احتمال جدی کاهش بهای بلیت ایرلاین‌ها!

در پی کاهش نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود احتمال جدی کاهش بهای بلیت ایرلاین‌ها!  صندلی‌های خالی هواپیما‌ها چشم انتظار مسافران گروه راه و شهرسازی- شهریورماه امسال و به دنبال افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما، سفرهای هوایی با کاهش تقاضا مواجه شد و این امر باعث خالی ماندن ظرفیت پروازهای مختلف شد. تا چندی قبل که همچنان […]

در پی کاهش نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود

احتمال جدی کاهش بهای بلیت ایرلاین‌ها!

 صندلی‌های خالی هواپیما‌ها چشم انتظار مسافران

گروه راه و شهرسازی- شهریورماه امسال و به دنبال افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما، سفرهای هوایی با کاهش تقاضا مواجه شد و این امر باعث خالی ماندن ظرفیت پروازهای مختلف شد. تا چندی قبل که همچنان قیمت دلار سر به فلک کشیده بود و به دنبال گذر از رکورد ۲۰ هزار تومان هم بود، شاهد خالی شدن صندلی‌های هواپیما‌ها و سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها بودیم و ایرلاین‌ها هم مدعی بودند که راه چاره دیگری ندارند و راه علاج حل این مشکل را تنها و تنها پایین آمدن نرخ ارز می‌دانستند. حال نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی کاهش یافته است و امیدها برای تداوم کاهش نرخ دلار ادامه دارد لذا دیگر وقت پایین آمدن بلیت انواع پروازهای داخلی و حتی خارجی فرا رسیده است تا ایرلاین‌ها هر چه زودتر در این جهت گام‌های بلندی ‌بردارند.

نرخ بلیت هواپیما باید حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد

رییس کمیسیون عمران مجلس از برگزاری نشست ویژه اعضای این کمیسیون با علی‌لاریجانی، رییس مجلس در هفته اخیر خبر داد.

محمدرضا‌رضایی‌کوچی با اشاره به نرخ کنونی بلیت پروازهای هوایی داخلی و خارجی در کشور، گفت: مسؤولان سازمان هواپیمایی بار‌ها اعلام کرده بودند که نرخ بلیت هواپیما از مهر ماه با پایین آمدن حجم مسافران، کاهش خواهد یافت، اما هنوز این مسأله کاملاً محقق نشده است، البته آنها علت اصلی افزایش قیمت‌ها را نقش ۵۰ درصدی تشدید نرخ ارز اعلام می‌کردند.

مردم به علت نرخ بالا توان استفاده از پروازهای هوایی را ندارند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: خوشبختانه در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت ارز بوده‌ایم، حال انتظار می‌رود که نرخ بلیت هواپیما نیز تقلیل یابد، زیرا در صورت بالا بودن قیمت بلیت هواپیما، مردم توان استفاده از پروازهای هوایی را نخواهند داشت. این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر کاهش حداقل ۲۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما، گفت: در شرایط کنونی با توجه به کاهش میزان مسافرت‌ها و پایین آمدن نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما باید کاهش معناداری را تجربه کند.

نخستین متضرر بالا بودن نرخ بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها هستند

وی با بیان این‌که نخستین متضرر بالا بودن نرخ بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها هستند، تصریح‌کرد: قطعاً با بالا بودن نرخ بلیت و نبود مشتری، شرکت‌های هوایی به زمین می‌خورند. از طرف دیگر با این شرایط، آمار گردشگری نیز کاهش محسوسی خواهد یافت.

 

بهارستان خواستار اصلاح قیمت بلیت هواپیما به میزان نرخ قبل از گرانی‌ها است

رییس کمیته حمل و نقل مجلس گفت: تا حدودی تعادل در نرخ بلیت پروازهای هوایی برقرار شد، اما این کاهش به میزان قابل تصور و انتظار نبود، از این رو مجلس خواستار اصلاح قیمت بلیت هواپیما به میزان نرخ قبل از گرانی‌ها است. شادمهرکاظم‌زاده با اشاره به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی در چند ماه اخیر و عدم تحقق وعده مسؤولان درباره کاهش قیمت بلیت در مهر ماه، گفت: این وعده در نشست‌های پیشین کمیسیون عمران مجلس از سوی مسؤولان سازمان هواپیمایی داده شد که نرخ بلیت هواپیما با توجه به کم شدن تقاضا در مهر ماه کاهش می‌یابد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: البته باید گفت که تا حدودی تعادل در نرخ و قیمت بلیت پروازهای هوایی برقرار شد، اما این کاهش به میزان قابل تصور و انتظار نبود، از این رو مجلس خواستار اصلاح قیمت بلیت هواپیما به میزان نرخ قبل از گرانی‌ها است. وی ادامه داد: از طرف دیگر مسؤولان سازمان هواپیمایی و مسؤولان ایرلاین‌ها اعلام کرده‌اند که نرخ بلیت پروازهای هوایی شناور بوده و به میزان تقاضا و حجم سفر‌ها و همچنین نوع هواپیما و انتخاب صندلی در هواپیما تغییر خواهد کرد و مثلاً مسافران صندلی‌های آخر هواپیما، قیمت پایین‌تری را پرداخت می‌کند.

