۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی در نوبت برگزاری مناقصات

طی یک دهه آینده و با وجود کمبود اعتبارات باید صورت بگیرد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی در نوبت برگزاری مناقصات گروه راه و شهرسازی – در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع راه در سراسر کشور که به صورت راه‌آهن، آزاد راه، بزرگراه، جاده‌های شوسه اصلی و […]

طی یک دهه آینده و با وجود کمبود اعتبارات باید صورت بگیرد

۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی در نوبت برگزاری مناقصات

گروه راه و شهرسازی – در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع راه در سراسر کشور که به صورت راه‌آهن، آزاد راه، بزرگراه، جاده‌های شوسه اصلی و فرعی و راه‌های روستایی است. باید گفت در پایان حکومت قاجاریه طول راه‌های ایران حدود ۳۹۰۰ کیلومتر بود. در دوران حکومت رضاشاه طول راه‌ها به ۲۴ هزار کیلومتر رسید. در آغاز انقلاب کل راه‌های کشور، به ۴۶۰۰۰ کیلومتر راه افزایش یافته بود. در عین حال هرچند وزیر راه و شهرسازی وعده داده است که تا حدود یک دهه دیگر طول راه‌های کشور، با ۳۵درصد ازافزایش، باید به حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر برسد. این در حالی است که براساس آمارهای موجود، ارزش کل راه‌های کشور به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و در ۱۰ سال آینده دست‌کم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باید به ارزش کل آنها افزوده شود. این به معنای آن است که طی یک دهه آینده به‌طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان انواع پروژه راهسازی به مناقصه گذاشته شود و پس از انتخاب برنده مناقصه توسط پیمانکاران این بخش مهم ساخته و تکمیل شود. از سویی باید توجه داشت، دولت میزان قابل توجهی به پیمانکاران بدهکار است و راه‌های کشور نیازمند داشتن بودجه‌های نگهداری قابل توجه است که در مجموع اعتبارات کشور برای آن بسیار کم می‌باشد، لذا دولت مجبور است به کمک اوراق مشارکت، استفاده از اوراق خزانه اسلامی و نیز با واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در این راه قدم‌های بلندتری‌ بردارد.

فروش اوراق مشارکت برای ایجاد راه‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که فروش اوراق مشارکت برای ایجاد راه‌ها در کشور تقویت خواهد شد گفت: تکمیل پروژه‌های راهسازی در کشور به ده‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اعتبارات وزارت راه در این بخش کافی نیست اما باید تا یک دهه آینده جدا از تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام قبلی، طول راه‌های کشور را به حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر رساند.

عباس‌آخوندی تصریح کرد: استفاده از پروژه‌های آزادراهی، تغییر ساخت و فروش اوراق مشارکت از جمله شیوه‌هایی است که برای ساخت راه‌های کشور در حال انجام است تا پروژه‌ها فعال باقی بماند.

وی تأکیدکرد: پروژه‌های عظیم راهسازی شمال کشور مانند هراز و آزاد راه شمال نیز فعال بوده و با توجه به اهمیت پروژه تعریض فیرزوکوه برای مردم تلاش می‌کنیم به صورت قطعه‌قطعه این محور نیز به بهره‌برداری برسد.

ساخت۵۴۴۰کیلومتر راه در۵ سال اخیر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از احداث ۵ هزار و ۴۴۰ کیلومتر انواع راه‌ها شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و خط آهن در ۵ سال گذشته خبر داد.

