قیمت موبایل نصف می‌شود؟!!

قیمت موبایل نصف می‌شود؟!!  گروه فناوری اطلاعات- پرواضح است در صورت استمرار کاهش قیمت ارز در کشور قیمت تمام کالاهای دیجیتالی از جمله گوشی موبایل نیز کاهش می‌یابد. با روند کاهش نرخ دلار، پیش‌بینی می‌شود به زودی قیمت انواع گوشی‌های موبایل نیز در بازار ارزان شود. در حال‌حاضر، تمامی گوشی‌های برندهایی همچون آیفون، سامسونگ، هوآوی، […]

قیمت موبایل نصف می‌شود؟!!

 گروه فناوری اطلاعات- پرواضح است در صورت استمرار کاهش قیمت ارز در کشور قیمت تمام کالاهای دیجیتالی از جمله گوشی موبایل نیز کاهش می‌یابد.

با روند کاهش نرخ دلار، پیش‌بینی می‌شود به زودی قیمت انواع گوشی‌های موبایل نیز در بازار ارزان شود.

در حال‌حاضر، تمامی گوشی‌های برندهایی همچون آیفون، سامسونگ، هوآوی، اچ.تی.سی، ال.جی و… ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان شدند.

ارتباط مستقیم نرخ ارز با نرخ موبایل!

فروشندگان این کالای دیجیتالی معتقدند که قیمت گوشی‌های موبایل ارتباط مستقیمی با نرخ ارز در کشور دارد چرا که این کالای وارداتی با هرگونه نوسان قیمتی دستخوش تغییر بها می‌شود. آنها معتقدند بهای تمامی گوشی‌های موبایل در بازار تهران با کاهش قیمت تا ۲۰درصد روبه‌رو شده است.

طبیعی است با شرایط فعلی که قیمت گوشی در حال ارزان شدن است، بیش‌تر مشتریان این کالای ارتباطی خرید خود را به زمان دیگر موکول کنند چرا که ارزان شدن قیمت گوشی موبایل همچنان ادامه خواهد داشت.

آغاز کاهش قیمت!

پس از اجرای سیاست‌های ارزی دولت که منجر به کاهش نرخ دلار در بازار آزاد شد، قیمت انواع گوشی در بازار موبایل تا حدی ارزان شد.

با توجه به اتخاذ رویکرد جدید در واردات تلفن همراه توسط مراجع مربوطه که تأمین ارز واردات تلفن همراه از طریق بازار ثانویه یکی از این رویکرد‌‌هاست و همچنین ادامه روند تأیید ثبت سفارش‌‌ها پیش‌بینی می‌شود بازار تلفن همراه به زودی به حالت عادی خود بازگشته و شاهد تأمین موجودی بازار و متعادل شدن قیمت‌ها خواهیم بود.

داستان تخصیص ارز و عدم واردات!

وزیر ارتباطات گزارشی از وضعیت بازار موبایل و تخلفات صورت گرفته در این بخش به نمایندگان ارایه و اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارز دولتی به واردات گوشی موبایل تخصیص داده که ۷۵ میلیون دلار آن وارد بازار شده است.

کمیته راهبری طرح رجیستری از خریداران گوشی خواست که قبل از خرید، تخصیص و یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوشی مورد نظر را استعلام کنند و چنانچه تلفن همراه را با قیمت گران خریداری کرده‌اند، می‌توانند شکایت خود را از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کنند.

رسانه‌ای شدن برخورد با یک شرکت که ۲۰ هزار دستگاه گوشی اپل با ارز دولتی وارد کرده و با قیمت آزاد فروخته و اعلام جدیت در برخورد با باقی شرکت‌ها، تحرکاتی را در بازار ایجاد کرده است.

دلیل تغییر آنی قیمت چیست؟!

اخبار غیررسمی و شنیده‌ها دلیل این کاهش قیمت گوشی محدود را ترس عمده‌فروشان از جریمه تا ۵ برابری علاوه بر پرداخت مابه‌التفاوت گران‌فروشی و فرار از جریمه شدن با سندسازی می‌دانند. خرده فروشان بازار معتقدند این تغییر رویه عمده‌فروشان محدود و مقطعی است.

پس از ضرب‌الاجل یک هفته‌ای سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای خوداظهاری قیمت واقعی کالاها، اتفاقات عجیبی در بازار موبایل در حال وقوع است.

گرانی موبایل فقط مرتبط با نرخ ارز نیست !

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بازار ایران ماهانه حدود یک میلیون گوشی مصرف دارد و اکنون میزان عرضه و تقاضا همخوان نیست.

وی ادامه‌داد: ترخیص ۷۰۰ هزار گوشی از گمرک نیز برای مدت یک یا دو ماه می‌تواند به صورت مسکن عمل کند، اما برای رفع قطعی مشکل کمبود کالا باید محدودیت واردات را برداشت که برای این کار یا باید محدودیت تعداد واردکنندگان را‌ بردارند و با دریافت تضمین‌هایی اجازه دهند، هر واردکننده‌ای که توانایی ارایه گارانتی دارد بتواند در واردات فعال شود یا مشکلات واردات را برای همین واردکنندگان فعلی رفع کند.

تلفن همراه ۵۰ درصد ارزان‌تر می‌شود!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روز‌های گذشته، قیمت گوشی ۲۰ درصد کاهش یافته و بنا بر ادعای واردکنندگان موبایل، در صورت شکستن حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا، این نرخ ۳۰ درصد دیگر ارزان می‌شود.

محمدجوادآذری‌جهرمی در نشست خبری در نمایشگاه الکامپ نوزدهم درباره بازار تلفن همراه که در انتظار ترخیص گوشی‌‌ها از گمرک و کاهش نرخ ارز است، گفت: بخشی از گوشی‌های در گمرک مانده که با ارز دولتی وارد نشده بود، با هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح ترخیص شد، اما برخی از گوشی‌های در گمرک مانده متعلق به واردکنندگانی است که اکنون پرونده تخلف مفتوح دارند یا با ارز دولتی وارد شده‌اند و هنوز درباره آنها تصمیم قاطع گرفت نشده است.