ششمین (VC) به بازار سهام راه یافت

نگاهی به صندوق‌های جسورانه ششمین (VC) به بازار سهام راه یافت مسعود طاهری- صندوق‌های جسورانه(VC)، صندوق‌هایی که از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی را تأمین می‌کنند تا پروژه بدون دغدغه مالی پیش برود. در واقع صندوق‌های جسورانی بورسی در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیر مجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند، این صندوق‌ها […]

نگاهی به صندوق‌های جسورانه

ششمین (VC) به بازار سهام راه یافت

مسعود طاهری- صندوق‌های جسورانه(VC)، صندوق‌هایی که از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی را تأمین می‌کنند تا پروژه بدون دغدغه مالی پیش برود. در واقع صندوق‌های جسورانی بورسی در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیر مجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند، این صندوق‌ها در ازای سهام با آن شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب‌ها و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارد.

شرایط ایجاد صندوق‌های جسورانه

کم‌ترین سرمایه قابل قبول برای صندوق‌ها ۱۰میلیارد تومان (معادل یکصد میلیارد ریال) است. صندوق می‌تواند برای تأمین سهام خود پذیره‌نویسی عمومی کند، اما حداقل یک میلیارد تومان (معادل ۱۰میلیارد ریال) باید توسط مؤسسین تأمین شود. حداقل ۳ شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط طبق مقررات به عنوان مؤسس باید در زمان تأسیس، حداقل هر کدام ۱۰درصد سرمایه صندوق را پرداخت کنند، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری با دریافت سهم قابل تأدیه از قیمت اسمی واحد‌ها صورت می‌پذیرد، قیمت اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری برابر یک میلیون تومان (معادل ۱۰میلیون ریال) است که در طول دوره سرمایه‌گذاری و پیرو فراخوان‌های مدیر صندوق باید ظرف مهلت تعیین شده براساس امیدنامه پرداخت شود. این صندوق‌ها فاقد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز بوده و همه دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری حق حضور در مجمع را دارند.

حوصله؛ نیاز سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه

متقاضی سرمایه‌گذاری در صندوق باید به اظهار خود دارای اهلیت مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در صندوق باشد، هر یک از مؤسسان صندوق باید در تمام طول مدت صندوق حداقل ۱۰ درصد واحد‌ها و مدیر صندوق در طول زمان مدیریت خود باید حداقل یک درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را در مالکیت خود داشته باشد. ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به شکلی است که سرمایه‌گذاران نباید انتظار بازگشت کوتاه‌مدت و نقدشوندگی بالا داشته باشند، بنابراین امکان معاملات مستمر واحدهای سرمایه‌گذاری وجود ندارد ولی نقل‌وانتقال واحدهای سرمایه‌گذاری در طول فعالیت صندوق صرفاً از روش مذاکره در بورس یا خارج از بورس امکان‌پذیر است.

ششمین صندوق جسورانه در فرابورس

فرابورس ایران تاکنون میزبان ۵ صندوق جسورانه بوده است و اکنون با اضافه شدن صندوق بازنشستگی، ششمین صندوق خود را به مردم معرفی کرد. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی با نماد «فنابا»، ششمین صندوق جسورانه‌ای به شمار می‌رود که پس از دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس و اوراق بهادار در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. پیش از این صندوق‌های رویش لوتوس، یکم آرمان آتی، توسعه فناوری آرمانی، ایده نوتک آشنا و صندوق یکم دانشگاه تهران به ارزش مجموع یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شده بودند.

اولین صندوق بازنشستگی به بازار سهام وارد شد

دیروز نشست خبری ورود اولین صندوق بازنشستگی به بازار سهام به همت فرابورس در محل این سازمان برگزار شد. سیدمهدی‌علم‌الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس در جمع خبرنگاران با اعلام جزییات ورود اولین صندوق بازنشستگی به بازار سهام گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای مردم ناشناخته هستند که باید این نگاه سرمایه‌گذاران تغییر کند.

چگونگی سرمایه‌گذاری صندوق‌ها

سیدمهدی‌علم‌الهدی به چگونگی سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه که پیشتر در فرابورس پذیره‌نویسی شده‌اند اشاره کرد و افزود: صندوق رویش لوتوس با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان، ۸ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۳ میلیاردتومان در حوزه فین‌تک و بیوتکنولوژی منعقد کرده است.

آمار فعالیت صندوق‌ها

وی در ادامه افزود: صندوق یکم آرمان آتی در حوزه ICT فعالیت می‌کند و ۳ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان را نهایی کرده است. معاون پذیرش و ناشران فرابورس در ادامه اظهارداشت: صندوق فناوری آرمانی دارای سرمایه ۶۰ میلیاردتومانی بوده و ۸ قرارداد سرمایه‌گذاری را منعقد کرده است.

