موادی برای آتش زدن زندگی!

نگاهی به تقلای معتادان در وضعیت اقتصادی امروز موادی برای آتش زدن زندگی! گروه اجتماعی- سرنگ در دست به دنبال جایی برای تزریق مواد است؛ موادی که تهیه‌ آن در نهایت به قیمت زندگی‌‌‌اش تمام می‌شود! در واقع اعتیاد، درد خانمان‌سوزی که هر روز هم فرد مبتلا به اعتیاد و هم خانواده او را آزار […]

نگاهی به تقلای معتادان در وضعیت اقتصادی امروز

موادی برای آتش زدن زندگی!

گروه اجتماعی- سرنگ در دست به دنبال جایی برای تزریق مواد است؛ موادی که تهیه‌ آن در نهایت به قیمت زندگی‌‌‌اش تمام می‌شود! در واقع اعتیاد، درد خانمان‌سوزی که هر روز هم فرد مبتلا به اعتیاد و هم خانواده او را آزار می‌دهد. حال مهم‌ترین نکته در این میان قیمت مواد است، مسأله‌ای که به‌طور مستقیم به زمان نابودی فرد و یا خانواده او مربوط می‌شود.

افزایش قیمت ارز و مصرف معتادان

در همین ارتباط، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ارز بر قیمت مواد مخدر و الگوی مصرف مواد تأثیر چندانی نداشته است. معتادان به‌طور کلی ۳ دسته مواد شامل مواد‌مخدر (تریاک و مشتقات آن مانند هرویین، کراک و مرفین)، مواد محرک (شیشه و داروهای محرک) و مواد توهم‌زا مصرف می‌کنند؛ اما تریاک و مشتقات آن بالا‌ترین میزان مصرف مواد را در کشور ما به خود اختصاص داده‌ است و ۶۵ درصد معتادان در ایران تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کنند. در حال حاضر مصرف شیشه کم و مصرف گل جایگزین آن شده است و گل رتبه دوم مصرف را پس از تریاک دارد مصرف شیشه نیز از ۳۶ درصد به ۸٫۲ درصد رسیده است.

۱٫۷۵۰ میلیون معتاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنین با اشاره به این‌که دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر موادمخدر در سال گذشته بوده‌اند به ایسنا گفت: مجموع مصرف‌کنندگان مستمر، تفننی و معتادان در کشور به حدود ۴ میلیون نفر می‌رسد. سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه‌داد: تعداد افرادی که در این کشور تجربه مصرف مواد‌مخدر به شکل تفننی یا مستمر دارند، به علاوه معتادان نیازمند درمان، در مجموع حدود ۴ میلیون نفر هستند. در این آمار افرادی که در عمرشان حتی یک بار مواد مصرف کرده‌اند هم قرار می‌گیرند. همچنین دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد در سال گذشته بوده‌اند.

مدیریت قاچاقچیان در آشفته بازار ارزی!

سعید‌صفاتیان، رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت که قاچاقچیان موادمخدر قیمت‌ها را هدفمند کنترل می‌کنند و کاری به نابسامانی اوضاع اقتصاد ایران ندارند. آنان با پایین نگه داشتن قیمت و عرضه زیاد، سود بیش‌تری می‌برند. با وجود نوسانات ارزی، در حالی که همه انتظار داشتند قیمت موادمخدر هم حداقل دو برابر شود اما این اتفاق رخ نداد. به عنوان نمونه، تریاک با وجود نوسانات ارزی چندان گران نشده و فقط درصد رشد اندکی داشته است؛ اکنون میانگین کشوری هر کیلوگرم تریاک ۴ میلیون تومان است.