کاهش ریسک از کفه ترازوی قراردادهای بخش خصوصی

شرط واقعی شدن سراب جذب سرمایه‌گذاران برقی کاهش ریسک از کفه ترازوی قراردادهای بخش خصوصی گروه انرژی- قرعه افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو این بار به نام استان قم افتاده است. وزارت نیرو ۷۶۴ پروژه در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد. در این راستا […]

شرط واقعی شدن سراب جذب سرمایه‌گذاران برقی

کاهش ریسک از کفه ترازوی قراردادهای بخش خصوصی

گروه انرژی- قرعه افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو این بار به نام استان قم افتاده است. وزارت نیرو ۷۶۴ پروژه در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد. در این راستا ۱۳ پروژه صنعت برق در استان قم در صف انتظار برای بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که در مجموع اعتبار این پروژه‌ها به ۱۱۱ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس انتظار می‌رود تا بخش خصوصی به عنوان نقش اصلی سناریوی‌های برقی وزارت نیرو به صورت کامل ایفا کند. آنچه این امر را از سراب به واقعیت تبدیل می‌کند حمایت صرف دولت و مجلس از بخش خصوصی است که به تازگی با تشنجات ارزی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

مجلس وارد عمل شود

در این خصوص نیروگاه مولد کوچک به عنوان اولین نمونه کار بخش خصوصی و عملیات اجرایی ۴ پروژه بزرگ صنعت برق در قم آغاز خواهد شد. از همین روی برای طرح‌های در دست اجرا ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که در واپسین روز از هفته گذشته عملیات اجرایی آنها آغاز شد. از اهمیت پروژه‌های مذکور می‌توان به کاهش بخش برق در این استان با کاهش افت ولتاژ و تأمین مطمئن برق صنایع وضعیت پایداری اشاره کرد.

برای تأمین اعتبارات قرار است وزارت نیرو دست به دامن نمایندگان مجلس شود تا از چتر حمایتی دولت بهره‌مند شود.

درحالی که تأکید مدیران اجرایی در بخش آب و برق به سمت بخش خصوصی سوق پیدا کرده است؛ جذاب کردن قرارداد‌ها و کاهش ریسک از کفه ترازوی بخش خصوصی و همچنین ارایه تضامین لازم از سوی دولتمردان و کارفرمایان در این پروسه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. این امر برای محقق شدن برنامه‌ریزی درست وزارت نیرو و تصمیم‌گیری مدیران ذی‌ربط را می‌طلبد.

وزارت نیرو برای ساماندهی به وضعیت تولید و افزایش راندمان برق مقرر کرده است تا ۸ هزار مگاوات را به سبد برقی کشور افزوده کند که حدود ۵۰۰۰ مگاوات آن قرار است از طریق سرمایه‌گذاری‌های لازم در واحدهای جدید به روی مدار بیاید. درحال حاضر حدود ۲۶ نیروگاه جدید در دست ساخت است که انتظار می‌رود با حمایت دولت منابع لازم ریالی و ارزی آن تأمین شود.

تأمین نیازهای صنایع با کمک بخش خصوصی

وزیر نیرو در این خصوص گفته است: سیاست وزارت نیرو و دولت سوق دادن بحش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های برق و در صنعت آب و فاضلاب است تا نیازهای پایه‌ای صنایع و واحدهای تولیدی از این طریق تأمین شود.

وی با انتقاد از الگوی مصرف اشتباه جامعه در مورد برق ابراز کرد: با ادامه روند الگوی مصرف در زمینه برق هر اندازه هم که سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های برق صورت بگیرد نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: برای تأمین نیاز ۸ هزار مگاواتی کشور به برق ۲۶ نیروگاه جدید در دست احداث است، برای کمبود ۳ هزار مگاواتی برق در کشور ۱۱ برنامه مدیریتی تدوین شده که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

افتتاح نیروگاه ۶ مگاواتی برق در شهرک شکوهیه

در این راستا نیروگاه ۶ مگاواتی مقیاس کوچک برق در شهرک صنعتی شکوهیه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. رضاالماسی در آیین بهره‌برداری از نیروگاه ۶ مگاواتی مقیاس کوچک شهرک شکوهیه اظهارکرد: این نیروگاه با هدف تأمین قسمتی از مصرف برق این شهرک صنعتی ایجاد شده است و می‌تواند قسمتی از برق این منطقه را تأمین کند.

وی افزود: مشکل کمبود برق به‌خصوص در زمان اوج مصرف و فصل تابستان، یک مشکل جدی است و در این راستا هدف دولت، ایجاد و راه‌اندازی از نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده است.

سرمایه‌گذار پروژه ساخت نیروگاه گفت: ظرفیت این نیروگاه ۶ مگاوات است و برای ساخت آن حدود ۱۲۸میلیارد ریال هزینه شده است، همچنین این نیروگاه در مدت ۱۸ماه به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون برای ۱۰نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم، اشتغال ایجاد شده است.

واردات دستگاه‌های تولید برق سخت شد

وی ادامه‌داد: در این واحد ۳ دستگاه در مدار است که هر کدام حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و سوخت این دستگاه‌ها نیز با گاز طبیعی است.

الماسی با بیان این‌که همه دستگاه‌های موجود برای تولید برق با این ظرفیت، وارداتی است، اظهارکرد: با توجه به وضعیت امروز ارز و تحریم‌های جدید، واردات دستگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار دشوار شده است و در این‌باره باید دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد.