پایان شهر فروشی؟!

رویای تهرانی‌ها تعبیر می‌شود پایان شهر فروشی؟! گروه اجتماعی- عدم صدور مجوز ساخت و ساز در تهران تا ۵ سال آینده؛ بهترین خبر برای تهرانی‌ها، خبری که اگر واقعیت یابد می‌توان امیدوار به نجات پایتخت بود. کلان‌شهر ایران با میلیون‌ها جمعیت مشکلات بسیاری دارد. از ترافیک کشنده که هر روز چندین ساعت از عمر تهرانی‌ها […]

رویای تهرانی‌ها تعبیر می‌شود

پایان شهر فروشی؟!

گروه اجتماعی- عدم صدور مجوز ساخت و ساز در تهران تا ۵ سال آینده؛ بهترین خبر برای تهرانی‌ها، خبری که اگر واقعیت یابد می‌توان امیدوار به نجات پایتخت بود. کلان‌شهر ایران با میلیون‌ها جمعیت مشکلات بسیاری دارد. از ترافیک کشنده که هر روز چندین ساعت از عمر تهرانی‌ها را هدر می‌دهد، گرفته تا آلودگی هوای ناشی از ترافیک و به تبع آن مرگ سالیانه هزاران نفر در تهران!

روستایی که پایتخت شد!

به تاریخ که نگاه کنی می‌بینی تهران یکی از روستاهای ری بوده است. روستایی که بعد‌ها به مرکز مهم فعالیت‌های سیاسی تبدیل و در نهایت به پایتخت ایران با بیش از ۱۲ میلیون جمعیت تبدیل شد! حال این روستای ۱۲ میلیون نفری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و طی همه سال‌هایی که به عنوان پایتخت ایران معرفی شده در انتظار معجزه‌ای برای بقا بوده است! چه آن زمان که نهایت ظرفیت شهرنشینی‌‌اش را ۶ میلیون نفر اعلام کردند و چه حالا که دو برابر ظرفیت استاندارد را در خود جای داده و هر ساله شاهد هجوم هزاران نفر است!

تراکم‌فروشی، منبع اصلی درآمد

پس از تثبیت تهران به عنوان پایتخت ایران، یکی از مهم‌ترین مشکلاتش هزینه دخل و خرجش بوده است. شهری با میلیون‌ها نفر جمعیت که به گفته مقامات شهرداری روزانه تنها نزدیک به ۳ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری زباله و انتقالش به مراکز بازیافت است، قطعاً باید منبع درآمدی داشته باشد و در همه این سال‌ها، شهر فروشی از طریق فروش تراکم برای ساخت و ساز در تهران اصلی‌‌ترین منبع درآمد شهرداری تهران برای اداره آن بوده است.

ممنوعیت صدور مجوز ساخت و ساز تا ۵ سال

حال در شرایطی که مهم‌ترین منبع درآمد شهرداری، فروش تراکم بوده است، یکی از اعضای شورای شهر خبر از ممنوعیت صدور مجوز تا ۵ سال آینده در شهر تهران دارد. زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در کانال تلگرام خود صحبت‌های حجت‌ا…میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهردار در خصوص صدور پروانه ساخت و ساز را منتشر کرد؛ معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان این‌که شهر فروشی در گذشته موجب بی‌هویتی تهران شده است؛ گفت: «براساس مصوبات شورایعالی شهرسازی نباید در ۵ سال آینده هیچ پروانه ساخت‌و‌سازی در تهران صادر شود. طبق مصوبات شورای عالی شهرسازی، شهرداری تهران نباید در ۵ سال آینده هیچ پروانه ساخت و‌سازی مگر برای نوسازی بافت‌های فرسوده صادر کند و این که راهی جز محدود کردن پروانه ساخت و ساز از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ نیست.»

خبری که زود تکذیب شد

هنوز ۲۴ ساعت از خبر خوش عضو شورای شهر تهران نگذشته بود که این خبر تکذیب شد. سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به نقل مطلبی از معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در مورد ممنوعیت ساخت و ساز در شهر تهران گفته است که این نقل قول درست نیست و شهرداری امکان توقف صدور پروانه ندارد. علی‌اعطا، سخنگوی شورای شهر در توئیتی اعلام کرد عبارتی از یک عضو شورا نقل شده که «صدور پروانه ساختمان تا ۵ سال آینده ممنوع می‌شود.»، این نقل قول درست نیست. به گفته اعطا اصل موضوع مسأله عبور جمعیت‌پذیری شهر از سقف طرح جامع بوده که به نقل از معاون شهردار ذکر شده است. شهرداری امکان توقف صدور پروانه ندارد چون ٤٥درصد از بودجه شهرداری از این محل تأمین می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شورای مصوبات عالی شهرسازی می‌تواند رویای تهرانی را حداقل برای ۵ سال واقعیت بخشد یا خیر. گرچه با وضعیت فعلی نمی‌توان امید چندانی به انجام آن داشت، زیرا منابع شهر تهران، کفاف اداره آن را حداقل با شرایط کنونی نمی‌دهد و در حالی که دولت هم میلیارد‌ها تومان به شهرداری مقروض است و ردیف بودجه‌ای نیز برای شهرداری تهران متصور نمی‌شود، جلوگیری از ساخت‌و‌ساز در تهران امکان‌پذیر نیست و باید چشم به استقلال مالی شهر تهران در سال‌ها یا دهه‌های آینده داشت!