خطر مصادره بیخ گوش بازار قیر!

خطر مصادره بیخ گوش بازار قیر! وزارت نفت دست به‌کار شود سمیه مهدوی- آیا بازار قیر متولی ندارد؟ این سؤالی است که با وجود مشکلات متعدد در این بازار ذهن بسیاری از دست‌اندرکاران این امر را درگیر خود کرده است. این ناهماهنگی و عدم توازن بین عرضه‌کننده و متقاضی به وضوح دیده می‌شود. چالش‌ها به […]

خطر مصادره بیخ گوش بازار قیر!

وزارت نفت دست به‌کار شود

سمیه مهدوی- آیا بازار قیر متولی ندارد؟ این سؤالی است که با وجود مشکلات متعدد در این بازار ذهن بسیاری از دست‌اندرکاران این امر را درگیر خود کرده است. این ناهماهنگی و عدم توازن بین عرضه‌کننده و متقاضی به وضوح دیده می‌شود. چالش‌ها به گونه‌ای است که در پی مشکلات به وجود آمده در بازار قیر ایران، فرصتی فراهم شده است تا به اصطلاح دست در بازار زیاد شود و کشورهای دیگری مانند عراق را به فکر تصاحب جایگاه بازار ایران بیندازد تا به‌عنوان یک تهدید تمام عیار برای کشور خود را معرفی کند. شواهد حاکی از آن است که اگر دست‌اندازهای پیش روی این بازار که تولیدکنندگان آن را تحت فشار قرارداده است، هموار نشود باید منتظر شنیدن خبر‌های ناخوشایندی از سوی بخش خصوصی فعال در این بخش باشیم.

قیر ارزان عراقی بازار ایران را کساد کرد

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، به نظر می‌رسد شرکت‌های قیر ساز و تولیدکنندگان وکیوم باتوم در معرض شرایط سختی قرار گرفته‌اند که روز به روز به شدت و حدت سختی آن افزوده می‌شود.

این چالش‌ها فقط در انحصار بازار صادرات نیست بلکه در واردات نیز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که منتج به وارد شدن ضربه‌های هولناک به برند قیر ایرانی شده است. واردات ته مانده ضایعات پالایشگاه‌های عراق با نام تجاری VR، قیر یا هیدروکربن سنگین صدمه بسیاری به برند قیر ایرانی وارد کرده است. واردات این ماده ارزان با کیفیت پایین توسط برخی شرکت‌ها در فرایند تولید قیر استفاده شده و به نام قیر با کیفیت ایرانی عرضه می‌شود، امری که ظاهراً از سوی نهادهای نظارتی مربوطه به دور مانده است!

رانت‌سازی در بورس

از سوی دیگر رانت‌سازی‌ها در بورس کالا فشار مضاعفی را به این صنف وارد کرده است.

بورس کالا محلی که اخیراً از سوی بسیاری از سران پتروشیمی و عرضه‌کنندگان سایر محصولات متهم به رانت‌سازی برای عده‌ای خاص شده است، انگشت اتهام قیرسازان را نیز به سوی خود جلب کرده است. به زعم یکی از کارشناسان این حوزه بورس کالا یک شرکت خصوصی با داشتن اختیارات حاکمیتی اولویت اول آن افزایش سود، حتی با آسیب‌رسانی به منافع ملی است.

عدم اعلام نرخ جدید

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در ماه گذشته شاهد اعلام نرخ و تغییر مجدد آن از سوی وزارت نفت بودیم و در مهر ماه تا امروز که یک سوم آن گذشته است اعلام نرخ صورت نگرفته است.

وحید شیخی اظهارکرد: با وجود این‌که اعتصاب راننده‌ها فشار‌های زیادی را بر روی واحد‌های تولیدی وارد آورده است عدم ابلاغ نرخ باعث توقف عرضه خوراک توسط پالایشگاه‌ها در بورس شده است و تولیدکنندگان و بازرگانان نمی‌دانند چه نرخی را برای معاملات اعلام کنند و این تنش‌ها باعث شده که شرکت‌های خارجی که جذب آنها سال‌ها به طول انجامیده یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کنند.

شیخی در ادامه گفت: ما باید از رفتارهایی که باعث خود تحریمی در کشور می‌شود، پرهیز کنیم که یک نمونه از آن عدم دسترسی واحدهای تولیدی به خوراک است.

به گفته وی اتحادیه درخواست دارد هر چه سریع‌تر تصمیم در این موضوع گرفته شود.

بلاتکلیفی قیرسازان در تأمین قیر واحدهای صادراتی

شیخی اظهارکرد: در چندین مورد اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها این مورد را مطرح کرده بودیم و مکاتبه‌ای با وزارت نفت و شخص آقای زنگنه داشته‌ایم که اعلام شده است که حاضریم نرخ فرآورده‌های تولیدی با نرخ سامانه سنا محاسبه شود و سقف رقابت برقرار شود و به جای تحت فشار قراردادن صادرکنندگان نیز مجاز باشند ارز مرجوعی را به چرخه اقتصاد تزریق کنند. عواقب بی‌توجهی به موارد فوق تعطیلی واحد‌های تولیدی و صادراتی است که ضربه مهلکی به اقتصاد وارد خواهد شد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه اوپکس گفت: شرکت‌های قیر‌سازی آمادگی دارند تا قیر مورد نیاز واحد‌های راهسازی و صادراتی را در اختیار آنها قرار دهد ولی به علت عدم اعلام نرخ، در هر دو بخش بلاتکلیفی و عدم معاملات باعث نگرانی و از دست رفتن زمان اجرای پروژه‌ها شده است.

مغفول ماندن یک چالش جدی

اگر اعلام نرخ انجام شود و پالایشگاه‌ها شروع به عرضه خوراک واحد‌ها نمایند نیمی از فرصت تولید مهر ماه از بین رفته و هزینه‌های ثابت پابرجا بوده ولی تولید و صادرات متوقف بوده است و در شرایط بیکاری گسترده در کشور این موضوع می‌تواند چالش جدی در این خصوص به وجود آورد.

انتظار ما از وزارت نفت این است که نرخ را در ٣١‌ام هر ماه برای ماه بعد اعلام کند تا واحد‌های تولیدی بتوانند تعهدات خود را انجام داده و بازارهای هدف را حفظ کنند.

برای عبور از شرایطی چنین بحرانی باید همگی مسؤولانه عمل کنیم تا نتیجه تغییر کند.