پاتک فولاد به جنگ روانی آمریکا

پاتک فولاد به جنگ روانی آمریکا گروه معدن و زمین- تحریم صنایع فلزی و مخصوصاً فولاد ایران؛ موضوعی که اخیراً از سوی آمریکا مطرح شده و کارشناسان آن را نوعی تحریک در آستانه دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان می‌دانند. آمریکا در ۲۳ مهرماه امسال طی اطلاعیه‌ای برخی شرکت‌های ایرانی از جمله فولادسازان بزرگ […]

پاتک فولاد به جنگ روانی آمریکا

گروه معدن و زمین- تحریم صنایع فلزی و مخصوصاً فولاد ایران؛ موضوعی که اخیراً از سوی آمریکا مطرح شده و کارشناسان آن را نوعی تحریک در آستانه دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان می‌دانند. آمریکا در ۲۳ مهرماه امسال طی اطلاعیه‌ای برخی شرکت‌های ایرانی از جمله فولادسازان بزرگ نظیر فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های تولیدکننده روی ایران را در لیست تحریم قرار داد. هر چند میزان صادرات این شرکت‌ها اندک است و یا مقصد صادرات آنها ارتباطی به تحریم‌کننده ندارد و حتی در انتقال تکنولوژی هم نیازی به کشورهای غربی ندارند اما این تحریم‌ها اعمال شد.

جنگ روانی آمریکا

همانطور که گفته شد با این که مقصد صادرات شرکت‌های فولادی ارتباطی به تحریم‌کننده ندارد، اما آمریکا فعلاً مشغول انجام عملیات روانی است و دقیقاً این همان تشنجی است که آمریکا به دنبالش است. چون می‌داند ایران بدون نیاز به عملیات، تنها از طریق تحریک احساسات می‌تواند دچار تلاطمی‌شود که دقیقاً آمریکا به دنبال آن است.

خریدن فولاد ایران با آغاز تحریم‌ها

اما به رغم تحریم‌ها موضوع تخفیف برای فولاد صادراتی ایران قوت گرفته است. در همین ارتباط، بهاداراحرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید: تاکنون تحریم‌ها سبب توقف صادرات فولاد ایران نشده است اما ممکن است با ادامه فشار‌های تحریمی از سوی دولت ترامپ شاهد مشکلاتی در مبادلات مالی باشیم. متأسفانه خریداران فولاد صادراتی ایران با سوءاستفاده از تحریم خواهان تخفیف قابل توجهی هستند که این موضوع در آینده به سود تجارت فولاد کشور نخواهد بود. با افزایش سطح تحریم‌ها هزینه مبادلات مالی افزایش خواهد یافت و‌ دولت باید با سیاست ارزی منطقی از کاهش این گروه از هزینه‌های با هدف حمایت از بخش خصوصی بکاهد. فولادسازان بزرگ کشور برای تأمین مواداولیه مشکلی ندارند.

خود تحریمی در بخش فولاد

احرامیان درباره خطر خود تحریمی در بخش فولاد نیز معتقد است: در ۵ماه اول ۹۷صادرات فولاد با رشد روبه‌رو شد اما به دلیل سیاست‌های نادرست ارزی صادرات فولاد در شهریور ماه با کاهش ۱۲درصدی روبه‌رو بود. تحریم‌ها نمی‌تواند اثر قابل توجهی بر روی صادرات داشته باشد اما غیرشفاف بودن سیاست‌های ارزی به‌طور قطع با کاهش صادرات منجر خواهد شد.