کارفرمایان ،پتانسیل پیمانکاران آبی را رصد می‌کنند

میدان دادن به خصوصی‌ها برای ورود به حوزه‌های تخصصی آب کارفرمایان ،پتانسیل پیمانکاران آبی را رصد می‌کنند سمیه‌مهدوی- بزرگ‌ترین رخداد صنعتی–تجاری کشور در قالب چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب‌وفاضلاب درحال برگزاری است. پرواضح است این دورهمی فراهم‌کننده بستری برای معرفی برندینگ‌های آب‌وفاضلاب کشور است تا دستاورد‌ها و تولیدات خود را در معرض نمایش […]

میدان دادن به خصوصی‌ها برای ورود به حوزه‌های تخصصی آب

کارفرمایان ،پتانسیل پیمانکاران آبی را رصد می‌کنند

سمیه‌مهدوی- بزرگ‌ترین رخداد صنعتی–تجاری کشور در قالب چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب‌وفاضلاب درحال برگزاری است. پرواضح است این دورهمی فراهم‌کننده بستری برای معرفی برندینگ‌های آب‌وفاضلاب کشور است تا دستاورد‌ها و تولیدات خود را در معرض نمایش بگذارند. بخش‌خصوصی مهم‌ترین رکن این پازل با قرار گرفتن در کنار غرفه‌داران ایتالیایی، آلمانی، اتریشی، ترکیه‌ای، دانمارکی، اسپانیایی، هلندی، آمریکایی و فرانسوی شانس خود را برای حضور در بازارهای بین‌المللی امتحان می‌کنند.

میدان دادن به بخش‌خصوصی برای ورود به حوزه‌های تخصصی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان یا نوپا در صنعت آب از محوریت‌های اصلی این نمایشگاه است.

این همان نکته‌ای است که بسیاری از کارشناسان و مسؤولان به آن اذعان دارند. در حاشیه این دورهمی مدیران ذی‌ربط سخنان جالب‌توجهی را بیان کردند که با رصد آنها می‌توان به آینده بخش‌خصوصی در حوزه آب امید بیش‌تری پیدا کرد. این امر در شرایط کنونی که کشور دچار چالش‌های اقتصادی شده است می‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد.

سن دیوان سالاری افزایش یافت

وزیر نیرو با بیان این‌که نقش قابل‌توجهی را برای موضوعی با عنوان «بحران اقتصادی» قایل نیستم، گفت: اصناف و گروه‌ها هر چقدر روی قالب‌بندی‌های اخلاقی کار کنند، توفیقمان در حل و فصل مشکلات اقتصادی بیش‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که در جامعه موجود است و پایبندی‌هایی که وجود دارد، به عنوان یک عضو دولت بسیار خوشبین هستم که مشکلاتمان رفع شدنی است.

وزیر نیرو افزود: دیوانسالاری پیچیده‌ای که هم‌اکنون جاری است بسیار نسبت به اوایل انقلاب باتجربه‌تر شده است. ممکن است کشور ما در امور اجرایی ۴۰ساله باشد، اما سن دیوانسالاری موجود در کشور به دو برابر این تجربه رسیده است.

اردکانیان اظهار کرد: از این بابت تحریم‌ها به عنوان یک فرصت محسوب می‌شود که فضای عمومی آماده است تا به بهانه شرایط خاص و مکانیسم‌های خاص، یک سری میانبر انتخاب کنیم.

وی با بیان این‌که شرایط عمومی آماده فعالیت بخش‌خصوصی در صنعت آب است، ادامه داد: در حال‌حاضر سازوکارهای خوبی تدارک دیده شده تا هم در دولت، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها، هم در مجلس و مهم‌تر از همه امکان اجازه‌ای که مقام‌معظم‌رهبری به سران ۳قوه داده‌اند، بتوانیم فعالیت کنیم.

