وضع مالیاتی بدون توجه به شرایط اصناف

وضع مالیاتی بدون توجه به شرایط اصناف گروه تجارت- مجتبی قدیری در این سال‌ها برخی از اصناف چراغ خود را به سختی روشن نگه داشته و در مواردی حتی به جای درآمدزایی از سرمایه خود هزینه کرده‌اند تا فعالیت‌ آنها استمرار داشته باشد و در چنین شرایطی وضع مالیاتی بدون توجه به شرایط موجود کار […]

وضع مالیاتی بدون توجه به شرایط اصناف

گروه تجارت- مجتبی قدیری

در این سال‌ها برخی از اصناف چراغ خود را به سختی روشن نگه داشته و در مواردی حتی به جای درآمدزایی از سرمایه خود هزینه کرده‌اند تا فعالیت‌ آنها استمرار داشته باشد و در چنین شرایطی وضع مالیاتی بدون توجه به شرایط موجود کار را برای آنها دشوار خواهد ساخت. چرا که تمام واحدهای صنفی معتقد به پرداخت مالیات بر درآمدهای واقعی خود هستند اما مالیات‌های سنگین و ناعادلانه کمر اصناف را خم کرده است. هر کسی در کوچک‌‌ترین کسب‌وکار از مشکلات مالیاتی گلایه دارد، اصناف از مالیات فرار نمی‌کنند چرا که مالیات، هر کشوری را سر پا نگه می‌دارد. اما باید دریافت مالیات در رسته‌های و شرایط مختلف مهندسی شود.‌ متأسفانه اصناف هر چه خدمات خود را بیش‌تر می‌کنند، اداره دارایی مالیات بالاتری از آنها دریافت می‌کند. البته شفاف‌سازی در اسناد و فاکتور‌ها راه‌حل رفع مشکلات مالیاتی اصناف است.

مالیات‌ها باید تسهیل‌کننده فعالیت‌های واحدهای تولیدی باشد

رسول‌جهانگیری، رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: در شرایط رکود باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شود. وی افزود: در شرایطی که واحدهای تولیدی در رکود به سر می‌برند، مالیات نباید به عنوان یک دغدغه دیگر آنان به شمار‌ آید، بلکه باید تسهیل‌کننده فعالیت‌های واحدهای تولیدی باشد.این فعال صنفی مالیات را مهم‌ترین دغدغه صنوف مختلف برشمرد و گفت: مبحث مالیات چالش جدی برای اصناف است که فشار را بر آنها تحمیل می‌کند.

محاسبه مالیات باید براساس واقعیت بازار باشد

سیدعلی‌میرحسینی، رییس اتاق اصناف زاهدان گفت: حوادث طبیعی، مشکل کم آبی، مسایل منطقه مرزی باعث ایجاد مشکلات فراوان در کسب‌وکار و رکود بازار شده است، با این حال ضرایب مالیاتی صنوف استان با صنوف استان‌های برخوردار مثل تهران یکسان و برابر است. وی ادامه‌داد: دریافت مالیات براساس واقعیت‌های بازار و کسب‌وکار، اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به صنوف خصوصاً صنوف تولیدی در راستای جبران کمبود نقدینگی و به روزسازی کارگاه‌های تولیدی از ضروریات خروج بازار از رکود، افزایش اشتغال و رونق بازار می‌شود.

پایه مالیاتی با واقعیات بازار منطبق نیست

شاهپوررضایی، رییس اتاق اصناف اردبیل بالا بودن پایه مالیاتی را مهم‌ترین مشکلات صنوف اردبیل برشمرد و گفت: بالا بودن پایه مالیاتی صنوف و منطبق نبودن مالیات تعیین شده برای فعالان صنفی با واقعیات بازار همخوانی ندارد. وی افزود: نوسان نرخ ارز در چند ماه اخیر بر وضعیت کسب‌وکار تأثیر منفی گذاشته است و باعث افزایش رکود و عدم رونق بازار شده است، اما این مسایل در تعیین مالیات عملکرد اصناف توسط سازمان امور مالیاتی لحاظ نمی‌شود. نماینده اتاق اصناف ایران در اردبیل به مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره کرد و گفت: اجرای نامناسب این قانون در بخش صنوف مورد اعتراض فعالان صنفی است، خصوص صنف طلا و جواهر که مشکلات فراوانی برای این واحد‌ها در این بخش به وجود آمده است.

