بررسی دلایل عدم جذب نقدینگی‌ها به سوی پروژه‌های عمرانی

 بررسی دلایل عدم جذب نقدینگی‌ها به سوی پروژه‌های عمرانی  گروه راه و شهرسازی- همه از وجود هیولایی به نام نقدینگی حرف می‌زنند و خواستار کنترل آن و یا دست‌کم هدایت آن به سوی تولید و انجام پروژه‌های عمرانی هستند، اما چرا این هدایت و جذب صورت واقعی به خود نمی‌گیرد؟ چرا با وجود انبوه طرح‌های […]

 بررسی دلایل عدم جذب نقدینگی‌ها به سوی پروژه‌های عمرانی

 گروه راه و شهرسازی- همه از وجود هیولایی به نام نقدینگی حرف می‌زنند و خواستار کنترل آن و یا دست‌کم هدایت آن به سوی تولید و انجام پروژه‌های عمرانی هستند، اما چرا این هدایت و جذب صورت واقعی به خود نمی‌گیرد؟ چرا با وجود انبوه طرح‌های عمرانی روی زمین مانده و پول و سرمایه دست مردم ولی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی دیده نمی‌شود و عموماً کار در بازار سکه و ارز و در نهایت بورس ترجیح داده می‌شود؟

موانعی بر سر راه هدایت نقدینگی به پروژه‌های عمرانی وجود دارد

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس می‌گوید برای هدایت نقدینگی به پروژه‌های عمرانی و تولیدی، موانعی وجود دارد که دولت باید آن را برطرف کند.

حمیدرضا‌فولادگر با اشاره به حجم نقدینگی سرگردان در کشور اظهارداشت: بیش از هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان و مخرب در کشور وجود دارد که به هر بازاری برود چه ارز و چه سکه به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه‌داد: باید این نقدینگی صرف اقتصاد مولد شود و برای این کار لازم است زمینه‌های جذب از جمله بهبود فضای کسب و کار فراهم شود.

هدایت سرمایه‌های مردم به پروژه‌های خطوط ریلی

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم شورای اسلامی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد و گفت: یکی از پیشنهاد‌ها این است که نقدینگی مردم در پروژه‌های عمرانی کشور جذب شود و برای این کار لازم است نرخ مشارکت جذابی در نظر گرفته شود، در پروژه‌های عمرانی اولویت باید با خطوط ریلی باشد.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی احیای بافت‌های فرسوده بیان‌داشت: برای احیای این بافت‌ها قول تسهیلات ۶ درصد داده شده است که در اجرا با موانعی پیش آمده است، به نظر می‌رسد برای رونق طرح‌های بازآفرینی باید موانع اجرایی برطرف شود.

بهبود فضای کسب و کار حلال نقدینگی

فولادگر با اشاره به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو اظهارداشت: برای جذب سرمایه‌ها در صنعت و تولید باید نرخ مشارکت و اوراق تأمین مالی بالاتر از نرخ سود در بازار ارز و سکه باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که نقدینگی مواج و مخرب است تأکیدکرد: از آنجایی که مشکل اقتصاد کشور و تولید نقدینگی است باید دولت برای هدایت نقدینگی موانع کسب و کار را برطرف کند و بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها اولویت کار خود قرار دهد.

اعتبار مورد نیاز تکمیل پروژه‌های نیمه تمام چقدر است؟

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس گفت: براساس آمارها، دولت‌ها تاکنون حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در کشور کلنگ زنی کردند، که تاکنون تنها بخشی از این پروژه‌ها به سرانجام رسیده‌اند.

علیم‌یارمحمدی اقدام دولت در ارایه معافیت‌های مالیاتی برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، که متأسفانه به علت عدم تأمین اعتبارات، این پروژه‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: براساس آمارها، دولت‌ها تاکنون حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در کشور کلنگ‌زنی کردند، که تاکنون تنها بخشی از این پروژه‌ها به سرانجام رسیده‌اند.

وی افزود: وضعیت کنونی پروژه‌های نیمه‌تمام به گونه‌ای است که اگر اعتبارات لازم تخصیص داده نشود، با روند کنونی تأمین بودجه، افتتاح این پروژه‌ها سال‌ها طول می‌کشد و قطعاً در آن زمان نیز دیگر پروژه مذکور فرسوده شده و باید اعتبار جدیدی برای بازسازی آن در نظر گرفته شود.

یارمحمدی تصریح‌کرد: به نظر من سازمان برنامه و بودجه در ارایه مشوق‌های مالیاتی برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی، باید مناطق محروم را در اولویت قرار دهد، یعنی آن که شرکت‌ها برای حضور در مناطق محروم و تکمیل پروژه‌های این مناطق تشویق شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه‌داد: معاف کردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از پرداخت مالیات برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام یک گام مهم و برجسته در عرصه توسعه عمرانی کشور محسوب می‌شود و قطعاً با این سیاست می‌توان از ظرفیت‌های داخلی به درستی استفاده کرد.

وی ادامه‌داد: یکی دیگر از اولویت‌ها در ارایه پروژه‌ها باید توجیه‌پذیری اقتصادی آن پروژه باشد، یعنی آن‌که دولت باید در گام نخست پروژه‌های در اولویت را برای تکمیل در دستور کار قرار دهد.

 

فرصت جذب سرمایه‌های خصوصی در پروژه‌های عمرانی هنوز فراهم نشده است

رییس کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از عدم جذب سرمایه بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی، گفت: نقدینگی سرگردان جامعه باید به سمت پروژه‌های عمرانی هدایت شود.

محمدرضارضایی‌کوچی با اشاره به این‌که حجم پروژه‌های نیمه‌تمام بیش از ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان است، گفت: سالانه با فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان نمی‌توان به پروژه‌های عمرانی تزریق کرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید برای حجم بالای پروژه‌های عمرانی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد، افزود: هنوز برای حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌های عمرانی اعتمادسازی نشده است و بخش خصوصی زمانی در پروژه‌های عمرانی مشارکت می‌کند، که احساس امنیت کرده و اطمینان‌خاطر پیدا کند که بازگشت سرمایه برایش فراهم می‌شود.

رضایی‌کوچی با اشاره به این‌که فرصت جذب سرمایه‌های خصوصی در پروژه‌های عمرانی فراهم نشده است، ادامه‌داد: امروز سرمایه‌های بخش خصوصی به خارج از کشور رفته یا در مشاغل کاذب همانند بخش خدماتی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی با بیان این‌که دولت باید مشوق‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی قرار دهد، یادآور شد: نزدیک به هزار میلیارد تومان پول در دست مردم است که به دلیل کاهش سود بانکی از بانک‌ها خارج شده است، لذا این پول‌های سرگردان باید به سمت پروژه‌های عمرانی، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و شبکه‌های ریلی هدایت شود.

استهلاک بسیاری از پروژه‌های عمرانی

رضایی‌کوچی با اشاره به این‌که بخش خصوصی می‌تواند به توسعه کشور، افزایش اشتغال و کارآفرینی کمک کند، افزود: متأسفانه این فرصت در کشور فراهم نشده که بخش خصوصی با آرامش و اطمینان‌خاطر در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند، تا این حجم زیاد پروژه‌های عمرانی به سرعت افتتاح شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح‌کرد: هزینه تمام شده پروژه‌ها به دلیل زمانبرشدن افزایش یافته و بسیاری از پروژه‌ها درحال مستهلک شدن است، که باید با سرعت به اتمام برسند.