کاهش قیمت بلیت تا ۵۰ درصد

در همین رابطه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با وجود عدم تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از سامانه نیما، ایرلاین‌‌ها داوطلبانه تصمیم گرفتند قیمت بلیت خود را برای پروازهای داخلی ۵۰ درصد کاهش دهند. مقصوداسعدی‌سامانی، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی در محل این انجمن اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت بلیت سبب شده بود که در روزهای اخیر مردم سفرهای خود را با هواپیما کاهش دهند. وی ادامه‌داد: تصمیم شرکت‌های هواپیمایی با هدف رفاه حال مردم و پایداری صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور اتخاذ شده و تداوم این مسأله نیازمند تأمین ارز مورد نیاز شرکت‌های هوایی است. وی تأکید کرد که کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت برای مسیرهای داخلی است و شامل پروازهای بین‌المللی نمی‌شود.

ادعای ایرلاین‌‌ها در وابستگی کامل هزینه‌ها به نرخ ارز، منطقی نیست

همچنین مدیرعامل سابق کیش‌ایر گفته است که عمده هزینه شرکت‌های هواپیمایی به‌ جز سوخت که به ریال پرداخت می‌شود، ارزی است اما یک کارشناس با رد این موضوع معتقد است ادعای ایرلاین‌‌ها در وابستگی تمام و کمال هزینه‌هایشان به نرخ ارز، منطقی نیست. اگرچه مدیرعامل سابق کیش‌ایر گفته عمده هزینه شرکت‌های هواپیمایی به‌ جز سوخت که به ریال پرداخت می‌شود، ارزی است اما یک کارشناس با رد این موضوع معتقد است ادعای ایرلاین‌‌ها در وابستگی تمام و کمال هزینه‌هایشان به نرخ ارز، منطقی نیست.

در همین زمینه محمدتقی‌جدیدی، مدیرعامل سابق کیش‌ایر با بیان این‌که قدرت خرید مردم اجازه استفاده از هواپیما را نمی‌دهد؛ عنوان‌کرد: افزایش بلیت هواپیما، ناشی از مشکلات ارزی ایرلاین‌هاست، این در حالی است که در گذشته سفر در سبد هزینه هر خانواده‌ای بوده اما در چند ماه اخیر شاهد کاهش سفرهای داخلی و خارجی بودیم.

۵ رکن اصلی هزینه‌های عملیاتی ایرلاین‌ها

گفتنی است تمام هزینه‌های عملیاتی ایرلاین‌‌ها را مبتنی بر ۵ رکن اصلی است :

۱ – هزینه منابع انسانی که مهم‌ترین هزینه هر ایرلاینی محسوب می‌شود و برای شرکت‌های ایرانی تمام ریالی است.

۲- هزینه سوخت که براساس مدل و نوع هواپیما به ازای هر مسافر در هر ساعت پرواز بین ۱۵ تا ۲۵ لیتر است و نرخ آن هم به ریال و بسیار ارزان‌تر از سوخت خودرو است.

۳ – هزینه تعمیرات و قطعات یدکی که بخش دستمزد آن ریالی و بخش مربوط به تأمین قطعات ارزی است.

۴ – هزینه عملیات فرودگاهی(هندلینگ) چهارمین آیتم هزینه‌ای برای ایرلاین‌هاست که به صورت ریالی در وجه شرکت‌های خدمات فرودگاهی پرداخت می‌شود.

۵ – آخرین مبحث هزینه‌ای برای پرواز هزینه عملیات ناوبری است که هواپیمایی کشوری از ایرلاین‌های ایرانی به صورت ریالی دریافت می‌کند اما ایرلاین‌های خارجی باید به ازای هر تن وزن هواپیما براساس کاتالوگ کارخانه سازنده و برای طی هر ۱۰ کیلومتر مسیر در فضای ایران مبلغ ۷ سنت پرداخت کنند.