مجازات بی‌پروای مفسدین اقتصادی است

رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران مجازات بی‌پروای مفسدین اقتصادی است گروه تجارت – مجتبی قدیری حاکم شدن جو بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی در بین مردم یلداراهدار، رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران با بیان این‌که امروز شرایط ایران وضعیت مناسبی ندارد و تقریباً در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیست‌محیطی […]

رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران

مجازات بی‌پروای مفسدین اقتصادی است

گروه تجارت – مجتبی قدیری

حاکم شدن جو بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی در بین مردم

یلداراهدار، رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران با بیان این‌که امروز شرایط ایران وضعیت مناسبی ندارد و تقریباً در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیست‌محیطی و… دچار بحران هستیم، گفت: از بحران ارزی و بانکی گرفته تا تحریم‌های بین‌المللی و سیاست‌های غلط داخلی، همه و همه دست به دست هم داده تا وضعیت نابسامان فعلی را رقم بزند. هر چند ایران در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد اما می‌توان گفت عمده این مشکلات از شرایط داخلی کشور ناشی می‌گردد. در کنار همه مسایل که خود به تنهایی معضلی مهم است، رانت و فساد و عدم شفافیت و عدم پاسخگویی مسؤولین بدنه حکومت اوضاع را وخیم‌تر کرده است. همه عوامل مذکور باعث شده که جو بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی جامعه در بین مردم حاکم شود و خود مردم نیز بحران را جدی‌تر کنند.

سیاست ارزی دولت بارز‌ترین نمونه بی‌تدبیری

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه‌داد: سیاست ارزی دولت بارز‌ترین نمونه بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت است. هر چند بحران ارزی فعلی ریشه در سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته نیز دارد اما کلید رفع بحران تا حدود زیادی به دست مسؤولین بوده است. سیاست پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز و عدم اجازه رشد آن همگام با تورم نه تنها صادرات را در برابر واردات ضعیف کرده و تولید را به مخاطره انداخته، بلکه باعث بروز بحران ارزی نیز شده است. وی گفت: دولت پس از بروز این بحران به جای تصمیم صحیح از ابتدا با در پیش گرفتن سیاست نرخ ارز ثابت و پس از آن با بخشنامه‌های پی در پی و اغلب غیرکارشناسی هم فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرد و هم به نابسامانی وضعیت بازار ارز دامن زد. در حالی‌که اگر در این تصمیم‌گیری‌های عجولانه و صدور بخشنامه‌های پشت سر هم با متخصصین و فعالان اقتصادی مشورت کرده بودند شاید امروز کشور در این بحران گرفتار نشده بود.

کنترل تورم دستاورد دولت از دست رفت

به گفته راهدار یکی از دستاوردهای دولت یازدهم کنترل تورم بود که متأسفانه اکنون با گذشت تنها یک سال از دولت دوازدهم این دستاورد از بین رفته است. وی یادآورشد: هر چند برخی به این نحوه دستیابی به این سیاست انتقاد داشته و ایراداتی وارد کرده‌اند اما به هر حال در حال حاضر تورم بار دیگر دو رقمی شده است. در حال حاضر نرخ تورم شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به نرخ تورم همین ماه در سال ۱۳۹۶، ۲۵٫۷ درصد رشد داشته است. همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١٣٩٧ به ۱۱٫۳درصد رسیده که نسبت به همین مدت در ماه قبل (۹٫۷درصد)، ۱٫۶ واحد افزایش یافته است. این افزایش مداوم سطح عمومی قیمت‌ها ریشه‌های مختلف از جمله افزایش نرخ ارز و تلاطم بازار ارز، تحریم‌های بین‌المللی و شکل‌گیری انتظارات تورمی، احتکار، واردات رانتی، نقدینگی و تنگناهای بانکی، دخالت‌های حاکمیتی و… است که برای حل رشد فزاینده تورم لازم است به همه ابعاد آن هم زمان و به‌طور کلان نگریسته شود.

شفافیت در واگذاری‌ها نبود

رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران با بیان این‌که دولت یازدهم شعار خصوصی‌سازی و کوچک‌سازی دولت را در پیش گرفت اما پس از روی کار آمدن در این راستا اقدام مهمی انجام نداد، گفت: علاوه بر این در واگذاری‌ها نیز شفافیت وجود نداشت و بسیاری از آنها در واقع واگذاری خصولتی بوده است. اگرچه اقتصاد بیمار کشور شرایط لازم برای جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها و حذف سیاست‌های حمایتی پرداخت یارانه‌ها را نداشته و برخی که از اقتصاد رانتی بهره می‌برند در برابر این مسأله مانع‌تراشی می‌کنند، اما باید گفت سیاست‌های اقتصادی در مجموع باعث توزیع رانت و افزایش قاچاق شده است و حتی سیاست‌های حمایتی دولت نیز با این روش به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

رسانه‌ها رسالت اصلی خود را از یاد برده‌اند

راهدار اظهارکرد: متأسفانه همه مشکلات فوق در کنار انحصار رسانه‌ها باعث شده که مردم نتوانند از مجرای درست مطالبات بر حق خود را به گوش مسؤولین برسانند. رسانه‌ها رسالت اصلی خود را که همانا روشنگری و پرسشگری است از یاد برده و به جای نشان دادن وضع موجود و پیگیری خواسته‌های مردم، تنها سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که در راستای اهداف بخش محدودی از رجل سیاسی کشور و نهاد‌ها و احزاب است. وی افزود: انحصار رسانه باعث شده مردم به رسانه‌های ملی اعتماد نداشته و به رسانه‌های بیگانه رجوع کنند و مطالبات خود را از بیگانگان بخواهند. رسانه‌های موظفند وعده‌ها و شعارهای مسؤولین را پیگیری کرده و به صورت کارشناسانه و کاملاً بی‌طرف عملکرد آنها را ارزیابی نمایند و در مواقع ضعف عملکرد به دنبال پاسخ صریح و روشن باشند.

بهترین پاسخ، پذیرفتن اشتباهات است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی یادآورشد: با توجه به برخی معضلات گفته شده که هر کدام به تنهایی می‌تواند کشور را سال‌ها به عقب براند، باید گفت که همه مسؤولین و نه تنها قوه مجریه‌ و نه تنها مسؤولین فعلی، نمی‌توانند اشتباهاتی را که سال‌هاست مرتکب شده‌اند، منکر شوند و پاسخ قانع کننده‌ای برای معضلات به وجود آمده بدهند. بهترین پاسخ، پذیرفتن اشتباهات رخ داده و عزم جزم برای جبران مافات است.

تنها راه نجات کشور صداقت و شفافیت مسؤولین است

وی با بیان این‌که مسؤولین در هر یک از قوا و سایر نهادهای وابسته به حکومت بایستی مسایل و مشکلات مبتلا به کشور را شناخته و شرایط را واقع‌بینانه برای مردم تشریح نمایند، گفت: چنانچه مردم شاهد عملکرد شفاف از سوی مسؤولین باشند اعتماد به جامعه باز می‌گردد و مردم نیز با حکومت همراه می‌شوند. تنها راه نجات کشور از این شرایط بحرانی صداقت و شفافیت مسؤولین با مردم و مبارزه و مجازات بی‌پروای مفسدین اقتصادی است. راهدار تأکید‌کرد: از سوی دیگر مسؤولین بایستی برای بهبود اوضاع در همه زمینه‌ها اقدامات گام به گام انجام دهند به‌طوری‌که نتیجه آن برای مردم ملموس بوده و در واقع گامی برای هموار کردن معضلات جامعه باشد.