انتظار مردم برای اصلاح یارانه نقدی

آقایان مسؤول؛ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی یعنی چه؟ انتظار مردم برای اصلاح یارانه نقدی گروه اجتماعی- قرار بود کمک خرج مردم باشد و مبلغی برای رفاه بیش‌تر اما تنها باعث افزایش تورم شد و بالا رفتن قیمت‌ها! این تعریفی از یارانه نقدی است که سال‌ها است در جیب مردم ریخته می‌شود؛ حال چه […]

آقایان مسؤول؛ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی یعنی چه؟

انتظار مردم برای اصلاح یارانه نقدی

گروه اجتماعی- قرار بود کمک خرج مردم باشد و مبلغی برای رفاه بیش‌تر اما تنها باعث افزایش تورم شد و بالا رفتن قیمت‌ها! این تعریفی از یارانه نقدی است که سال‌ها است در جیب مردم ریخته می‌شود؛ حال چه تورم بالا برود و چه مخارج کفاف زندگی را ندهد، تنها چیزی که در کشورمان ثابت مانده است همین یارانه نقدی است!

آغاز پرداخت یارانه

آذرماه سال ۱۳۸۹ بود که برای نخستین بار یارانه نقدی در جیب‌های مردم رفت؛ هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان. جمعیت کشور در زمان آغاز پرداخت یارانه نقدی ۷۶ میلیون نفر بود و بر همین اساس دولت وقت در آن زمان هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان و سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کرد.

ابزاری برای انتخابات

یکی از مهم‌تری کاربردهای یارانه در زمان انتخابات است. وقتی که کاندیدا‌ها صحبت از پرداخت یارانه نقدی برای جمع‌آوری رأی می‌کردند. در واقع در زمان انتخابات وعده‌هایی برای افزایش مبلغ یارانه نقدی از سوی برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود.

افزایش دو برابری قیمت کالا‌ها تنها در دو سال نخست

همزمان با آغاز پرداخت یارانه نقدی بسیاری از کارشناسان از این شیوه انتقاد کردند، اما دولت وقت با جلب رضایت مجلس پرداخت آن را آغاز کرد و نتیجه افزایش دو برابری قیمت کالا‌ها تنها در دو سال نخست بود! به جرأت می‌توان گفت که قیمت کالا‌ها صددرصد افزایش پیدا کرد و این در حالی بود که ماهانه ۴۵ هزار تومان به هر نفر یارانه پرداخت شد. به همین دلیل با وجود پرداخت یارانه، میلیون‌‌ها نفر به زیر خط فقر رانده شدند. زیرا تورم بیش از دو برابر یارانه را از جیب مردم دزدید!

۸ سال گذشت…

حال نزدیک به ۸ سال از پرداخت یارانه نقدی می‌گذرد و خودتان می‌توانید حساب کنید، وقتی در دو سال اول قیمت کالا‌ها دو برابر شد، اکنون وضع چگونه است! با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها به خصوص سکه، طلا و انواع ارز خصوصاً دلار و یورو مردم در یکی از سخت‌‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند و تحریم‌ها نیز مزید علت شده تا همچنان درگیر این وضعیت باقی بمانند. این در شرایطی است که اگر فردی از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در پایان سال ۱۳۸۹ تمام مراحل را دریافت کرده‌ باشد، با پرداخت یارانه مهرماه، دریافتی کل وی تا مرز ۴‌میلیون تومان گذشته است و جمعیت کشور نیز از مرز ۸۰ میلیون نفر رد شده است. یعنی طی ۸ سال هر فرد کمی بیش از ۴ میلیون تومان دریافتی داشته است و این در حالی است که طی این مدت قیمت برخی کالا‌ها ۵۰۰ برابر شده است!

یارانه واقعی‌ام آرزوست

حال با این اوصاف باید از آقایان مسؤول پرسید که آیا بعد از گذشت ۸ سال، قیمت کالا‌ها ثابت مانده است که همچنان رقم پرداخت یارانه نقدی ثابت است؟ اکنون بسیاری از دولتمردان می‌گویند که پرداخت نقدی یارانه درست نبوده و از این دست حرف‌ها. دولت به درستی پرداخت یارانه به دهک‌های ثروتمند جامعه را درست نمی‌داند اما باید گفت که اگر قرار است که با حذف یارانه افراد ثروتمند یارانه بیش‌تری دست مردم را بگیرد، چرا این اتفاق نیفتاده است؟ اگر هم دولت نگران ادامه تورم با تکرار اشتباه است، چرا به دنبال اصلاح آن نمی‌رود. سال‌ها است که یارانه نقدی تناسبی با تورم ندارد و تورم چند ۱۰درصدی هر روز تعداد بیش‌تری از قشر متوسط به خط فقر سوق می‌دهد؛ پس اگر بنا به تداوم پرداخت یارانه است، دولت باید فکری به حال رقم پرداخت یارانه کند. رقمی که با توجه به وضعیت امروزی قطعاً بالای یک میلیون تومان باید باشد.