ورود منابع ارزی و ریالی به فاز جدید برنامه‌ریزی

اردکانیان تصریح کرد: در این دو راهی موجود که همه ما به نوعی در آن قرار گرفته‌ایم، از رفتن به مسیرهای فرعی، فردی، شخصی، شرکتی خاص و سازمانی پرهیز کنیم، چرا که قطعاً منافع فردی ما در منافع جمعی حاصل خواهد شد تا با بهره‌گیری از این مکانیسم‌‌ها و ساختار‌ها یکسری مشکلات مزمن موجود در نظام اجرایی به‌ویژه در آب‌وبرق برطرف کنیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که قطعاً اتفاقات خوبی نظیر توانمندی‌‌ها و ظرفیت‌های موجود که در نمایشگاه صنعت آب‌وفاضلاب قابل مشاهده است، رخ خواهد داد، ادامه داد: موضوع نیازهای ارزی، منابع ریالی و تغییرات احتمالی سازوکارهایی که نیاز به مجوزهای خاص دارد در حال برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو اخیراً با تصمیم دولت به عنوان مسؤول کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور روسیه و جمهوری فدرال آلمان شده که هر کدام به دلایل متفاوتی عرصه‌های کار بیش‌تری را برای فعالیت‌های برون‌مرزی ایجاد می‌کند.

اردکانیان تصریح کرد: همکاری نزدیک‌تر با کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های دولت و سیاست‌های کلی است و بنا هست که ارتباطات را توسعه دهیم و از فرصت‌‌ها و بازاری که وجود دارد، بهره بگیریم.

 

تولید بیش از ۹۰درصد تجهیزات آب‌وفاضلاب در داخل کشور

مدیرعامل آب‌وفاضلاب کشور با تأکید بر این‌که این نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب‌وفاضلاب فرصت مناسبی برای آشنایی سیستم کارفرمایی با پتانسیل‌های بخش‌خصوصی است، گفت: تمامی محصولات ارایه شده در این نمایشگاه به‌طور مستقیم در پروژه‌های بخش آب‌وفاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمیدرضاجانباز با اشاره به برپایی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب‌وفاضلاب، گفت: این رویداد بین‌المللی فرصت مناسبی است تا شرایطی را برای بخش‌خصوصی مستعد داخلی فراهم کند تا هم بتوانند توانمندی‌های خود را عرضه کنند و هم در این نمایشگاه مقایسه‌ای بین شرکت‌ها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های آنها به وجود بیاید تا اگر نواقصی وجود دارد در مقایسه با هم بتوانیم آنها را مرتفع کنیم.

معرفی پتانسیل بخش‌خصوصی به کافرمایان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور با تأکید بر این‌که این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی سیستم کارفرمایی با پتانسیل‌های بخش‌خصوصی است، ادامه داد: این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا بی‌واسطه مشکلات فعالان این حوزه را بشنویم و با پتانسیل‌های بخش‌خصوصی آشنا شویم.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های متعدد خارجی در این دوره از نمایشگاه صنعت آب و تأسیسات آب‌وفاضلاب، گفت: شرکت‌های داخلی ما با مشاهده محصولات ارایه شده شرکت‌های خارجی به این باور خواهند رسید که می‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها را به سرانجام برسانند و توانایی اجرای بسیاری از طرح‌ها را دارا هستند بنابراین این رویداد بین‌المللی باعث خودباوری شرکت‌های داخلی می‌شود.

جانباز با تأکید بر این‌که تمامی محصولات ارایه شده در این نمایشگاه به‌طور مستقیم در پروژه‌های بخش آب‌وفاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در حال‌حاضر در بخش آب کشور به جز اقلامی جزیی در تصفیه‌خانه‌ها، بیش از ۹۰ درصد تجهیزات ما مربوط به تولیدات بخش داخلی است و در بخش فاضلاب نیز به جز لوازم قسمت مدیریت لجن حدود ۹۰درصد از تجهیزات مربوط به تولید داخل کشور است.

گفتنی است؛ این نمایشگاه که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز به‌کار کرده است امروز (شنبه) به‌کار خود پایان می‌دهد.