نوسازی تاکسی‌های فرسوده، درگیر ارز و تولید خودرو

نوسازی تاکسی‌های فرسوده، درگیر ارز و تولید خودرو گروه اجتماعی- آلودگی هوا در کلان‌شهرهای بزرگ کشور معضلی است که باعث شده تا نفس خیلی از مردم به شماره بیفتد. طبق آمارهای رسمی کشور سالیانه چندین هزار نفر تنها بر اثر آلودگی هوا از دنیا می‌روند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، حمل […]

نوسازی تاکسی‌های فرسوده، درگیر ارز و تولید خودرو

گروه اجتماعی- آلودگی هوا در کلان‌شهرهای بزرگ کشور معضلی است که باعث شده تا نفس خیلی از مردم به شماره بیفتد. طبق آمارهای رسمی کشور سالیانه چندین هزار نفر تنها بر اثر آلودگی هوا از دنیا می‌روند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، حمل و نقل شخصی و عمومی را از مهم‌ترین دلایل آلودگی کشور می‌دانند.

آلودگی خودروهای شخصی

تردد میلیون‌ها خودروی شخصی در سطح تهران و دیگر کلان‌شهرهای مهم کشور همچون اصفهان، شیراز، تبریز، اراک و غیره باعث آلودگی‌های کشنده شده است. در واقع با توجه به عدم توسعه حمل و نقل عمومی بسیاری ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند و به آلودگی هوا دامن می‌زنند.

آلودگی اتوبوس و موتورسیکلت‌ها

همچنین اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز نقشی پررنگ در آلودگی هوا دارند؛ اتوبوس‌های کشور اکثر فرسوده هستند و باید فکر به حال آنها شود. اوضاع در بخش موتورسیکلت‌ها وخیم‌تر نیز هست و میلیون‌ها موتورسیکلت در کلان شهرهای کشور در حال تردد هستند که بنا به گفته مسؤولان همچنان کاربراتی هستند و آلودگی هر کدام از آنها به اندازه ۶ خودرو است! این در حالی است که از سال ۹۶ قرار بود دیگر خودروی کاربراتی تولید نشود و به همین دلیل برخی دلالان با خرید هزاران خودروی کاربراتی قبل از آن تاریخ، باعث شدند تا آلودگی‌ها بیش‌تر شود.

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد و چندین بار نیز به دلیل پرداخت نشدن معوقات گمرک به شرکت خودروساز، متوقف شده بود.

مشکلات تولید مانع نوسازی

در همین ارتباط، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به دلیل مشکلات تولید به وضعیت شرکت خودروساز وابسته است. مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده را تشریح کرد و گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ نفر سال گذشته فرایند ثبت‌نامشان را تکمیل کرده‌اند که از این تعداد برای ۱۰۰۰ نفر پیش فاکتور صادر شده و در مرحله تحویل خودرو هستند و باقی افراد نیز تا پایان سال خودروهایشان را دریافت خواهند کرد.

نوسانات قیمت ارز و مشکلات تولید خودرو

نوسانات قیمت ارز و مشکلات تولید خودرو با بیان این‌که دیگر اقدامی تحت عنوان نوسازی تاکسی‌های فرسوده در حال حاضر، با سرعتی که قبلاً انتظار داشتیم وجود ندارد، گفت: جلسات بسیاری با خودروساز و وزارت صنعت برگزار کردیم اما به واسطه نوسانات قیمت ارز و مشکلات تولید خودرو، تولیدات شرکت‌های خودروساز به شدت پایین آمده است که طبیعتاً این امر نوسازی تاکسی‌های فرسوده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این تعهد از جانب خودروساز داده شده است که تمامی این ۴ هزار و ۵۰۰ نفری که ثبت نامشان تکمیل شده تا پایان سال خودروهایشان را تحویل بگیرند اما از طرف شرکت خودرو ساز هنوز هیچ برنامه‌ای برای ثبت نام جدید اعلام نشده است. به عبارت دیگر تعهدات قبلی در حال انجام است ولی از تعهدات جدید خبری نیست.

برلیانس تاکسی می‌شود

ضامنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت ثبت‌نام تاکسی برلیانس نیز اشاره کرد و گفت: پیش فاکتور حدود ۵۰۰ دستگاه تاکسی برلیانس صادر شده است که از این تعداد ۲۵۰ دستگاه آن از ابتدای آغاز این طرح به متقاضیان تحویل داده شده است. اما ادامه این طرح منوط به وضعیت شرکت خودرو ساز است. در حال حاضر نیز در این زمینه هیچ مشکلی از طرف اتحادیه تاکسیرانی وجود ندارد و بایستی وضعیت شرکت خودروساز مشخص شود.