در این راستا احتمال دارد نرخ ارز با سقوط آزاد روبه‌رو شود.

تجربه سکه

اما در دیگر بازار موازی ارز یعنی سکه، وضعیت متفاوت بود. ماه پیش سکه به بالا‌ترین رقم خود در تاریخ کشور رسید و به راحتی مرز ۴ میلیون تومان را نیز رد کرد. زمان مصادف با تحویل سکه‌های پیش فروش شده به سرمایه‌گذاران بود. سرمایه‌گذارانی که از سال قبل سکه را پیش خرید کرده‌اند. با اجرایی شدن این امر و آغاز توزیع سکه‌های پیش فروش شده بسیاری از مسؤولان اتحادیه سکه و طلا در انتظار شکستن حباب سکه و کاهش قیمت آن شدند، اما در عمل تنها چند روز پس از کاهش قیمت سکه و طلا باز هم قیمت این کالا‌ها در بازار به اوج رسید به‌طوری‌که سکه امامی قیمت ۵ میلیون تومانی را نیز تجربه کرد.

حال با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا دولت برنامه‌ای برای مهار قیمت ارز در بازار آزاد دارد یا ارز همچون طلا روزهای پرالتهاب را ادامه می‌دهد.