علم‌الهدی گفت: دو صندوق ایده نوتک آشنا و یکم دانشگاه تهران به ترتیب با سرمایه ۱۰ و ۱۵ میلیارد تومان به تازگی فرایند پذیره‌نویسی را طی کرده‌اند و هنوز به مرحله انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با استارت‌آپ‌هایی که در حوزه فعالیت صندوق مشغول به ‌کار هستند، نرسیده‌اند.

جزییات پذیره‌نویسی

همچنین عضو هیأت مدیره و ارکان صندوق «فنابا» در چهل و دومین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه که به مناسبت آغاز پذیره‌نویسی ششمین VCبا عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی»‌ با بیان این‌که این صندوق نخستین صندوق VC بازنشستگی و هفتمین صندوق در فرابورس است، عنوان‌کرد: با نگاهی به عملکرد صندوق‌های بازنشستگی در غرب می‌توان دریافت این نهاد‌ها علاوه بر بازدهی توانسته‌اند مشکلات را نیز برطرف کنند.

شرایط پرداخت

افزون بر این، جوادعشقی‌نژاد از مؤسسان صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی درباره جزییات پذیره‌نویسی این صندوق گفت: پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی با نماد «فنابا» و شرایط پرداخت ۲۰ درصد از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری به عنوان هفتمین نوع از این صندوق‌‌ها از امروز ۲۶ مهر آغاز و تا شنبه پنجم آبان ماه ۹۷ از طریق بازار سوم فرابورس ادامه خواهد داشت.

حوزه فعالیت

همچنین مدیرعامل اسبق شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این‌که حوزه فعالیت این صندوق، فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات فاوای مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی است، یادآور شد: سرمایه صندوق «فنابا» معادل ۱۰ میلیارد تومان و ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار تومان است که مبلغ پرداختی از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری در دوره پذیره‌نویسی ۲۰ درصد و مبلغ تعهد شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۸۰ درصد است؛ به این معنا که سرمایه‌گذار ۲۰ درصد مبلغ را به هنگام پذیره‌نویسی و ۸۰ درصد را در آینده و به درخواست مدیر صندوق پرداخت می‌کند.

عمر صندوق

عشقی‌نژاد از دوره فعالیت ۷ ساله این صندوق سخن گفت و افزود: پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی در بازار سوم فرابورس انجام می‌شود و کارگزار پذیره‌نویسی آن شرکت کارگزاری صبا جهاد است. وی تصریح‌کرد: تعداد کل واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق معادل با یکصد هزار واحد است که ۵۱ هزار واحد آن متعلق به مؤسسان بوده و ۴۹ هزار واحد نیز پذیره‌نویسی می‌شود.

نحوه تسویه

عضو هیأت مدیره و ارکان صندوق «فنابا» با یادآور شدن این‌که نحوه تسویه و پایاپای این صندوق پس از دو روز معاملاتی T+۲ است، عنوان کرد: حداقل تعداد واحد قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی یک‌هزار واحد و حداکثر تعداد واحد قابل خریداری ۱۰ هزار واحد است.

هدف بازدهی

عشقی‌نژاد با بیان این‌که صندوق «فنابا» نخستین صندوق جسورانه در حوزه بازنشستگی و هفتمین صندوق از این دست در فرابورس است، عنوان‌کرد: با نگاهی به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در حوزه سالمندی و بازنشستگی در اقتصادهای بزرگی همچون اروپا و آمریکا می‌توان دریافت این صندوق‌‌ها علاوه بر بازده مناسب توانسته‌اند برخی مشکلات درگیر با حوزه بازنشستگی را نیز برطرف کنند.

فرابورس

پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت بورسی کشور

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: با مصوبه شورایعالی بورس، زمینه برای عرضه سهام شرکت‌های تعاونی متعارف و فراگیر ملی در بازار سرمایه فراهم می‌شود.

به گزارش مهر، امیرهامونی در نخستین همایش «تعاون، اقتصاد مقاومتی، صنایع پتروشیمی» با اشاره به این‌که ارزش بازار فرابورس ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است گفت: صنعت پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت بورسی کشور است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تعاونی‌های سهام عدالت در بورس کالا فعالیت می‌کنند که ارزش آنها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، ادامه‌داد: اما ظرفیت بسیار بالایی برای ورود تعاونی‌ها در بازار سرمایه وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه‌داد: سهام تعاونی‌های متعارف و فراگیر ملی را نتوانستیم در بازار سرمایه وارد کنیم اما اخیراً با مکاتبات صورت گرفته، پیش‌نویسی در این خصوص آماده شده که در صورت تصویب در شورایعالی بورس شرایط حضور تعاونی‌های متعارف برای ورود به بازار سرمایه تسهیل می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که امیدواریم شرایط ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه به زودی تسهیل شود، ادامه‌داد: طی یک دهه گذشته ابزارهای مالی در فرابورس ایران فقط شامل شرکت‌های سهامی عام می‌شد در حالی که شرکت‌های سهامی خاص در بازار سرمایه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معاملات را رقم زده است.