نخستین مرحله مناقصه ۱۰ میلیون یورویی گازی برگزار شد

ساخت اولین واحد مینی ال.ان.جی در کرمان نخستین مرحله مناقصه ۱۰ میلیون یورویی گازی برگزار شد گروه انرژی- توسعه صنعت LNG به‌عنوان یک تکنولوژی کلیدی در بخش گاز درحال ورود به فاز عملیاتی است، با توجه به این‌که دسترسی به دانش فنی ساخت واحد‌های LNG بسیار پیچیده است، تصمیم ساخت این واحد در مقیاس کوچک […]

ساخت اولین واحد مینی ال.ان.جی در کرمان

نخستین مرحله مناقصه ۱۰ میلیون یورویی گازی برگزار شد

گروه انرژی- توسعه صنعت LNG به‌عنوان یک تکنولوژی کلیدی در بخش گاز درحال ورود به فاز عملیاتی است، با توجه به این‌که دسترسی به دانش فنی ساخت واحد‌های LNG بسیار پیچیده است، تصمیم ساخت این واحد در مقیاس کوچک (Mini LNG) طی چند سال گذشته  رسانه‌ای شد.

در این راستا تلاش شد تا با استفاده از توان داخلی نیاز این بازار به گونه‌ای تعریف شود که قابلیت رقابت با بازارهای بین‌المللی را نیز داشته باشد.

با رونق گرفتن بازار مینی LNG‌ها امکان انتقال گاز مایع به نقاط مختلف فراهم می‌شود از سوی دیگر به صرفه بودن این پروژه به لحاظ اقتصادی بر اهمیت آن اضافه می‌کند. با این تفاسیر مناطق دورافتاده‌ای که امکان گازرسانی برایشان به کمک خط لوله میسر نیست از این طریق می‌توان گاز مورد نیاز شان را تأمین کرد. از دیگر کاربردهای مینی ال.ان.جی می‌توان به تولید LNG برای مصرف خودرو‌ها و اتوبوس‌‌ها اشاره کرد.

انحصار فناوری ساخت ال.ان.جی در آمریکا

درحالی‌که انحصار این فناوری بین کشورهایی نظیر آمریکا و چند شرکت اروپایی باعث شد که کشورهای دیگری نظیر کره و چین به دنبال توسعه دانش فنی ال.‌ان‌.جی باشند و از چند سال پیش شروع به توسعه این دانش در بخش فرایند و تجهیزات کردند. با توجه به زمان تحریم و عدم همکاری ایران با تأمین‌کنندگان تجهیزات بین‌المللی تصمیم بر آن شد که با کشورهایی نظیر کره‌جنوبی در این زمینه همکاری صورت بگیرد، اما مشخص نیست با بازگشت دوباره تحریم‌ها چه سرنوشتی برای همکاری با کشورهای خارجی رقم بخورد.

با توجه به این‌که ایران یکی از بازارهای مناسب برای کره‌جنوبی محسوب می‌شود، سال گذشته از سوی مسؤولان عنوان شد که با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده تصمیم بر آن شد که ایران و کره‌جنوبی در زمینه ال.ان.جی وارد کنسرسیوم مشترک برای توسعه فناوری LNG شوند، از این رو توافقنامه‌ای میان این دو کشور با هدف توسعه مشترک دانش فنی و بازاریابی به امضا رسید.

حال ساخت نخستین واحد مینی ال.ان.جی قرار است در کرمان صورت بگیرد آن هم با ا تکا به شرکت‌های ایرانی به همراه جوینت‌های خارجی.

نخستین استارت توسعه دانش ساخت مینی ال.ان.جی‌ها توسط دو ارگان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی گاز زده شد و بر این اساس ماراتن مذاکرات از ۹۳ شروع شد.

ارزیابی‌ها ۲۰ مرداد خاتمه یافت

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ضمن اعلام این که نخستین واحد مینی ال.ان.جی در کرمان ساخته می‌شود، جزییات آن را تشریح کرد.

سعیدپاک‌سرشت، با بیان این‌که هدف ساخت مینی LNG تأمین گاز مورد نیاز برای یک ایستگاه CNG که اصطلاحاً به آن LCNG گفته می‌شود است، به یکی از خبرگزاری‌ها اظهارکرد: این فناوری در برخی از مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین مناقصه برای ساخت واحد مذکور اظهارکرد: نخستین مناقصه با هدف تأمین سرمایه‌گذار برگزار شد. به‌طورکلی مناقصه واحد مینی LNG در دو مرحله برگزار می‌شود که مرحله اول ارزیابی شرکت‌های پیشنهاددهنده است که این مرحله ۲۰ مردادماه به پایان رسید.

تکمیل پروژه تا ۳ سال آینده

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه از دریافت ۱۶ پیشنهاد خبر داد و افزود: بعد از ارزیابی مجموعه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذار که حد نصاب لازم را کسب کرده بودند، وارد لیست مناقصه شدند. حدود چند هفته قبل تعدادی از این شرکت‌ها انتخاب شدند و قرار است به مرحله دوم مناقصه بروند. در مرحله دوم، اسناد مناقصه را بین آنها توزیع می‌کنیم و منتظر دریافت پیشنهاد فنی و مالی آنها خواهیم بود. احتمالاً ۵ یا ۶ شرکت وارد این مرحله شوند.

پاک‌سرشت در ادامه از ساخت نخستین واحد مینی LNG در استان کرمان خبر داد و گفت: ظرفیت آن ۳۰ تن در روز است و برآورد شده است که تا ۳ سال آینده، فرایند احداث آن به پایان برسد.

به گفته وی شرکت‌کنندگان شرکت‌های ایرانی به همراه جوینت خارجی هستند و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز درحال بررسی جوینت‌های خارجی است. طبق برآورد اولیه سرمایه مورد نیاز برای این پروژه ۱۰ میلیون یورو است.