سود سکه، پر!

هشدار به خریداران سکه‌های پیش فروش سود سکه، پر! گروه بانک، بیمه، بورس- سکه، طلایی‌‌ترین کالای دنیا است؛ کالایی که حداقل در کشورمان طرفداران خاص خود را دارد. در کشوری که هر چند سال یک بار سونامی قیمتی را تجربه می‌کند، سکه می‌تواند کشتی رسیدن به ساحل ثروت باشد! نگاهی به قیمت سکه طی ۱۲ […]

هشدار به خریداران سکه‌های پیش فروش

سود سکه، پر!

گروه بانک، بیمه، بورس- سکه، طلایی‌‌ترین کالای دنیا است؛ کالایی که حداقل در کشورمان طرفداران خاص خود را دارد. در کشوری که هر چند سال یک بار سونامی قیمتی را تجربه می‌کند، سکه می‌تواند کشتی رسیدن به ساحل ثروت باشد! نگاهی به قیمت سکه طی ۱۲ ماه اخیر شما را به تفکر و تأمل وامی‌دارد. افزایش چند صددرصدی قیمت سکه طی این مدت باعث شد تا کسانی که در صف پیش فروش سکه شرکت کرده بودند، این روز‌ها سر از پا نشناسند و به فکر سرمایه‌گذاری‌های دیگری باشند.

سود کلان خریداران

بانک مرکزی برای سکه‌های پیش فروش در مرحله سررسید ۶ ماهه قیمت قطعی را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین کرد و مدتی بعد با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد آن را به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان افزایش داد. همچنین قیمت پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی در سررسید یک ساله که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود را به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تغییر داد. در ادامه نیز با افزایش به سر رسید، قیمت‌های قطعی از این قرار تعیین شد: تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، ۳ ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ۶ ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک‌میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

فروش ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه!

با اعلام قیمت‌های سکه‌های پیش‌فروش توسط بانک مرکزی، هجوم خریداران سکه را شاهد بودیم و طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرد در زمان مهلت خرید سکه‌های پیش خرید که به قصد تعادل در بازار سکه انجام شد، بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه فروخته شد.

لغو قراردادهای سکه!

حال طبق گزارش‌های رسیده، دارندگان سکه‌های پیش‌فروش اگر در مهلت ۶‌ماهه تعیین شده برای تحویل سکه‌ها به بانک مراجعه نکنند، بانک مرکزی تعهدی برای تحویل سکه ندارد و قرارداد لغو و مبلغ اولیه پرداخت شده از سوی ثبت‌نام‌کننده به وی پرداخت خواهد شد. برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش، صاحبان آنها می‌توانند از زمان سررسید به بانک مراجعه کنند و با تحویل مدارک، سکه را تحویل بگیرند و اگر تأخیر داشته باشند سکه در بانک باقی می‌ماند. اما باید توجه داشته باشند که زمان دریافت سکه‌ها فقط ۶ ماه بعد از سر رسید است، چراکه طبق ماده (۸) دستورالعمل مربوطه، صاحب سکه پیش‌فروش باید ظرف ۶ ماه بعد از سر رسید به بانک مراجعه کرده و آن را تحویل بگیرد و طبق ماده (۹) اگر بعد از ۶ ماه سکه دریافت نشود دیگر بانک مرکزی و بانک عامل تعهدی برای تحویل سکه نخواهند داشت. در حالی بیش از ۵ ماه از اولین دور تحویل سکه با سر رسید یک‌ماهه (۱۹ اردیبهشت) گذشته و ۱۹ آبان ماه مهلت ۶ ماهه تعیین شده برای این گروه تمام می‌شود که پیگیری جریان تحویل سکه از بانک مرکزی نیز تأییدکننده این موضوع است که اگر صاحب سکه مراجعه نکند دیگر تعهدی برای تحویل وجود ندارد. در این حالت قرارداد لغو و به فرد ثبت نام کننده پول پرداخت می‌شود، آن هم همان مبلغی که در ابتدای ثبت‌نام پرداخت کرده است نه این‌که معادل قیمت روز سکه به وی پرداخت شود.

تفاوت قیمت سکه‌های امامی و جدید

حال مسأله‌ای که در این خصوص جالب است تفاوت قیمت سکه‌های امامی و جدید است. زیرا با نگاهی به بازار می‌توان از تفاوت اختلاف نزدیک به یک میلیون تومانی آنها پی برد و این در حالی است که این سکه‌ها از نظر نوع و عیار تفاوتی با هم ندارند. در همین ارتباط، آیت محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: «تنها عامل تقاضا می‌تواند اختلاف نرخ میان سکه طرح جدید و قدیم را در بازار رقم بزند، چرا که سکه طرح جدید از نظر وزن، عیار و رنگ هیچ‌گونه تفاوتی با سکه طرح قدیم ندارد. تنها تفاوت این دو سکه، نقشی است که روی این دو سکه حک شده است. ولی این طور در ذهن مصرف‌کنندگان و مردم شکل گرفته که سکه امامی که تاریخ ضرب سال ۸۶ را دارد، خریداری کنند و سکه طرح قدیم نخرند. تنها دلیل این اختلاف قیمت به هیجانات بازار برمی‌گردد و دلیل دیگری نمی‌توان برای آن متصور بود و افزایش تقاضا، قیمت و اختلاف آن با سکه طرح قدیم را رقم زده است.»