سبقت فلرینگ پالایشگاه‌های جدید از فازهای قدیمی

سهم ۷۰ درصدی مجتمع گاز پارس‌جنوبی از سبد گازی کشور سبقت فلرینگ پالایشگاه‌های جدید از فازهای قدیمی گروه انرژی- مجمتع گاز پارس‌جنوبی یکی از نهادهای اصلی در تأمین گاز کشور محسوب می‌شود که در راستای توسعه کشور قدم‌های ارزنده‌ای را برداشته است. سهم این شرکت در برداشت از مخازن گازی تا پایان تیرماه ماه سال‌جاری […]

سهم ۷۰ درصدی مجتمع گاز پارس‌جنوبی از سبد گازی کشور

سبقت فلرینگ پالایشگاه‌های جدید از فازهای قدیمی

گروه انرژی- مجمتع گاز پارس‌جنوبی یکی از نهادهای اصلی در تأمین گاز کشور محسوب می‌شود که در راستای توسعه کشور قدم‌های ارزنده‌ای را برداشته است. سهم این شرکت در برداشت از مخازن گازی تا پایان تیرماه ماه سال‌جاری ۷۰ درصد بوده است که این رقم نشان‌دهنده اهمیت نقش پالایشگاه‌های گاز پارس‌جنوبی در تولید و بهره‌برداری از مخازن گازی کشور می‌باشد.

تولید ۱۰۰ درصدی اتان در SPGC

به گزارش مناقصه‌مزایده، درحالی‌که در مدت مذکور این شرکت بیش از ۷۱ درصد گاز شیرین را کرده، بیش از ۹۹ درصد میعانات گازی تولید شده در کشور نیز توسط این مجتمع عظیم تولید شده است.

از سوی دیگر ۶۱ درصد گوگرد تولیدی کشور نیز از طریق پالایشگاه‌های گازی پارس‌جنوبی عرضه شده است و  صددرصد اتان تولیدی کشور در این شرکت تولید می‌شود.

همچنین بیش از ۹۷ درصد گاز مایع (LPG) کشور نیز در پارس‌جنوبی تولید و عرضه می‌شود.

براساس این گزارش مجتمع گازی پارس‌جنوبی، با در اختیار داشتن پالایشگاه‌های متعددی که گاز تولیدی میدان گازی پارس‌جنوبی را فرآورش می‌کنند، در سال ۹۶، شیرین‌سازی و تولید فرآورده‌های گازی با حجم بیش از ۷۰ درصد از نیاز کشور را به ‌عهده داشته است.

با نگاهی به آمار و ارقام مذکور می‌توان گفت در پایتخت انرژی کشور پالایشگاه‌های گاز پارس‌جنوبی همچون غول‌های آهنی با تکیه بر قطب گازی کشور یک تنه بخش عظیمی از سبد انرژی کشور را تأمین می‌کنند.

اما این امر با چالش‌های خاص خود مواجهه شده است؛ فلرینگ و کمبود نیروی انسانی دو معضل همراه در مناطق عملیاتی است که این بخش از مشکلات مذکور مستثنی نبوده و نیست.

مشکلی برای تأمین گاز وجود ندارد

مهدی‌جمشیدی‌دانا، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این خصوص گفت: تولید مناسب و توسعه پالایشگاه‌های گاز پارس‌جنوبی باعث اطمینان در تأمین گاز کشور شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی فازهای جدید در ادامه سال جاری و افزایش تولید در پایتخت انرژی تا روزانه حداقل ۵۴۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین گفت: شرکت ملی گاز مشکلی برای تأمین گاز کشور در زمستان پیش‌رو نخواهد داشت.

جمشیدی‌دانا با بیان این‌که تعمیرات سال جاری در مجتمع گاز پارس‌جنوبی با کم‌ترین تأخیر و مطابق برنامه در حال انجام است، اظهارداشت: انتظار می‌رود، برای تعمیرات سال آینده نیز برنامه تعمیراتی با انسجام کامل صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به وجود مسایلی همچون کمبود نیروی انسانی در مجتمع گار پارس‌جنوبی به‌دلیل توسعه و تحریم‌های ایجاد شده باید هم‌اکنون تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا سال آینده نیز تعمیرات به موقع آغاز و اقلام مورد نیاز تأمین شود.

فلرینگ پالایشگاه‌های قدیمی کاهش یافت

اما فلرینگ و کاهش آن در مناطق عملیاتی از جمله دغدغه‌هایی است که همواره سایه خود را بر سر این مناطق پهن کرده است.

علیرضا نجومی، رییس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس‌جنوبی با اشاره به تلاش همه پالایشگاه‌های مجتمع در راستای به صفر رساندن فلرینگ گفت: در بین سال‌های ۸۷ تا ۹۶ میزان فلرینگ پالایشگاه‌های قدیمی کاهش چشمگیری داشته است. این میزان در سال ۹۶ برای فازهای یک تا ده ۴۱۶ میلیون استاندارد مترمکعب بوده است.

نجومی خاطرنشان‌کرد: مطابق طراحی میزان فلرینگ در هفته برای این پالایشگاه‌ها ۷ میلیون استاندارد مترمکعب در نظر گرفته شده که در سال گذشته از طراحی نیز گاز کم‌تری به فلر ارسال شده است.

به گفته وی با توجه به راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید میزان فلرینگ افزایش یافته که این حرکت برای کاهش در این پالایشگاه‌ها نیز ادامه دارد و میزان فلرینگ فازهای جدید‌التحویل نیز به‌زودی کاهش می‌یابد.

رعایت شاخص‌های جهانی زیست‌محیطی در پالایشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی با بیان این‌که با انجام اقدامات مناسب میزان فلرینگ ۵ پالایشگاه اول روند کاهشی داشته است، گفت: کاهش میزان فلرینگ پالایشگاه‌های جدید نیز در سال‌های آینده در دستور کار این شرکت قرار دارد.

هادی‌هاشم‌زاده فرهنگ؛ به ایلنا گفت: در مدیریت تعمیرات اساسی علی‌رغم افزایش تعداد پالایشگاه‌ها کاهش روزهای تعمیرات اساسی همواره مدنظر و مورد توجه است.

وی با بیان این مطلب گفت: در ۸ سال گذشته طبق برنامه همواره روزهای توقف در زمان تعمیرات اساسی کاهش پیدا کرده است.

فرهنگ افزود: در سال جاری نیز با اضافه شدن فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ باز هم این روند کاهش روزهای تعمیرات اساسی در برنامه کاری همکاران در مجتمع گاز پارس‌جنوبی است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی در ادامه به بهبود شاخص‌های ایمنی و محیط‌زیستی در این شرکت اشاره کرد و گفت: از منظر شاخص‌های ایمنی دو شاخص LTIF و TIRI در مقایسه با شاخص‌های OGP روند مناسبی داشته است.

وی با بیان این‌که مدیریت اصول و الزامات HSE یکی از چالش‌های مهم عملیات پایدار و ایمن پالایشگاه است، اظهار‌داشت: در سالیان اخیر با انجام اقدامات مناسب میزان فلرینگ ۵ پالایشگاه اول روند کاهشی داشته و فعالیت‌ها برای کاهش این مقادیر نیز ادامه دارد.