بازار ارز به تعادل می‌رسد؟

بازار ارز به تعادل می‌رسد؟ گروه بانک، بیمه، بورس- تعادل در بازار ارز، آرزویی که ماه‌هاست فعالان اقتصادی و خصوصاً اصناف در انتظارش هستند و حالا بعد از ماه‌ها می‌توان گفت که این بازار دارد رنگ و بوی آرامش را به خود می‌بیند. دیگر نه از افزایش ساعتی قیمت ارز خبری هست و نه از […]

بازار ارز به تعادل می‌رسد؟

گروه بانک، بیمه، بورس- تعادل در بازار ارز، آرزویی که ماه‌هاست فعالان اقتصادی و خصوصاً اصناف در انتظارش هستند و حالا بعد از ماه‌ها می‌توان گفت که این بازار دارد رنگ و بوی آرامش را به خود می‌بیند. دیگر نه از افزایش ساعتی قیمت ارز خبری هست و نه از شلوغی خیابان فردوسی، پاساژ افشار و دیگر مراکز خرید و فروش قیمت ارز در پایتخت. حال سؤال این است که با توجه به نزدیک شدن تحریم‌های بعدی آمریکا علیه ایران در ۱۳ آبان، آیا دولت توانایی کنترل قیمت ارز و متعادل نگه داشتن آن را دارد یا نه؟

دولت مشغول بازی با نرخ ارز است

در همین ارتباط، حجت‌الاسلام‌قاسم‌روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب گفت که دولت مشغول بازی با نرخ ارز است؛ چنانچه شورای نگهبان، مصوبه CFT مجلس را رد کند، دوباره دلار را به ۱۵ و ۱۶ هزار تومان خواهند رساند و می‌گویند ببینید تقصیر شورای نگهبان بود. بعد که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود، تا زمانی که بررسی می‌شود، قیمت دلار را مقداری پایین نگه می‌دارند و اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن را رد کند دلار مجدداً به ۱۹ تومان می‌رسد. وی، اهرم اقتصادی را مکمل اهرم رسانه‌ای دانست و با بیان این‌که اهرم اقتصادی، همان نرخ ارز است، خاطرنشان‌کرد: چند روز پیش و قبل از تصویب CFT به خاطر این‌که کشور دچار تنش‌های اجتماعی شده بود، دولت با تزریق ارز، دلار ۱۹ هزارتومانی را به مرز ۱۰ تومان رساند. بازار هم به خاطر هوشمند بودن، بلافاصله خواست دلارهایش را عرضه کند اما صرافی‌‌ها نپذیرفتند و یک جنگ روانی معکوس ایجاد شد و دلار به نزدیک ۷ تا ۸ هزارتومان رسید. وی در گفت‌وگو با فارس ادامه‌داد: در این وضعیت بود که دولت بلافاصله دخالت کرد و گفت من دلار را ۱۰٫۵ می‌خرم و دلار را به سطح ۱۳ هزار تومان آورد. علت این اقدام دولت این بود که از اهرم دلار برای تصویب CFT استفاده کند. بعد هم بعیدی‌نژاد توئیت کرد که هر چه سریع‌تر مجلس وارد شود و حالا که دلار ارزان شده، از این فرصت استفاده کنید. روز تصویب CFT دولت باز دخالت کرد و دلار به مرز ۱۱ تومان کاهش پیدا کرد.

بانک مرکزی به‌دنبال ایجاد تعادل در بازار ارز است

اما عبدالناصرهمتی، رییس کل بانک مرکزی نظر دیگری دارد و می‌گوید که دولت به دنبال ایجاد آرامش در بازار ارز است. رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: ثبات در بازار ارز برای اقتصاد کشور مهم است و تمام تلاشمان را برای ایجاد این ثبات خواهیم کرد. موضوع دارو و تجهیزات پزشکی که در دستور کار ستاد قرار داشت، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ما برخوردار است. به مردم این اطمینان را می‌دهیم که بانک مرکزی حمایت تمام قد از دارو و تجهیزات پزشکی خواهد کرد. از اول سال تاکنون بالغ بر ۳ میلیارد دلار ارز برای دارو، مواداولیه و تجهیزات پزشکی تأمین ارز کرده‌ایم. آنچه که دولت بر ما تکلیف کرده و به‌طور جدی به دنبال آن هستیم این است که دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به همه موارد اولویت داشته باشد. حتی مبالغ کلان چند صد میلیون دلار را به صورت آماده در اختیار وزارت بهداشت گذاشته‌ایم تا هر لحظه که احساس نیاز داشتند از آن طریق خرید خود را انجام دهند؛ بنابراین هیچ محدودیتی برای تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی کشور نداریم و امیدواریم که بخشی از مشکلات داروسازان در خصوص مواداولیه و نقدینگی را حل کنیم. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی پیرامون تنظیم بازار ارز، تصریح‌کرد: ترجیح می‌دهم بیش‌تر عمل کنم و کم‌تر راجع به بازار صحبت کنم. به مردم می‌گویم که ارز و سکه محصول خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک سرمایه‌گذاری آن بالا است.

بانک مرکزی ارزی به صرافی‌ها تزریق نمی‌کند

همچنین رضاترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان در یک نشست خبری گفت: ورود بانک‌ها برای خرید ارز خانگی از جامعه تأثیر چندانی بر فعالیت صرافی‌ها ندارد. در واقع بانک مرکزی دیگر نقش بازارسازی را ایفا نمی‌کند بلکه بازیگر این بازارهاست. نرخ ارز براساس تکنیک‌های اقتصادی اصولاً قابل پیش‌بینی است، به ویژه ارزهای جفت مثل یورو و دلار، اما در ایران این امر خیلی محقق نیست زیرا ما تحت هجمه و فشارهای خارجی هستیم. سامانه نیما آنچنان دخالتی بر میزان ارز نقدی و داخلی بازار‌ها ندارد بلکه تنها ۵ درصد از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی کشور در این مکان جا به جا می‌شود. ضمن این‌که معتقدم ایراداتی در این نوع معامله‌ها وجود دارد. بازار ثانویه باید دارای یک اتاق شیشه‌ای باشد که بتواند خریدار و فروشنده را رصد کرد و هر کسی که ارزی برای فروش دارد به مانند کشورهای اروپایی به صورت حضوری در همان جا خریدار مورد نظر خود را پیدا کند. پس از ۲۱ فروردین سال‌جاری، دلالان به‌صورت زیرزمینی به خرید و فروش ارز می‌پرداختند اما با تعویض مدیر کل بانک مرکزی نگاه واقعی‌تری به این صنف متمرکز شد و ما شاهد آغاز مجدد فعالیت صرافی‌ها بودیم. درباره بخشنامه‌ای که این کانون صادر کرد با توجه به دستورالعمل‌های بانک مرکزی رقم اعلامی بر مبنا و سقف کف بازار صورت گرفت، کانون صرافان هیچ رابطه و نقش سیاسی را ایفا نمی‌کند.