وجود تبعیض مالیاتی

محمدرضاجعفریان،‌ مشاور مالیاتی اتاق اصناف‌ در خصوص فرار مالیاتی گفت: عدم گزارش‌دهی صحیح مسؤولان به مردم که مالیات دریافتی در چه زمینه‌های صرف شده موجب فرار مالیاتی شده است. وی افزود: نظام مالیاتی ابزار مهمی در اختیار دولت برای تقسیم ثروت است که این ابزار باید برای بودجه و هزینه‌های جاری صرف شود. جعفریان در خصوص چرایی مسیر نادرست اخذ مالیات گفت: کشور ما با دانش و تکنولوژی روز در این مسیر گام برنداشته و ساختارهای اقتصادی و مالیاتی ما هنوز به روش‌های سنتی ‌و قدیمی است. مشاور مالیاتی اتاق اصناف بیان‌کرد: تبعیض مالیاتی، عدم گزارش‌دهی به مردم و شفاف نبودن محل صرف درآمدهای مالیاتی موجب شده که افراد جامعه در سطوح مختلف تمایلی به پرداخت مالیات نداشته باشند. جعفریان با اشاره به این‌که تبعیض مالیاتی در جامعه یکی از عمده‌‌ترین مسایلی است که موجب فرار مالیاتی در کشور شده است، ادامه‌داد: در حدود ۱۳ سال است که هنوز نتوانسته‌ایم سامانه‌ای را ایجاد کنیم که بتوانیم از طریق آن مؤدیان را شناسایی و مالیات آنها را اخذ کنیم. وی تصریح‌کرد: در کشور ما معافیت‌های مقرری بسیاری وجود دارد که بنده اعتقادی به این معافیت‌ها ندارم، زیرا این مقوله موجب تبعیض و در نتیجه نارضایتی مردم می‌شود.

دریافت مالیات مضاعف در دوران رکود بازار منطقی نیست

محمدفرج‌زاده‌ها، رییس اتاق اصناف قزوین گفت: رکود و گرانی بر سر بازار سایه انداخته و میزان تقاضا کاهش یافته است به‌طوری‌که در حال حاضر رکود بازار اصلی‌‌ترین مشکل اصناف و بازاریان است. وی تصریح‌کرد: واحدهای تولیدی اکنون به علت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گوناگون از جمله تحریم‌ شرایط مساعدی ندارند و برای تأمین مواداولیه خود با مشکل مواجه هستند که این مسأله بر تولید اثر گذاشته است و مسایلی چون افزایش مالیات باعث می‌شود تا بخش‌هایی از تولید از کار بایستد. فرج‌زاده‌ها با بیان این‌که‌ دریافت مالیات مضاعف در دوران تحریم منطقی نیست، اظهار‌کرد: اخذ مالیات باید از تمام حلقه‌های مختلف اقتصادی فعال و واحدهایی که فرار مالیاتی دارند، انجام شود تا واحدهایی که به صورت قانونی کار می‌کنند، متضرر نشوند. رییس اتاق اصناف قزوین افزود: با کاهش مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و همزمان با گسترده کردن دامنه دریافت مالیات از تمام بخش‌های اقتصادی فعال می‌توان به رشد اقتصادی کمک کرد و عواید دولت را نیز افزایش داد. وی تصریح‌کرد: با تعیین مالیات‌های سنگین آن هم در دوران رکود، نفس تولید به شماره افتاده است ضمن این‌که صاحبان واحدهای تولیدی را به ورشکستگان اقتصادی تبدیل می‌کند.

