برطرف شدن نگرانی تأمین پودر آلومینیم با مشخص شدن برنده مناقصه طرح گینه

کرباسیان با اشاره به دوماه آینده خبر داد برطرف شدن نگرانی تأمین پودر آلومینیم با مشخص شدن برنده مناقصه طرح گینه ضرورت تهیه نقشه راه فلزات غیرآهنی محمد قره داغلی -تنوع مواد معدنی ایران فرصت‌های بسیاری را برای تکمیل انواع چرخه‌های تولید محصولات مختلف تا رسیدن به محصول نهایی و سهم بالای ایجاد کارآفرینی ایجاد […]

کرباسیان با اشاره به دوماه آینده خبر داد

برطرف شدن نگرانی تأمین پودر آلومینیم با مشخص شدن برنده مناقصه طرح گینه

ضرورت تهیه نقشه راه فلزات غیرآهنی

محمد قره داغلی -تنوع مواد معدنی ایران فرصت‌های بسیاری را برای تکمیل انواع چرخه‌های تولید محصولات مختلف تا رسیدن به محصول نهایی و سهم بالای ایجاد کارآفرینی ایجاد کرده است که این موضوع باعث می‌شود یک سرمایه‌گذار خارجی با فراهم شدن بسترهای مورد نیاز توسط سیاستمداران به‌راحتی به سمت بازار مواد معدنی در ایران جذب شود و به جرأت می‌توان گفت که با فرصت‌سازی و مدیریت در معرفی و ساماندهی ظرفیت بالای معدنی ایران، می‌توان کشور را به یک قدرت جهانی معدنی(حداقل در منطقه) تبدیل کرد.

با تهیه نقشه تیپ‌های کانه‌زایی موادمعدنی غیرفلزی کلی ایران با هدف شناخت سازو‌کارهای کنترل‌کننده کانه‌سازی و ارایه رهنمودهای اکتشافی با افزایش احتمال کشف که کاهش هزینه‌های جذب سرمایه‌گذاری در بخش معادن غیرفلزی کشور را به همراه دارد.

در همین زمینه مهدی کرباسیان، رییس هیأت‌عامل ایمیدرو در همایش «چشم انداز فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» با بیان این‌که متأسفانه برنامه و نقشه راهی برای بخش فلزات غیرآهنی وجود ندارد گفت بهتر است همچون فولاد هرچه سریع‌تر نقشه راهی تهیه شود و بر ضرورت تهیه نقشه راه فلزات غیرآهنی تأکید کرد.

مهدی کرباسیان گفت: در حوزه زغا‌ل‌سنگ با همت ایمیدرو نقشه راه تهیه شده و نیاز است برای فلزات غیرآهنی نیز نقشه راه تهیه شود.

وی گفت: طرح جامع فولاد به روز شده است و امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت صنعت، معدن‌وتجارت طرح‌های جامع دیگر را تهیه کنیم.

کرباسیان اظهار کرد: ایمیدرو در دولت یازدهم و دوازدهم توانست جایگاه حوزه معدن و صنایع معدنی را در بین مردم و سیاستگذاران ارتقا دهد.

کرباسیان ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینیم با وجود مشکلاتی از قبیل تأمین مواد اولیه موفقیت‌آمیز بوده و طرح آلومینیم جنوب تا پایان سال‌جاری افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح احداث دو کارخانه پودر آلومینیم با مشارکت ایمیدرو و بخش‌خصوصی فعال شده است و برنده مناقصه طرح گینه نیز طی دو ماه آینده مشخص می‌شود و نگرانی تأمین پودر آلومینیم برطرف می‌شود. اکنون میزان ذخیره بوکسیت از ۱۵میلیون تن به ۳۵ میلیون تن افزایش یافته است اما هنوز در این حوزه کمبود وجود دارد.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو در ادامه افزود: بخش معدن و صنایع معدنی بیش از ۲۰درصد صادرات غیرنفتی را در اختیار دارد و بیش از ۲۳ درصد ارزش بورس در شرکت‌های معدن و صنایع معدنی است که نشان‌دهنده جایگاه مهم بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصاد کشور است. اقتصاد ایران، نوظهور است و با توجه به مزیت‌های حوزه فلزات غیرآهنی باید با همکاری یکدیگر در این حوزه جهش ایجاد کنیم.

سیاست از اقتصاد فاصله بگیرد

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت تأکید کرد: باید سیاست را هر چه بیش‌تر در حوزه اقتصاد کمرنگ کنیم و اجازه دهیم اقتصادی‌ها کار خود را انجام دهند؛ زیرا اگر سیاسیون بگذارند این کشور می‌تواند جهش کند؛ سیاسیونی که هرچند دلسوزند اما در پاره‌ای موارد منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند؛ پس سیاسیون اجازه دهند اقتصادی‌ها این روز‌ها بیش‌تر حرف بزنند، زیرا در حالی مدام دم از بخش‌خصوصی می‌زنند که حتی اجازه نمی‌دهند بخش اقتصاد دولتی حرف بزند.

وی تصریح کرد: در بخش سرب و روی توانستیم به جایگاه ویژه بین‌المللی دست یابیم و دغدغه‌های فعالان حوزه روی را کاهش دهیم. در این حوزه مشکل معدن مهدی‌آباد را مرتفع کردیم و اکنون کنسرسیوم آن تشکیل شده و مشغول به‌کار است.

کرباسیان افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در سال ۹۵ بخش زیرزمینی معدن انگوران را فعال کرد که امسال تکمیل خواهد شد و ذخایر را افزایش خواهد داد.

مس از انحصار خارج شود

به گفته رییس هیأت‌عامل ایمیدرو، ایران در حوزه مس جایگاه مناسبی در تولید، صادرات و اجرای پروژه‌ها دارد. معتقدیم شرکت ملی صنایع مس ایران باید از حالت انحصاری خارج شده و خصوصی تر باشد چرا که این شرکت با قوانین ما سازگاری نداشته و باید سیاستگذاری جدید صورت گیرد.

وی گفت: معدن دو هزار ساله نخلک با همکاری بخش‌خصوصی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران توانست در ۵ماهه نخست سال‌جاری ۱۰۰درصد افزایش تولید را به ثبت رساند.

توجه بیش‌تر بخش‌خصوصی، عمومی و دولتی به معادن

رییس هیأت عامل ایمیدرو به تولید سالانه۷ تن طلا در ایران اشاره کرد و گفت: در بخش طلا نیز طی دو هفته آینده عملیات فاز۲ طلای زرشوران آغاز می‌شود. یکی از افتخارات ایمیدرو در دوره جدید بحث اکتشافات بود که با همکاری وزارت صمت و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی عملیات مقدماتی اکتشاف ۲۷۰هزار کیلومترمربع انجام و ۲۰۰هزار کیلومتر مربع ژئوفیزیک هوایی صورت گرفت. این میزان اکتشاف یک رکورد تاریخی است و اطلاعات خوبی را در این حوزه فراهم می‌کند.

وی رابطه صنعت و دانشگاه را ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی، عمومی و دولتی باید توجه بیش‌تری به این حوزه داشته باشند.