جیب‌های خالی در انتظار حباب حقوق!

جیب‌های خالی در انتظار حباب حقوق! گروه اجتماعی- حباب؛ واژه‌ای مصطلح در ادبیات فارسی است که طی یک سال اخیر بیش‌ترین کاربرد آن در اقتصاد دیده شده است! از حباب ارز گرفته تا حباب سکه و حباب خودرو و… . در این بین قیمت برخی کالا‌ها چنان بالا رفته که برخی‌ها از کلمه بالن جای […]

جیب‌های خالی در انتظار حباب حقوق!

گروه اجتماعی- حباب؛ واژه‌ای مصطلح در ادبیات فارسی است که طی یک سال اخیر بیش‌ترین کاربرد آن در اقتصاد دیده شده است! از حباب ارز گرفته تا حباب سکه و حباب خودرو و… . در این بین قیمت برخی کالا‌ها چنان بالا رفته که برخی‌ها از کلمه بالن جای حباب برای نشان دادن اوج قیمت‌ها استفاده می‌کنند. حال به مهم‌ترین حباب‌های ایجاد شده نگاه می‌کنیم:

حباب ارز

اولین حبابی که با تبدیلش به بالن موجب نگرانی کل جامعه و به‌خصوص اصناف را موجب شد، حباب ارز بود. بالا رفتن ناگهانی و وحشتناک قیمت انواع ارز و به خصوص دلار و یورو باعث شد که بزرگ‌ترین حباب اقتصادی ایران این گونه شکل گیرد. حبابی که باعث اعتراضات وسیع در سطح جامعه و البته بالا رفتن قیمت انواع کالا‌ها شد.

حباب سکه

طلایی‌‌ترین کالای ایرانی نیز با بالا رفتن قیمت ارز، سیرصعودی در پیش گرفت و رکوردهایی باورنکردنی به جا گذاشت. سکه با شروع بحران اقتصادی در کشور قیمتش از ۹۰۰هزار تومان سیرصعودی گرفت و به رقم باور نکردنی ۵ میلیون تومان نیز رسید! اتفاقی بی‌نظیر که خریدارانش را بی‌نهایت خوشحال کرد. در واقع کسانی که در طرح پیش‌فروش سکه بانک‌مرکزی شرکت کرده و سرمایه‌گذاری کرده بودند، با افزایش سرمایه باور نکردنی مواجه شدند تا بدین ترتیب دومین حباب(بالن) ایجاد شده، سکه باشد.

حباب خودرو

برای کسانی که ذره‌ذره پول‌هایشان را جمع کرده تا بتواند پس از سال‌ها خودرو تهیه کنند، با ایجاد حباب خودرو رویاهای خود را بر باد رفته دیدند. قیمت خودرو‌ها نیز همچون ارز و سکه با جهشی باورنکردنی رو‌به‌رو شد و به عنوان مثال پرفروش‌‌ترین خودرو کشور قیمت ۴۰میلیون تومان را نیز تجربه کرد در حالی که تا پیش از آن قیمتش چیزی بیش از ۲۰ میلیون تومان بود! این گونه بود که حباب خودرو نیز به حباب‌های دیگر اضافه شد.

حباب انواع خوراکی‌ها

همزمان با بالارفتن قیمت کالاهایی همچون سکه، ارز و خودرو در کشور، قیمت انواع کالا‌ها نیز افزایش یافت. برخی تولیدکنندگان بی‌انصاف نیز با به رغم ارز بر نبودن محصولشان از این شرایط سوءاستفاده کردند و قیمت کالایشان را افزایش دادند!

سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان

در این بین شاید بهترین فرصت برای تولیدکنندگان کالا‌ها به وجود آمد. مثلاً تولیدکنندگان لبنی و… که مدام برای افزایش قیمت کالاهایشان با دولت کشمکش داشتند، با افزایش کلی قیمت‌ها، قیمت محصولاتشان را به حدی افزایش دادند که برایشان به صرفه باشد. این اتفاق در دیگر محصولاتی که حتی ارزبر نیز نبود همچون نخود، لوبیا و… نیز رخ داد! در این بین دولت نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست کاری انجام دهد و قیمت انواع کالا‌ها افزایش یافت و همگان می‌دانند با ثبات بازار و پایین آمدن قیمت کالاهایی همچون ارز، سکه و خودرو اما دیگر محصولات تولیدی همچنان به قیمت قبل فروخته می‌شوند و کاهش قبل از سونامی قیمت‌ها را تجربه نکردند.

حباب حقوق؟

حال مهم‌ترین مسأله این است که تنها حبابی که در این بین ایجاد نشد حباب حقوق بود! در شرایطی که تقریباً قیمت تمامی کالا‌ها افزایش یافته‌اند، اما حقوق کارمندان و کارگران همچنان ثابت مانده است. معضلی که باعث شد تا بسیاری از قشر متوسط را تا نزدیک خط فقر بکشاند! در شرایطی که یارانه ۴۵۰۰۰تومانی همچنان پس از سال‌ها افزایش قیمتی نداشته و زمزمه‌های دو نرخی کردن بنزین نیز به گوش می‌رسد، شایسته است که حقوق نیز همچون باقی کالا‌ها حباب را تجربه کند!