حل مشکلات مالیاتی اصناف ضروری است

سید‌ابراهیم‌صحفی، نماینده اتاق اصناف ایران در استان قم گفت: حل مشکلات مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اصناف ضروری است و مهم‌ترین دغدغه اصناف است. وی افزود: مشکلات ارزش افزوده‌، مالیات و نبود سرمایه در گردش واحدهای صنفی را دچار مشکل کرده است. وی تصریح‌کرد: اصناف به پرداخت مالیات بر درآمد اعتقاد دارند اما در شرایط رکود باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شده باشد. صحفی افزود: به دلیل وجود رکود اقتصادی در بازار، برخی اقشار کم درآمد توانایی پرداخت مالیات را ندارند. در این شرایط باید مطالبات مالیاتی زمانی از اصناف دریافت شود که کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی انجام شده باشد. وی خاطرنشان‌کرد: علی‌رغم این‌که در دوران رکود باید برخی از مشاغل از مالیات معاف شوند، اما این موضوع در کشور انجام نمی‌گیرد با این حال معتقد به پرداخت مالیات بر درآمد و سود هستیم.

افزایش مالیات اصناف در زمان رکود و تورم معنایی ندارد

سیدطاهرمیرحسن‌زاده، نماینده اتاق اصناف ایران در شهرستان ملارد گفت: افزایش مالیات اصناف در دوره رکود و تورم منطقی نیست و به بیش‌تر شدن مشکلات و ناپایداری بازار دامن می‌زند. وی افزود: موضوع مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، مالیات بر مستغلات، هزینه‌های دفاتر خدمات سلامت و… از جمله مسایل و دغدغه‌هایی است که باید کارشناسی‌ و حل شود. میرحسن‌زاده تصریح‌کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارایه شده‌، هنوز به نتیجه خاصی برای کاهش ضریب مالیاتی نرسیده است. وی همچنین در خصوص دریافت مالیات بر درآمد و مالیات بر مستغلات تصریح‌کرد: برای دریافت مالیات بر مستغلات باید بر مستندات اکتفا کنند و دریافت تعرفه‌های بالا و بدون کارشناسی برای اخذ مالیات در زمان اجاره واحد صنفی درست نیست. نماینده اتاق اصناف ایران در شهرستان ملارد افزود: در همه کشورهای توسعه‌یافته در دوران تورم و رکود قوانین کاهش مالیاتی را دارند اما اینجا نه تنها حمایت‌های مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود بلکه با دریافت افزایش نرخ‌های مالیاتی روبه‌رو می‌شویم.

معافیت‌های مالیاتی برای تقویت تولید ضروری است

حمیدرضا‌فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی تأکید‌کرد: در شرایطی که هزینه‌های تولید افزایش یافته، دولت باید با معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره به بخش تولید کمک کند. وی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: در شرایط کنونی نباید از تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده اخذ کرد. علاوه بر این در محاسبات بیمه‌ای برای تولیدکنندگان باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و بانک‌ها در پرداخت اقساط تولیدکنندگان تنفس و مهلت بدهند.

افزایش مالیات اصناف در شرایط رکود منطقی نیست

عبدالمجیدجلالی رییس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان با انتقاد از بالا بودن نرخ پایه مالیاتی صنوف بندرعباس، شرایط بازار را در حال رکود دانست و گفت: در شرایط رکود، افزایش مالیات منطقی نیست و باید مراعات حال صنوف را در این شرایط کرد، ضمن این‌که در حال رایزنی و مذاکره با مسؤولان استانی برای حل این مشکل هستیم. وی اضافه‌کرد: توانسته‌ایم علی‌رغم مشکلات حمل‌ونقل و تغییرات قیمتی، با تمهیدات مسؤولان و استفاده از حمل‌ونقل ریلی شرایط مناسبی را در بازار فراهم کنیم و سبد کالای مناسب خانوار‌ها را تأمین کنیم. نماینده اتاق اصناف ایران در استان هرمزگان با بیان این‌که ۹۰ درصد کالای موجود در بازار داخلی است، گفت: با نوسانات نرخ ارز، واردات کالای خارجی مقرون به صرفه نیست. وی افزود: بخش اصلی افزایش قیمت کالا‌ها به دلیل بالارفتن هزینه‌های جانبی و مشکلات حمل‌و‌نقل و افزایش قیمت کالا توسط کارخانه‌های تولیدی است وگرنه اصناف هیچ نقشی در گرانی و افزایش نرخ کالا‌ها ندارند و صرفاً کالا‌ها را با دریافت سود مصوب شده به مردم عرضه می‌کنند.