خیرا…خادمی با بیان این‌که شرکت ساخت وظیفه احداث همه زیربناهای حمل‌ونقل را برعهده دارد، گفت: مجری حدود ۶۰ درصد مصوبات بخش حمل‌ونقل اعم از ریلی، آزادراهی، بزرگ‌راهی، راه اصلی و راه روستایی است. وی در این خصوص به تفسیر گفت: در حال حاضر تمرکز احداث همه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در سال جاری به شرکت ساخت محول شده است و بر این اساس ۵۰ درصد اعتبارات این پروژه‌ها مستقیماً از طریق ستاد وزارتخانه تخصیص می‌یافت که با دستور وزیر همه پروژه‌های بزرگراهی و راه اصلی به شرکت ساخت منتقل شد. بر این اساس ۱۲۲ طرح شرکت ساخت به ۲۵۰ طرح افزایش پیدا کرد که وظایف ما را سنگین‌تر کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که انتقال وظایف ساخت احداث راه‌های روستایی به شرکت ساخت نیز در سال گذشته اتفاق افتاد، ‌افزود: بر این اساس مدیریت متمرکز در حوزه ساخت روستایی شرکت ساخت انجام می‌شود.

۴۷۱ کیلومتر ریل جدید به بهره‌برداری می‌رسد

خادمی با اشاره به این‌که احداث مسیرهای جدید ریلی و آزادراه‌ها در سال‌های اخیر با روند بهتری در حال انجام است. گفت: امسال در بخش ریلی ۲۸۰ کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد ضمن این‌که براساس برنامه ۴۷۱ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

تشریح وضعیت راه‌های کشور

وی در ادامه با اشاره به این‌که ۲۷۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور داریم، بیان‌کرد: ۴۱ هزار کیلومتر موافقتنامه ساخت انواع راه امضاشده که از این میزان ۱۵ هزار کیلومتر در سال‌های اخیر ساخته و بهره‌برداری رسیده است. برای حدود ۱۵ هزار کیلومتر قراردادهای مربوطه امضاشده و برای ۱۰ هزار کیلومتر هم کار اجرایی آغاز نشده است.

وی گفت: این‌که در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۸۴۴۰ کیلومتر انواع مختلف شبکه راهی (۱۳۰۰۰ راه روستایی) احداث و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در ۵ سال اخیر ۱۱۰۵ خط ریلی احداث‌ شده که برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

طلب کاری پیمانکاران از شرکت زیرساخت

وی با بیان این‌که حدود ۷۸ درصد از ۲۵۳۴ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی سال ۹۷ تخصیص‌یافته است، افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان این اعتبار تخصیصی نقدی و بقیه اسناد خزانه اسلامی است که به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تخصیص‌یافته است.

خادمی با بیان این‌که پیمانکاران حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از شرکت ساخت طلب دارند، اظهارکرد: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به راه‌های روستایی است که سال گذشته به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل منتقل شد.

نگهداری راه‌های کشور به تنهایی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه می‌خواهد

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: نگهداری راه‌های کشور سالانه به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. محمد تیموری اظهارکرد: در مجموع حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم که ارزش آنها بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این در حالی است که عمده‌‌ترین وظیفه بخش راهداری، نگهداری، بهبود و توسعه این سرمایه ملی است. تیموری با اشاره به این‌که مراقبت و نگه‌داشت این شبکه بسیار حایز اهمیت است و این مهم، وظایف مدیران استان‌ها را سنگین‌تر می‌کند، تصریح‌کرد: استان زنجان به خاطر موقعیت خاص و این‌که در مسیر بسیاری از راه‌های عبور و مرور قرار دارد، اهمیت نگهداشت و کنترل ترافیک در آن دو چندان است؛ در واقع استان زنجان از دو درصد راه‌های کشور برخوردار است ولی ۱۰ درصد ترافیک کشور از این استان عبور می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که کمبود اعتبارات از عمده‌‌ترین مشکلاتی است که بخش راهداری با آن درگیر است، افزود: در بخش حمل و نقل کشور، سالانه ۶۰۰ میلیون تن کالا و یک میلیون نفر مسافر جابه‌جا می‌شود و در واقع ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه‌ای، ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین و ۷۳۰۰ شرکت حمل و نقل کالا مشغول به فعالیت هستند؛ به عبارتی بخش عظیمی از نیروی اشتغال در کشور مشغول مباحث حمل و نقل است و سازمان راهداری وظایف خطیری برعهده دارد.