افزایش سوددهی بازار سازندگان با ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی

افزایش سوددهی بازار سازندگان با ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی ساخت ۱۲ کالای نفتی به مناقصه می‌رود گروه انرژی- ضرورت استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل از جمله سیاست‌های محوری در وزارت نفت بوده که از دیرباز تاکنون به صورت جدی توسط مدیران و مسؤولان پیگیری شده است. اهمیت به این جریان تا جایی بود که شرکت‌های […]

افزایش سوددهی بازار سازندگان با ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی

ساخت ۱۲ کالای نفتی به مناقصه می‌رود

گروه انرژی- ضرورت استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل از جمله سیاست‌های محوری در وزارت نفت بوده که از دیرباز تاکنون به صورت جدی توسط مدیران و مسؤولان پیگیری شده است. اهمیت به این جریان تا جایی بود که شرکت‌های تابعه وزارت نفت بر آن شدند تا با میدان دادن به پیمانکاران و سازندگان ایرانی، حیات تازه‌ای به بازار تجهیزات و کالا‌های داخلی نفت ببخشند. در ادامه این سیاست طرحهایی مانند بومیسازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای نفتی در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفت و شرکت‌هایی مانند معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری بر این متمرکز شد تا در طرح‌ها و پروژههای نفتی در حد امکان از تولیدات داخلی استفاده شود. این خط فکری تا جایی پیشروی کرد که به صدور ابلاغیه وزیر نفت منتهی شد؛ ممنوعیت خرید ۸۴ قلم کالا و تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت نفت که دارای تولید مشابه داخلی هستند؛ که در نوع خود یک گام رو به جلو برای سازندگان ایرانی محسوب می‌شد.

پهن شدن چتر حمایت بر سر سازندگان داخلی

در این ابلاغیه آمده است: در اجرای منویات مقام‌معظم‌رهبری در حمایت از کالای ایرانی قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» افزون بر اجرای مصوبات هیأت وزیران درباره ممنوعیت خرید کالای خارجی دارای مشابه داخلی، تأکید می‌کند که خرید کالا‌ها و تجهیزات خارجی فهرست پیوست این ابلاغیه نیز از سوی شرکت‌های اصلی و تابعه پیمانکاران طرف قرارداد آنها (به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم) ممنوع می‌شود.

در این ابلاغیه تأکید شد که مدیران‌ عامل شرکت‌های اصلی با تعبیه سازوکارهای کنترلی و نظارتی، برای حصول اطمینان خرید کالاهای یادشده از سازندگان داخلی، بر حسن اجرای آن نظارت لازم به عمل آورند.

تجهیزات سرچاهی و تاج چاه، پکیج نمکزدایی، انواع ضدخوردگی، کاتالیست بازیابی گوگرد، تابلوی کنترل سرچاهی و… برخی از ۸۴ قلم کالایی هستند که خرید از خارج آنها ممنوع اعلام شده است. در این راستا شرکت‌های تابعه نفت بر آن شدند تا با به‌کارگیری توان داخلی و بها دادن به ساخت تجهیزات این سیاست وزارت نفت را محقق کنند. از جمله این شرکت‌ها، خطوط لوله و مخابرات نفت است که با بومی‌سازی ۲۰۳ قلم کالا با یک تیر دونشان را هدف گرفته است؛ هم ارزآوری اقتصادی و هم حمایت از سازندگان ایرانی.

بومی‌سازی ۲۰۳ قلم کالای نفتی

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از تحقق صرفه‌جویی ارزی ۱۸ میلیون دلاری با داخلی‌سازی ۲۰۳ قلم کالای در حال ساخت در این شرکت خبر داد.

ابوالقاسم‌زمانی در نشستی با نمایندگان شرکت‌های داخلی تولیدکننده و پشتیبانی در صنعت انتقال در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برگزار شد، در این باره گفت: هم‌اکنون تعداد ۴۰ فقره تقاضای ساخت شامل ۲۰۳ قلم کالا در این شرکت در حال پیگیری است که تعداد ۲۸ تقاضای آن در مرحله ساخت و ۱۲ تقاضا در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.

وی ارزش تقریبی این تقاضا‌ها را ۲۳۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بومی‌سازی ۲۰۳ قلم کالا در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، صرفه‌جویی ارزی معادل ۱۸ میلیون دلار در کشور محقق خواهد شد.

صرفه‌جویی ارزی ۱۸ میلیون دلاری

زمانی تأکیدکرد: از سال ۸۲ تا سال ۹۷ ساخت داخل دو هزار و ۷۰ قلم کالا در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران محقق شده که از این طریق نیز صرفه‌جویی ارزی به مبلغ ۳۷ میلیون دلار محقق شده است.

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در تشریح روند بومی‌سازی اقلام و تجهیزات موردنیاز این شرکت گفت: ساخت قطعات حساس مانند پره و تیغه‌های توربین‌های سولار سنتار و زیمنس TA/TB و سولزر، نیم‌لوله و وصله‌های فولادی، اتصالات، انواع ترانس‌ها، شارژرها، مکانیکال سیل‌ها، قطعات اصلی و فرعی پمپ‌های انتقال مواد نفتی، چکش هوایی، انواع کارت‌‌ها و تجهیزات الکترونیکی سیستم کنترل، ساخت داخل نوار پوشش لوله و پرایمر، انواع شیر‌آلات، قطعات یدکی توربین‌‌ها و انواع کارت‌های الکترونیکی سیستم کنترل، تأمین موادشیمیایی نظیر مواد ضدخوردگی لوله‌ها و شست‌وشوی توربین و مواد آتش‌نشانی و ساخت داخل موادشیمیایی روان‌کننده (DRA) از جمله مهم‌ترین اقدام‌ها در این زمینه بوده است.

ایجاد بازار رقابتی سالم

زمانی ﺗﺠﻤﻴﻊ ﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺑﺎﻻﺑﺮﺩﻥ ﺳﻮﺩﺩﻫﯽ سازندگان داخلی و کاهش هزینه‌ها از طریق ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺴﺮﺳﻴﻮﻡ و ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎﻟﻢ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﮐﺴﺐ ﺳﻬﻢ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ را از مهم‌ترین اهداف پیشِ‌روی توسعه ساخت داخل در این شرکت عنوان کرد.

در ادامه این نشست نمایندگان شرکت‌های سازنده داخلی با ارایه پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌های خود با مدیران حوزه ساخت داخل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به تبادل نظر پرداختند.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت است که ساخت داخل را با امضای ۱۷ فقره قرارداد در سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. ساخت پره‌های متحرک توربین‌های سولزر و سولارسنتار و راستون تی‌بی ۴۰۰۰ در فاصله سال‌های ۷۴ تا ۷۷ و نصب و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آنها از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در زمینه خودکفایی در ساخت تجهیزات در سال‌های گذشته بوده است.