چشم پیمانکاران ساخت و ساز به انتخابات اخیر نظام مهندسی

چشم پیمانکاران ساخت و ساز به انتخابات اخیر نظام مهندسی گروه راه و شهرسازی- سازمان نظام مهندسی از ارکان مهم ساخت و ساز در کشور محسوب می‌شود که بر اجرای کارهای جمع کثیری از پیمانکاران ساخت و ساز نظارت دارد. در این میان اوج گرفتن دامنه اختلافات میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی و […]

چشم پیمانکاران ساخت و ساز به انتخابات اخیر نظام مهندسی

گروه راه و شهرسازی- سازمان نظام مهندسی از ارکان مهم ساخت و ساز در کشور محسوب می‌شود که بر اجرای کارهای جمع کثیری از پیمانکاران ساخت و ساز نظارت دارد. در این میان اوج گرفتن دامنه اختلافات میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی و طرح نیاز به تغییرات در این سازمان، موجب شده است تا انتخابات این دوره سازمان نظام مهندسی بسیار با اهمیت‌تر از دوره‌های قبل باشد، لذا رایزنی‌ها و تحلیل‌ها در رسانه‌ها و کارشناسان مربوطه بیش‌تر از دوره‌های قبل افزایش یافته است. در این خصوص چند تن از پیشکسوتان حوزه نظام مهندسی با بیان این‌که افزایش مشارکت مهندسان در انتخابات نظام مهندسی سبب اعتلای حرفه‌ای این سازمان می‌شود، درعین حال مشارکت حداکثری مهندسان در این انتخابات را یک تکلیف صنفی و حرفه‌ای نامیدند که به گفته آنها سبب می‌شود، جایگاه سازمان نظام مهندسی ارتقا یابد.

سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از ارکان اصلی ساخت و ساز در کشور است

خاکی‌صدیق، استاد اخلاق با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از متولیان و ارکان اصلی ساخت و ساز نقش بسیار کلیدی در ارتقای کیفیت ساختمان‌ها دارد، گفت: بنابراین می‌توان گفت که با توجه به نقش مهم این سازمان در ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها، انتخابات این سازمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای و موازین حرفه‌ای از جمله مواردی است که نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها و نیز تأمین ایمنی و رفاه و آسایش شهروندان دارد و با این رویکرد می‌توان گفت که اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان باید کسانی را به عنوان نمایندگان خود روانه این سازمان کنند که به موازین اخلاق حرفه‌ای پایبند باشند تا به بتوانند این موارد را در بین اعضای سازمان نظام مهندسی اشاعه و در عین حال زمینه نهادینه کردن آن را فراهم کنند. خاکی‌صدیق همچنین با یادآوری این موضوع که در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که در جامعه مهندسان موازین و اخلاق حرفه‌ای رعایت نمی‌شود و این مسأله یکی از آفت‌های موجود در حرفه مهندسی کشوراست، تأکیدکرد: بنابراین لازم است که شرایطی فراهم شود که اخلاق حرفه‌ای در بین آحاد جامعه مهندسی کشور و از جمله سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان رعایت شود و از جمله راهکارهای عملیاتی کردن این مهم نیز در گرو مشارکت حداکثری اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در انتخابات است تا با انتخاب نامزدهای اصلح که مقید به رعایت اخلاق حرفه‌ای هستند در عین حال زمنیه نهادینه کردن این مهم در بین صنف متبوع خود را فراهم کنند.

