اولین مناقصات پروژه‌های EPD و EPC برگزار می‌شود

وزیر نفت در چهارمین کنگره نفت و نیرو اولین مناقصات پروژه‌های EPD و EPC برگزار می‌شود اطلاعتمان را لو نمی‌دهیم سمیه مهدوی- چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو روز گذشته با حضور بیژن‌زنگنه، وزیر نفت، علی‌کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد بخش خصوصی و دولتی نفت و نیرو در مرکز […]

وزیر نفت در چهارمین کنگره نفت و نیرو

اولین مناقصات پروژه‌های EPD و EPC برگزار می‌شود

اطلاعتمان را لو نمی‌دهیم

سمیه مهدوی- چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو روز گذشته با حضور بیژن‌زنگنه، وزیر نفت، علی‌کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد بخش خصوصی و دولتی نفت و نیرو در مرکز همایش‌های صدا و سیما آغاز به ‌کار کرد.

بیژن‌نامدارزنگنه با بیان این‌که قرار نیست امروز برای ایجاد امیدواری و خوشایند دیگران اطلاعاتمان را لو دهیم، گفت: طرح‌های گازی پارس‌جنوبی نیازی به خارجی‌ها ندارد و تا پایان امسال ۳ فاز پارس‌جنوبی را به پایان می‌رسانیم.

وزیر نفت افزود: اولین مناقصات پروژه‌های EPD و EPC برگزار می‌شود، این درحالی است که ۶ میلیارد دلار را از داخل باید برای این کار جمع‌آوری کنیم که ارقام اصلی را در مناقصات ذکر کردیم.

وی همچنین درباره مذاکرات با وزیر انرژی روسیه اظهارداشت: ما در مورد مسایل بازار و شرایط تحریم‌ صحبت کردیم.

وی افزود: اکنون آمریکا شرایطی به بازار تحمیل کرده که به خودشان سوزن می‌زنند و آخ آخ می‌کنند و سپس می‌گویند مشکل ما را حل کنید خب سوزن را در بیاورید، تحریم‌ها را ‌بردارید تا قیمت‌ها درست شود.

کمبود عرضه نفت با حرف درست نمی‌شود

وزیر نفت گفت: بازار در شرایط عدم تعادل به سر می‌برد یک روز قیمت نفت ۸۵ دلار و روز بعد ۸۳ دلار می‌شود، این مسأله درست نمی‌شود زیرا بازار دچار فانتامنتال و گرفتاری شده یعنی کمبود عرضه وجود دارد، این‌که با حرف درست نمی‌شود.

وی تأکیدکرد: هیچ کس توان تولید بیش‌تر ندارد، عربستان از ذخایر خود برداشت می‌کند. باید پرسید تا کی می‌تواند این رویه را ادامه دهد ضمن این‌که به آمریکا اعلام کرده اگر مسأله خاشقچی حل نشود از ذخایر خود برداشت نمی‌کنیم.

زنگنه گفت: اکنون طرف عرضه کمبود دارد و با حرف، شعار و دعوا نمی‌توان این موضوع را حل کرد. ترامپ فکر می‌کند با گردن‌کلفتی می‌تواند قیمت را پایین بیاورد.

وی درباره این‌که آیا امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران هست یا خیر؟ بیان‌کرد: باید عکس‌العمل بازار را ببینید که به شدت ملتهب بوده و برای آینده نگرانند. کشورهای بزرگ تولیدکننده یکی پس از دیگری تحریم شده و از بازار خارج می‌شوند این روش تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند؟ آینده بازار چه می‌شود؟

فعلاً دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین بحث می‌کند

زنگنه خاطرنشان‌کرد: سازوکار بازار هوشمند است، فعالان این کسب و کار نگرانند که ترامپ نتواند آنها را قانع کند و مرتب دچار مشکل می‌شود.

وی درباره سهمیه‌بندی بنزین نیز گفت: این روش فواید و معایبی دارد، فعلاً دولت بحث می‌کند که چه تصمیمی را می‌تواند اتخاذ کند.

زنگنه درباره این‌که قاچاق بنزین تا کی ادامه دارد، گفت: تا زمانی که قیمت‌ها با آن سوی مرز‌ها اختلاف داشته باشد، قاچاق نیز ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این‌که دولت تمایل چندانی به جمع‌آوری گازهای فلر ندارد، تصریح‌کرد: به نظرم، ما بیش‌ترین انضباط را داریم در حال حاضر یک ان‌.جی.ال ۳۱۰۰ در ایلام ان.جی.ال ۳۲۰۰ در غرب کارون در حال ساخت است که گاز‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. علاوه بر آن پتروشیمی مارون، بندرامام و بیدبلند‌۲ گازهای منطقه خوزستان و گچساران را جمع می‌کنند. یک ان.جی.ال نیز در خارک داریم که گاز فلات قاره در غرب خلیج‌فارس را جمع‌آوری می‌کند و به این ترتیب دیگر هیچ گازی فلر نمی‌شود.

مذاکرات با اتحادیه اروپا دنبال می‌شود

وزیر نفت درباره تداوم همکاری ایران با اوپک و غیراوپک با توجه به رسیدن به زمان پایان توافق پایان تولید گفت: ما مشکلی برای همکاری و تجمیع عقل نداریم ولی اوپک یک موضوع و غیراوپک موضوع دیگر است. ما نباید با ناهمکاری‌ها از مسؤولیت‌هایمان چشم‌پوشی کنیم.

وی درباره مذاکرات نفتی با اروپا نیز گفت: مذاکرات با اتحادیه اروپا دنبال می‌شود اما آنچه به تحریم برمی‌گردد بنده اطلاعاتی به آمریکا نمی‌دهم.

مشارکت بیش از ۳۰۰ شرکتکننده خارجی در کنگره

براساس این گزارش کنگره نفت و نیرو به عنوان بزرگ‌‌ترین گردهمایی و هم‌اندیشی بی‌واسطه دست‌اندرکاران، نخبگان و متخصصان حرفه‌ای داخلی و خارجی از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی، دیروز (سهشنبه، ۲۴ مهرماه) آغاز شد و امروز به پایان می‌رسد.

در این دوره از کنگره، ۶ نشست تخصصی شامل نقش CSR در تغییر فضای کسب‌وکار شرکت‌های فعال در حوزه صنعت، بررسی پارادایمهای جدید در بالادستی صنعت نفت و گاز، راهبردهای پیشنهادی برای اصلاح سیاستها، ‌ساختار و مقررات بازار برق ایران، آخرین پیشرفتهای مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز، هلدینگداری در صنعت پتروشیمی؛ نگاهی بر الزام‌‌ها و چالش‌ها و آسیبشناسی توسعه متکی بر صندوقهای بازنشستگی، دورنمای تولید و مصرف گاز و ارتباط آن با شدت مصرف انرژی و تخصیص گاز مازاد برگزار می‌شود.

این کنگره در ۳ دوره گذشته با مشارکت بیش از ۳۰۰ شرکتکننده خارجی، ۴۰۰۰ شرکتکننده داخلی و ۳۰ سخنران از مدیران و نخبگان ارشد و برجسته داخلی و بینالمللی حوزههای نفت و نیرو برگزار شده است.