۲۶۲ اختراع در بازار دارایی فکری فرابورس وجود دارد

معاون فرابورس در نشست خبری ورود شرکت «آوه سینا» به بازار سرمایه ۲۶۲ اختراع در بازار دارایی فکری فرابورس وجود دارد مسعود طاهری- معاون فرابورس با اشاره به جزییات عملکرد صندوق‌های جسورانه گفت: ۲۶۲ اختراع در بازار دارایی فکری فرابورس وجود دارد که معامله ۹ اختراع نیز در چند ماه اخیر با ارزش ۶ میلیارد […]

معاون فرابورس در نشست خبری ورود شرکت «آوه سینا» به بازار سرمایه

۲۶۲ اختراع در بازار دارایی فکری فرابورس وجود دارد

مسعود طاهری- معاون فرابورس با اشاره به جزییات عملکرد صندوق‌های جسورانه گفت: ۲۶۲ اختراع در بازار دارایی فکری فرابورس وجود دارد که معامله ۹ اختراع نیز در چند ماه اخیر با ارزش ۶ میلیارد تومان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مهدی‌علم‌الهدی در چهل‌ و یکمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه»، آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌ها و عرضه‌های اولیه در فرابورس را اعلام کرد و گفت: در بازار دارایی فکری فرابورس ۲۶۲ اختراع وجود دارد که معامله ۹ اختراع نیز در چند ماه اخیر با ارزش حدود ۶ میلیارد تومان انجام شده است.

عملکرد صندوق‌های جسورانه

معاون پذیرش و ناشران فرابورس در ادامه افزود: در بخش صندوق‌های جسورانه ۵ صندوق در تابلو وجود دارد که حجم معاملات آن به ۱۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

سیدمهدی‌علم‌الهدی با اعلام این‌که موافقت اصولی ۹ صندوق جسورانه در فرابورس صادر شده گفت: پذیره‌نویسی یک صندوق در هفته آینده در فرابورس انجام می‌گیرد که صندوق بازنشستگی کشوری مؤسس آن خواهد بود و این صندوق در حوزه بیمه و بانک فعالیت خواهد کرد.

وی اظهارداشت: درخواست پذیرش ۱۰ صندوق نیز در حال بررسی است که در بین آنها درخواست‌هایی از حوزه‌های فیلم، اکتشاف و کشاورزی نیز وجود دارد.

۱۳ درخواست از دانش‌بنیان‌ها

همچنین سیدمهدی‌علم‌‌الهدی با اعلام این‌که ۱۳ درخواست پذیرش شرکت‌های دانش بنیان ارایه شده افزود: دستورالعمل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی نیز در سازمان بورس تصویب شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

ورود آوه سینا به بازار سرمایه

در ادامه این نشست خبری، جلسه معارفه داروسازی آوه سینا در فرابورس ایران برگزار شد تا این شرکت یک گام به عرضه اولیه نزدیک‌تر شود. این جلسه با حضور خشایارکریمیان رییس هیأت مدیره، سیامک‌میرترابی نایب رییس هیأت مدیره و مدیرعامل مجموعه، ثریانژاد مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن و مهدی‌علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس برگزار شد.

ثبت ۸۳ اختراع بین‌المللی

طی این نشست میرترابی مدیرعامل شرکت «داروسازی آوه سینا» در معرفی شرکت گفت: شرکت «داروسازی آوه سینا» با نماد داوه اولین شرکت ایرانی است که قادر به ثبت اختراع در آمریکا و اروپا شده و مهم‌ترین وجه تمایز آن با سایر شرکت‌های همگروه، توانمندی در زمینه تحقیقات است که منجر به امکان تولید داخلی جدید‌ترین دارو‌ها با داشتن بالا‌ترین کیفیت محصولات دارویی شده و تاکنون ۸۳ ثبت اختراع بین‌المللی و مقالات علمی متعدد در معتبر‌ترین نشریات علمی ثبت و منتشر کرده است.

میرترابی در خصوص سرمایه این شرکت گفت: آوه سینا با سرمایه اسمی ۳۵ میلیارد تومانی به دو بخش عمده تولید مواد مؤثره دارویی و داروهای ساخته شده تقسیم می‌شود و متشکل از شرکت شیمیایی دارویی ارسطو برای تولید مواد مؤثره دارویی، شرکت داروسازی آوه سینا برای تولید داروهای خوراکی و شرکت پخش دایا دارو برای فعالیت پخش سراسری دارو در زنجیره ارزش است.