 

مشارکت حداکثری مهندسان در انتخابات سبب می‌شود این سازمان به جایگاه خود بازگردد

کمال‌الدین‌شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس که پیش از این معاون نظام مهندسی وزارت پیشین مسکن و شهرسازی بوده است در گفت‌وگو با صما، با تأکید بر این‌که به نظرمی‌رسد که اختلافات بین وزارتخانه راه و شهرسازی و نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان سبب شده است که انگیزه مهندسان برای مشارکت در انتخابات سرنوشت ساز خود کاهش یابد، در عین حال تأکیدکرد: من پیشنهاد می‌کنم که علی‌رغم وجود اختلاف بین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و وزارتخانه راه و شهرسازی، مهندسان به مسؤولیت حرفه‌ای خودشان عمل کنند و شرکت در انتخابات هیأت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را به عنوان یک تکلیف حرفه‌ای و صنفی تلقی کنند و با این رویکرد در این انتخابات مشارکت داشته باشند. این نماینده مجلس تأکیدکرد: مشارکت حداکثری مهندسان در انتخابات نظام مهندسی سبب می‌شود که مسیر سازمان از عرصه‌های سیاسی و دولتی که می‌تواند به حرفه و حیثیت این سازمان لطمه بزند خارج شود و دوباره این سازمان به جایگاه اعتلای حرفه‌ای خود بازگردد.

علاوه براین هرمزرامینه ضمن تأکید بر ضرورت حضور حداکثری اعضای جامعه مهندسی در انتخابات پیش رو افزود: اگر جامعه مهندسی حضور حداکثری در انتخابات نظام مهندسی ساختمان داشته باشند می‌توانند امیدوار باشند که به شاه کلیدی برای حل مشکلات خود دست یافته‌اند در غیر این صورت این شاه کلید به دست کسان دیگری خواهد افتاد و مهندسان نمی‌توانند آنطور که می‌خواهند مؤثر واقع شوند.

وی در ریشه‌یابی دلیل کاهش انگیزه‌های مهندسان در شرکت در انتخابات هیأت مدیره گفت: ناامیدی مهندسان از تحقق وعده‌ها و شعارهایی که نامزدهای مهندسی ارایه می‌دهند از جمله دلایل این مسأله است، این درحالی است که شرایط حاکم اقتصادی و جو ناامیدی ناشی از آن می‌تواند در تشدید این مسایل مؤثر باشد. رامینه همچنین درباره برخی از اظهارنظر‌ها مبنی بر این‌که بخشنامه‌های مکرر وزیر راه وشهرسازی و نیز تهدید استقلال سازمان‌های نظام مهندسی سبب کاهش مشارکت مهندسان در انتخابات شده است، گفت: برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد که بخشنامه‌های وزیر راه در جهت تقویت سازمان‌های نظام مهندسی بوده است و بنابراین این عامل نباید سبب بی‌انگیزگی اعضای نظام مهندسی برای مشارکت در انتخابات باشد.

تشریح دو مانع مشارکت در انتخابات نظام مهندسی تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به دلایل مشارکت ضعیف مهندسان در انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: در انتخابات سازمان نظام مهندسی تهران، درصد مشارکت نسبت به تعداد زیاد اعضا در سطح بالایی نیست و بخشی از این موضوع برمی‌گردد به این‌که مهندسان، تأثیر این حضور را در بهبود شرایط خود کم‌تر حس می‌کنند. نادرمحمدزاده ادامه‌داد: اگر مهندسان فکر کنند که انتخاب آنها در آینده فعالیت آنها چه در جهت مستقیم فردی و چه در جهت ارتقای جایگاه آنها اثر دارد، قطعاً حضور پررنگ‌تری در انتخابات خواهند داشت. وی تأکید کرد: نه تنها در انتخابات سازمان نظام مهندسی، بلکه در همه انتخابات‌‌ها چه انتخابات سیاسی و چه صنفی، زمانی مشارکت‌ افراد بیش‌تر می‌شود که پی ببرند این مشارکت، اثر بیش‌تری در آینده آنها دارد.

