دعوت یا احضار! ؟

نگاهی به برخی کارشکنی‌ها در خصوص زلزله‌زدگان کرمانشاه دعوت یا احضار! ؟ گروه اجتماعی- زلزله بلای خانمانسوزی که علاوه بر صدمات جانی، روحی و روانی ناشی از فوت افراد، صدمات مالی و خسارات فراوان را نیز با خود به همراه می‌آورد. نمونه آن زلزله کرمانشاه بود. زلزله‌ای که باعث فوت ده‌ها تن و خسارت‌های فراوان […]

نگاهی به برخی کارشکنی‌ها در خصوص زلزله‌زدگان کرمانشاه

دعوت یا احضار! ؟

گروه اجتماعی- زلزله بلای خانمانسوزی که علاوه بر صدمات جانی، روحی و روانی ناشی از فوت افراد، صدمات مالی و خسارات فراوان را نیز با خود به همراه می‌آورد. نمونه آن زلزله کرمانشاه بود. زلزله‌ای که باعث فوت ده‌ها تن و خسارت‌های فراوان مالی شد.

چادر، جای منزل!

طبق معمول مهم‌ترین مکان برای اسکان زلزله‌زدگان یعنی چادر در اختیار آنان قرار گرفت که البته متأسفانه هنوز هم بعد از گذشت ماه‌ها تنها مکان مورد استفاده زلزله‌زدگان است! زلزله‌زدگانی که همچنان به علت وخامت اوضاع در انتظار کمک هستند.

آغاز امداد سلبریتی‌ها

با گذشت چند روز از زلزله کرمانشاه ستاره‌های سرشناس دنیای سیاست، هنر و ورزش آستین‌هایشان را بالا زدند تا به کمک هموطنانشان بیایند. علی‌دایی، علی‌پروین، احمدرضا‌عابدزاده، مهدی‌مهدوی‌کیا و به همراه بزرگانی همچون صادق‌زیباکلام با خرید اقلام به کمک زلزله‌زدگان شتافتند. در این بین برخی همچون علی‌دایی و صادق‌زیباکلام با اعلام شماره حساب از مردم خواستند تا کمک‌های نقدی خود را به حسابشان بریزند.

آغاز عملیات ساخت و ساز

علی‌دایی و صادق‌زیباکلام به رغم مشکلات خود به دلیل اعتماد مردم به آنها شروع به عملیات ساخت و ساز مسکن برای زلزله‌زدگان کردند. علی‌دایی به صورت مرتب و با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام خود از روند مراحل ساخت و ساز رونمایی کرد و در طرف دیگر هم صادق‌زیبا‌کلام با گرفتن مجوز ساخت شهرکی به نام امید و آغاز عملیات ساخت و ساز از عزمش برای به مقصد رساندن کمک‌های نقدی خبر داد.

انتقاد برخی نمایندگان و مسؤولان!

با آغاز عملیات ساخت و ساز اما انتقادات نسبت به کمک‌های نقدی کاهش نیافت و باعث انتقاد برخی نمایندگان و مسؤولان کشور شد. برخی نمایندگان خواستار تحویل کمک‌های نقدی به سازمان‌های زیربط همچون هلال احمر شدند و برخی هم پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند که برخی سلبریتی‌ها از کمک‌های نقدی مردم سوءاستفاده کردند و این درحالی بود که در طرف مقابل مردم با ریختن پولشان به حساب سلبریتی‌ها نشان دادند که به آنان اعتماد بیش‌تری دارند.

احضار علی‌دایی و صادق‌زیباکلام به پلیس آگاهی

با ادامه جنجال‌های مربوط به کمک‌های نقدی پلیس صادق‌زیباکلام و علی‌دایی به عنوان دو چهره سرشناس به اداره آگاهی پلیس احضار شدند. اتفاقی که انتقاد شدید علی‌دایی را پس از ماه‌ها تلاش در پی داشت. آقای گل فوتبال جهان با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: آخر و عاقبت ۱۱ ماه تلاش شبانه‌روزی برای ساخت و ساز خانه‌های مردم زلزله‌زده کرمانشاه: احضار به آگاهی.

توضیح پلیس در مورد احضار علی‌دایی و صادق‌زیباکلام به آگاهی

در همین ارتباط، محمدرضامقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا درباره تصاویر منتشر شده از احضارنامه برخی سلبریتی‌هایی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله کرمانشاه کرده بودند، گفت: پلیس آگاهی ناجا ضابط قوه قضاییه است و وظیفه اجرای دستورات قضایی را دارد. وی با اشاره به زلزله کرمانشاه اظهارکرد: زمانی که کمک‌های مردمی برای هموطنان زلزله‌زده جمع می‌شد، ابتدا سازمان‌دهی مشخصی برای آن وجود نداشت و افراد مختلفی زحمت کشیده و اقدام به جمع‌آوری کمک کردند. الان لازم است بدانیم که این کمک‌‌ها چه میزان است و کجا اتفاق می‌افتد. مقیمی با بیان این‌که «دعوت افراد مختلف به پلیس آگاهی برای انجام مصاحبه در این خصوص بوده است»، گفت: افرادی که به پلیس آگاهی دعوت شدند، نه به عنوان مجرم و متهم، بلکه به عنوان مطلع دعوت و این دعوتنامه برای خیلی‌‌ها صادر شد و آنها هم آمدند و صحبت کردند و توضیحاتی را ارایه کردند؛ البته برخی هم نیامدند.

احضار نه دعوت

 حسین‌اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: بحث احضار در مورد بسیاری از این افراد مطرح نبوده بلکه ما از آنها دعوت کردیم تا توضیحاتی را ارایه دهند. دستگاه قضایی تعدادی از این افراد را به ما معرفی کرده و گفتند با توجه به این‌که این افراد اطلاعاتی را در اختیار دارند بیایند تا اطلاعات در این زمینه تکمیل شود. این افراد دعوت شده و پس از تکمیل اطلاعات مسأله به دستگاه قضایی ارجاع شد؛ درباره این‌که دستگاه قضایی چه تصمیماتی گرفته، ما اطلاع نداریم.

به هر حال آنچه در تصاویر سلبریتی‌ها مشخص است برگه احضاریه آنان به پلیس آگاهی است؛ اما آن چیزی که مسؤولین می‌گویند دعوت از آنان بوده است و نه احضار. حال سؤالی که می‌ماند این است که آیا با بستن حساب افرادی چون علی‌دایی به حل مشکل زلزله‌زدگان کمک می‌شود؟ آن هم در شرایطی که در حال نزدیک شدن به فصل سرما هستیم و هر روز تأخیر در ساخت و ساز یعنی سپری کردن یک زمستان سرد و وحشتناک به لطف کارشکنی‌ها!!!