شیب ملایم کاهش قیمت‌ها؛ ارمغان کسادی بازار موبایل!

شیب ملایم کاهش قیمت‌ها؛ ارمغان کسادی بازار موبایل! قیمت‌ها در بازار موبایل کم‌تر شده است اما علت آن قیمت دلار نیست بلکه بازار کساد شده است. به همین دلیل فروشندگان مجبور شدند از حاشیه سودشان چشم بپوشند تا مشتری‌ها شاید خرید کند! احتمال کاهش ۴۰درصدی قیمت موبایل در شرایطی که قیمت گوشی تلفن همراه پس […]

شیب ملایم کاهش قیمت‌ها؛ ارمغان کسادی بازار موبایل!

قیمت‌ها در بازار موبایل کم‌تر شده است اما علت آن قیمت دلار نیست بلکه بازار کساد شده است. به همین دلیل فروشندگان مجبور شدند از حاشیه سودشان چشم بپوشند تا مشتری‌ها شاید خرید کند!

احتمال کاهش ۴۰درصدی قیمت موبایل

در شرایطی که قیمت گوشی تلفن همراه پس از روند افزایشی ماه‌های گذشته، در هفته گذشته با کاهش روبه‌رو بود رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اعلام کرد که اگر ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی توقیف شده توسط سازمان حمایت قیمت‌گذاری شود و از سوی دیگر ارز نیمایی برای واردات این محصول تأمین شود، قیمت موبایل تا ۴۰درصد کاهش خواهد یافت.

معضل کمبود عرضه!

پیش از این فلاح‌جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل افزایش قیمت موبایل در بازار اینگونه توضیح داد که بازار تلفن همراه، بازاری کاملاً وابسته به ارز است که نوسانات نرخ ارز قطعاً در قیمت آنها تأثیر می‌گذارد، اما بیش از ۳۰درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار به دلیل کمبود عرضه است.

در این شرایط ابراهیم‌درستی، نایب رییس اتاق اصناف تهران و رییس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه در این باره به ایسنا گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در گمرک توقیف شده که به دلیل پرونده‌های تخلف گذشته و یا دیرکردن در مراحل ترخیص و تأمین ارز است. این کالا منتظر قیمتگذاری از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده که باید هر چه سریعتر انجام شود و با عرضه این موبایل‌ها، بازار این کالای ضروری نیز رنگ آرامش به خود بگیرد.

فروشندگان موبایل: کالایی به بازار تزریق نمی‌شود که قیمت‌ها نزولی شود

شهروند در گزارشی میدانی این گونه ارزانی ۱۰درصدی به جهت کسادی بازار را تشریح می‌کند: «از یکی از موبایل‌فروشی‌های علاءالدین در مورد یکی از مدل‌های معمولی سامسونگ می‌پرسم اما «خریدوفروش نداریم» تنها پاسخی است که می‌گیرم. فروشنده دیگری که به وضع موجود هم شکایت داشت، گفت: «تا قبل از گرانی‌‌ها گوشی داشتم یک‌میلیون‌و٢٠٠هزار تومان، بعد از گرانی‌‌ها دومیلیون‌و٨٠٠‌هزار تومان شد، الان هم که می‌گویند ارزان شده، ارزان شده همان گوشی را باید دو‌میلیون‌و٤٠٠‌هزار تومان خریداری کنید. مشتری برای خرید گوشی‌های سطح متوسط به این اندازه هزینه نمی‌کند.» این طور که به نظر می‌رسد، در این بحبوحه گرانی‌‌ها با کاهش قیمت دلار، کاهش ١٠درصدی قیمت گوشی‌های موبایل را هم به دنبال داشته است؛ چرا که فروشندگان مجبور به این کار هستند، اگر نه فروش ندارند.»

داستان ارز نیمایی و بازار موبایل!

نایب‌رییس اتاق اصناف تهران گفت: اگر ارز نیمایی به صورت مستمر و منظم برای واردات موبایل اختصاص پیدا کند و واردکنندگان بتوانند سهم بازار را تأمین کنند، قطعاً قیمت تلفن همراه در آینده‌ای نزدیک با کاهش قابل‌توجهی مواجه می‌شود، اما هم اکنون یکی از مسایلی که سبب می‌شود قیمت موبایل افزایش یابد، کمبود جنس و کالا در بازار است.

درستی با بیان این‌که در هفته گذشته شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت موبایل و تبلت در بازار بودیم، تأکید کرد: اگر اتفاقاتی که مطرح کردم از قیمت‌گذاری تا تأمین ارز و سهم بازار رخ دهد، شاهد کاهش قیمت موبایل تا ۴۰ درصد و حتی بیش‌تر خواهیم بود، اما باید این نکته را مدنظر قرارداد که فروشنده موبایل، گران‌فروش نیست و عمده تخلف برای توزیع‌کنندگان و واردکنندگان عمده تلفن همراه است، البته این مسأله را که برخی فروشندگان هم ممکن است مرتکب تخلف و گران‌فروشی شوند، منکر نمی‌شویم اما گرانی در بازار موبایل دلایل دیگری دارد.

رجیستری و ساماندهی بازار!

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به صفر شدن قاچاق موبایل در راستای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه اظهارکرد: در گذشته نه چندان دور، ‌سالانه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شد، اما از زمانی که طرح رجیستری اجرایی شده قاچاق آن تقریباً به صفر رسیده است. بنابراین مسؤولان باید هر چه سریعتر در راستای ساماندهی بازار موبایل اقدامات لازم را انجام دهند، تا التهابات بازار آن برطرف شود.

عدم تمایل به خرید موبایل

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی البرز گفت: متأسفانه در حال حاضر واردکنندگان استقبالی از واردات تلفن همراه نمی‌کنند و اشخاص تمایلی برای خرید تلفن همراه و وارد کردن این دستگاه‌ها به بازار ندارند.

غفوریان ادامه داد: هدف از رجیستری جلوگیری از واردات کالای قاچاق و پیگیری و ردیابی دستگاه‌های ارتباطی است و درصورتی که رجیستری انجام نشود پس از مدتی دستگاه غیرقابل استفاده شده و امکان ارتباط با آن وجود نخواهد داشت.

غفوریان در ادامه درخصوص وضعیت واردات تلفن همراه به کشور گفت: متأسفانه در حال حاضر واردکنندگان استقبالی از واردات تلفن همراه نمی‌کنند و اشخاص تمایلی برای خرید تلفن همراه و وارد کردن این دستگاه‌ها به بازار ندارند. تا این لحظه حتی ۶۰۰ هزار تلفن همراه باقی مانده در گمرک هم ترخیص نشده است.

حال بهتر بازار لوازم جانبی موبایل !

وی ادامه داد: البته وضعیت لوازم جانبی و قطعات تلفن همراه کمی بهتر است؛ البته به این معنی نیست که کاهش قیمت داشته‌ایم بلکه نسبت به خود تلفن همراه وضعیت بهتری دارد؛ ولی هنوز هم قیمت یک قطعه برای تعمیر تلفن همراه برابر با قیمت خود تلفن همراه است که متأسفانه از کیفیت چندانی هم برخوردار نیست و نسبت به گذشته کاهش کیفیت چشمگیر داشته‌اند.

——–