کثرت اعضا و ناشناخته بودن کاندیداها

محمدزاده با اشاره به یک عامل دخیل دیگر در این زمینه گفت: البته کثرت اعضا هم از دلایل دیگر ضعف مشارکت مهندسان است. به این دلیل که در استان‌های دیگر ارتباط چهره‌به‌چهره وجود دارد و مهندسان همدیگر را می‌شناسند و شرایط راحت‌تری برای تبادل موضوعات دارند. در تهران در بسیاری از مواقع مهندسان نسبت به کاندیدا‌ها شناخت ندارند و خود این مسأله، انگیزه مشارکت در آنها را کاهش می‌دهد. به گفته این مسؤول دولتی، جامعه آماری بسیار بزرگی در حدود ۱۰۰ هزار نفر مهندس صلاحیت رأی دادن در انتخابات سازمان نظام مهندسی استان تهران را دارند که البته آمار آنها در روز رأی‌گیری قطعی می‌شود. در این بین شناخت مهندسان از همه کاندیدا‌ها کم است، چون صرفاً تعدادی از کاندیدا‌ها به جهت فعالیت‌های دیگر خود و نه لزوماً به عنوان فعالیت در حرفه، شناخته ‌شده هستند. مهندسان نیز کاندیدا‌ها را براساس فعالیت در حرفه ارزیابی می‌کنند. چرا که حرفه معرفی تبلیغاتی مطرح نیست؛ بلکه حرفه معرفی اجرایی مطرح است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این‌که اگر یک کاندیدا، چهره سیاسی فعال در نهاد دیگری باشد، اشکالی به آن وارد نیست، تأکیدکرد: اما این امر ایجاد انگیزه نمی‌کند که مهندسان به او رأی دهند. بنابراین شناخت بیش‌تر از کاندیدا‌ها و نیز ارتقای حس اثرگذاری مشارکت برای مهندسان، دو عاملی است که می‌تواند سطح مشارکت در انتخابات را بالا ببرد.

لزوم اتخاذ روش‌های نوین برای تشکیل مجامع

وی در عین حال با اشاره به یک مسأله مهم در این زمینه گفت: وقتی جامعه آماری مهندسان عضو سازمان به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و تعداد مهندسان در حال رشد است، به یقین باید روش‌های جدید و نوینی را هم در قانون و هم در اجرا برای تشکیل مجامع بگذاریم که لزوماً حضور در جلسه مجمع، به معنی حضور در سالنی با ظرفیت چندهزار نفر نباشد.

محمدزاده با بیان این‌که حتی مجامع سازمان نظام مهندسی با حضور تعداد اندکی از مهندسان تشکیل می‌شود، یادآور شد: مجامع حداکثر با حضور دو هزار نفر برگزار می‌شود که شامل دو درصد از اعضا است. به این مفهوم که اگر اعضا با جدیت بیش‌تری در مجامع حضور یابند، می‌توانند تصمیمات جدی‌تری بگیرند.

تضاد منافع در گذشته مهم نبود

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه در خصوص راهکار افزایش تعامل بین وزارت راه و نظام مهندسی در دوره جدید گفت: تغییر همیشه مقابله دارد، اما همه می‌دانیم روزی که قانون نظام مهندسی تنظیم و ساختارهای نظام مهندسی تعریف شد و نظام مهندسی آن را اجرا کرد، شرایط آن زمان به دلایل مختلف با حال حاضر بسیار فرق می‌کرد.

وی یکی از این تفاوت را مربوط به رشد تعداد مهندسان دانست و تصریح‌کرد: به‌طور مثال در آن زمان پذیرفتیم که هر کسی با مدرک مهندسی، صرفنظر از این‌که تضاد منافع دارد و یا ندارد، مهم این است که وارد حرفه مهندسی شود تا کار‌ها به انجام برسد.

محمدزاده با بیان این‌که در مقابل تغییرات همیشه مقاومت وجود دارد، ادامه‌داد: البته عده‌ای نیز از تغییرات استقبال می‌کنند و اگر هیأت مدیره دوره هشتم در زمینه استقبال از این تغییرات فعال شوند، می‌توانند روند را به سمت‌وسوی تسهیل و تثبیت تغییرات ببرند.