وی افزود: به عبارت دیگر می‌توان گفت از جمله مزیت‌های نسبی شرکت نسبت به رقیبان، کامل بودن زنجیره تولید ماده‌اولیه، تولید دارو و توزیع است.

وی در مورد جایگاه این شرکت در صنعت دارویی افزود: براساس گزارش آمار‌نامه سال ۹۵ دارویی کشور، در بین ۱۴۵ شرکت داروسازی، رتبه ۳۹ را در فروش عددی و رتبه ۴۸ را در فروش ریالی به دست آورد. این در حالی است که برخی از محصولات تولیدی شرکت رتبه یک تا ۴ را در بین محصولات دارویی فروش رفته در ایران کسب کرده است.

میرترابی با اشاره به وضعیت فعلی تولید شرکت گفت: اکنون شرکت ۵۱ محصول را تولید می‌کند که ۱۰ محصول آن به صورت کپسول و ۴۱ نوع قرص را شامل می‌شود.

تولید داروهای ضد سرطان

مدیرعامل شرکت «داروسازی آوه سینا» در خصوص طرح توسعه این شرکت گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی طرح توسعه‌ای شرکت بر تولید داروهای ضد سرطان متمرکز است.

وی افزود: داروهای ضد‌سرطان از محل مواد مؤثره داروی ضد‌سرطان تولید شده در شرکت ارسطو به بهره‌برداری می‌رسد که در مرحله اول تولید ۹ داروی ضد‌سرطان که مجوزهای آن از وزارت بهداشت اخذ شده و در راستای عملیاتی کردن تولید داروی ضد‌سرطان، سالن‌های مخصوص تولید در حال تکمیل است

میرترابی با اشاره به تولید ماده اولیه داروی سرطان در شرکت زیرمجموعه خود اظهارکرد: در صورتیکه ماده اولیه داروهای ضدسرطان در شرکت ارسطو که زیرمجموعه شرکت آوه سینا است، تولید شود؛ قیمت تمام شده این دارو‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که سایر رقبا ماده‌اولیه را از چین و هند وارد می‌کنند. از این رو عملی شدن این طرح می‌تواند ما را از سایر رقبا پیش انداخته و به رتبه دهم ریالی در بین ۱۴۵ شرکت برساند.

تأثیر تحریم‌ها بر صادرات

وی در پایان با اشاره به تحریم‌ها گفت: پیش از تحریم‌ها شرکت آوه سینا به کانادا، عراق، افغانستان، سوریه و… صادرات دارو داشت که پس از تحریم‌ها با توجه به کمبود داروی داخلی، صادرات دارو ممنوع شد. با این حال امیدواریم با بهبود شرایط سیاسی کشور، صادرات دارو را از سر بگیریم.

گفتنی است شرکت داروسازی آوه سینا به عنوان یکصد و یکمین شرکت در بازار دوم فرابورس هفته آینده برای اولین بار پس از پذیرش و با احراز همه شرایط عرضه اولیه می‌شود. براساس این گزارش، این ناشر به عنوان یکصد و یکمین شرکت حاضر در بازار دوم فرابورس با نماد معاملاتی «داوه» و در گروه مواد و محصولات دارویی در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۹۶ از سوی هیأت پذیرش فرابورس در فهرست نرخ‌های این بازار درج و طی یکشنبه هفته آینده به روش ثبت سفارش عرضه اولیه می‌شود.

ارزش‌گذاری هر سهم

براساس این گزارش ارزش‌گذاری هر سهم شرکت داروسازی آوه سینا با سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی و براساس روش جریان نقدی تنزیل شده(DCF) معادل با ۳۵۱ تومان و ۸ ریال، روش تنزیل سود‌های تقسیمی معادل با ۲۳۸ تومان و ۶ ریال و براساس روش نسبی معادل با ۳۳۶ تومان و ۹ ریال برآورد شده که با محاسبه میانگین، ارزش ذاتی هر سهم معادل با ۳۰۹ تومان و یک ریال برآورد می‌شود.

وضعیت مالی

دارایی‌های «داوه» در سال ۹۶ به ۹۰۷ میلیارد ریال رسیده است که از این میزان ۵۹۲ میلیارد ریال به دارایی‌های جاری اختصاص دارد. دوره وصول مطالبات این شرکت از ۳۹۸ روز به ۳۳۸ روز در سال ۹۶ کاهش یافته است.

از سویی دیگر، موجودی کالای این شرکت در پایان سال ۹۶ به ۱۱۹ میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیارد ریال کاهش یافته است. همچنین دوره گردش موجودی کالا به ۹۷ روز کاهش یافته و سود هر سهم سال ۹۶ را ۴۲۲ ریال اعلام کرده است.